![]() |
[WI] Wie kan deze opgave voor me uitleggen?
[27]
(van 3vwo1) y=-0,125x²+2x-6 met x en y in meters a Welke vergelijking moet je oplossen om de x-coördinaten van de punten A en B te berekenen? Los die vergelijking op. Formule=0 ... ... A=(12,0) B=(-4,0) Dit snap ik! Maar dan kom ik bij b: De rondvaartboot is 4 meter breed en steekt 1,40 meter boven het wateroppervlak uit. Onderzoek of de boot onder de brug door kan varen. Geef er een berekening bij. -- Alvast bedankt. :) |
Die formule moet de boog van de brug voorstellen toch?
Ik herinner me die opgave nog vaag, ookal is het 3 jaar geleden :P a. y=-0,125x²+2x-6 omdat je ziet dat bij beide punten y 0 is stel je de formule gelijk aan 0, en ga je proberen hem te ontbinden in haakjes. -0,125x²+2x-6=0 -x²+16x-48=0 x²-16x+48=0 (x-4)(x-12)=0 x=4 of x=12 b. als ik het goed heb kan je uit de punten a en b afleiden dat de breedte van de boog 12-4=8 meter is(als dat de hoekpunten zijn) Je moet onderzoeken of de boog 2 meter links/rechts van het midden hoger of lager is dan 1,40 meter(2 meter van het midden omdat de boot 4 meter is en als je precies door het midden vaart de boog het hoogst is) het midden van de brug is dus het punt x=8 (ligt precies tussen 4 en 12) Vul in de formule in dat x=6 of x=10 Uit beiden volgt dat y=1,5 meter. Ja, de boot kan er dus onderdoorvaren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30. |