![]() |
[WI] kansberekening
zou iemand mij kunnen uitleggen wanneer je trekken met en wanneer je trekken zonder terugleggen moet doen? :confused:
|
Dat is een beetje een vage vraag, maar over het algemeen:
Wanneer verschillende experimenten identiek zijn, en dus ook de kansen (dobbelen bijvoorbeeld), dan gebruik je met terugleggen. Heeft de uitkomst van het eerste experiment invloed op het volgende (als in: de eerste uitkomst is uitgesloten in het tweede experiment) dan gebruik je zonder terugleggen (zoals bij de lottotrekking). |
ja, ik snap er ook weinig van... ter verduidelijking: een vaas bevat 8 rode, 4 witte en 3 blauwe knikkers, je pakt er 5 uit. bereken de kans dat je 1 rode, 2 wite en 2 blauwe knikkers pakt.
Dan is het toch met terug leggen en dan op het laatst delen door 15 boven 5? |
Citaat:
|
In je voorbeeld is het inderdaad trekken ZONDER terugleggen. Waarom: je neemt je vaas en je haalt er 5 knikkers uit; je gaat niet 1 knikkertje eruit halen (weer terug in de vaas) en dat vijfmaal herhalen.
Wat WIldWizard zegt klopt, maar lijkt me een beetje abstract. Het komt er echt gewoon op neer om te redeneren: leg je hetgene wat je trekt/uitkiest/... na die trekking terug bij de rest of niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02. |