![]() |
Universiteit Twente weigert Iraniërs
ENSCHEDE - De Universiteit Twente heeft in december 2007 drie Iraniërs geweigerd die er wilden gaan studeren. Een woordvoerder van de universiteit heeft woensdag berichten hierover in het dagblad Trouw bevestigd.
De weigering heeft volgens de woordvoerder te maken met verscherpt beleid van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Onderwijs om te voorkomen dat Iran aan nucleaire kennis komt. Volgens de Universiteit Twente moeten de drie technische universiteiten in Nederland sinds eind vorig jaar van de rijksoverheid een garantieverklaring afgeven aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) als ze studenten uit Iran toelaten. De universiteiten moeten in de verklaring garanderen dat de studenten niet in aanraking komen met nucleaire technologie. De Universiteit Twente zegt die garantie niet te kunnen geven en wijst aanvragen van Iraniërs sindsdien af. Studierichting onbelangrijk Volgens een woordvoerder maakt het niet uit welke studierichting de Iraniërs willen kiezen. "Ook een psychologiestudent kan vrij in onze gebouwen rondlopen, zonder dat wij de gangen van die persoon kunnen controleren", zegt hij. Bij de universiteit zijn eerder vijf Iraniërs toegelaten. Zij mogen hun studie afmaken. TU Delft De TU Delft heeft nog geen studenten geweigerd, zo liet die universiteit woensdag weten. Volgens een woordvoerster wordt bij nieuwe aanvragen van studenten uit Iran eerst gekeken welke studierichting ze willen volgen. De studenten worden, in tegenstelling tot de technische universiteit in Enschede, volgens haar dus niet per definitie de toegang ontzegd. Ze schat dat ongeveer tien Iraniërs al eerder aan de TU zijn toegelaten. (nu.nl) Eh, like wtf. :| geweigerd worden aan de universiteit van jouw keuze omdat je psychologie wilt studeren en de machthebbers in jouw land dorstig zijn naar nucleaire kennis die natuurlijk ook echt open en bloot ergens in een lab op de UT verborgen ligt... wát een onzin. |
Klinkt als een stunt van de bestuurders van de universiteit om met een dergelijke absurde demonstratie waar studenten het slachtoffer van worden te pogen die regel teruggedraaid te krijgen.
Dat ze Iraniërs uitsluiten van nucleaire studies, da's begrijpelijk. Het argument dat ze niet eens in het gebouw kunnen komen en daarom helemaal niet mogen studeren slaat echter nergens op. Ook iemand die er niet studeerd kan dat gebouw gewoon binnen lopen en spioneren, dus de conclusie moet dan luiden dat de beveiliging beter moet. |
Citaat:
|
Het blijft discriminatie.
|
Tja, in het geval van een psychologiestudent vind ik het ook een beetje overdreven. Alsof die überhaupt slim genoeg zijn kerntechnologie te begrijpen.
|
Citaat:
Volgens de definitie die je hier hanteerde zou het zelfs discriminatie zijn om iemand met een hoger inkomen meer belasting te vragen, of iemand zonder kinderen geen kinderbijslag te geven. :D |
Een bevolking straffen omdat de machthebbers van het land fout zijn is fundamenteel verkeerd.
|
Het gaat dan ook niet om straf, maar om preventie.
|
Citaat:
Dat is de afweging voor de, zoals gezegd, preventieve maatregel. Nadat we Pakistan door naiviteit voorzagen van kernwapens kan Nederland zich niet nog zo'n misser veroorloven. |
Citaat:
Citaat:
|
Gewoon ziek, en de rechtse lulletjes vinden het natuurlijk weer top.
Laten we vvd' ers trouwens ook uitsluiten, die verkopen alles voor geld en zijn dus ook niet te vertrouwen en een gevaar voor het land. (y) |
Waarom alleen Iran?
|
Wie zegt ons dat een land niet gewoon een lading nederlandse wetenschappers een riant paleis en 20 miljoen geeft in ruil voor hun kennis?
Het is gewoon ziek en zwakzinnig en mist elk doel. (y) |
Het is niet nieuw in ieder geval, zo werden Chinezen aan enkele Belgische universiteiten ook extra in de gaten gehouden enkele jaren geleden, terecht zo bleek.
|
hm, universiteitskennis is geen overheidskennis.
|
Ik denk dat op weg gaan naar een samenleving waar angst regeert een stuk gevaarlijker.(n)
|
Citaat:
|
Citaat:
Tegenwoordig is Pakistan een kernmacht, en was het niet zo geweest dat Musharaf Pakistan uit zijn isolement wilde halen, dan was het heel goed denkbaar geweest dat dat had geleid tot extra spanningen in de regio, en mogelijk een nieuwe oorlog met India over Kashmir. Alle reden voor Nederland om niet nogmaals een dergelijke bok te schieten. Citaat:
Vandaar dus ook de VN resolutie die hiertoe opriep, waar de UT, zij het enigsinds overdreven, hier aan voldoet. |
Weer werd belangrijke informatie uit het artikel weggelaten, namelijk:
"Het vereiste document is in het leven geroepen in het kader van een VN-resolutie met sancties tegen Iran. Die zijn er op gericht om activiteiten van het land op het gebied van uraniumverrijking en nucleaire wapens te bemoeilijken. `De ministers van Onderwijs en Buitenlandse Zaken hebben de technische universiteiten onlangs nog eens extra verzocht terughoudend te zijn met de toelating van Iraniërs die in Nederland een technische studie willen volgen.' http://www.utnws.utwente.nl/new/?artikel_id=71205 " Desalniettemin vind ik het meer een taak van de AIVD om goed op te letten, dan dat Iraniers per definitie geweigerd moeten worden van universiteiten vanwege deze reden. Niet iedere Iranier is van plan een nuke voor ahmadinejad te gaan bouwen, me dunkt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Belet het hebben van een nuke per definitie tot een inval?
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, laten we ontopic blijven: Ik vind dit compleet belachelijk, als gekke lui als Ahmadinejad nucleaire kennis willen hebben sturen ze heus niet 2 studentjes af op een universiteit in Twente. Dan zouden ze ze denk ik heus wel naar een ander land sturen dan Nederland :confused: |
Citaat:
Dat neemt niet weg dat twee psychologiestudenten weigeren natuurlijk extreem overdreven is. Net alsof je gelijk een expert in de nucleaire fysica bent als je een keer door dat lab loopt daar. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik zin heb te hinkstapspringen, doe ik dat liever niet op de snelweg. |
Hinkstapspringen op de snelweg is het hebben van een zelfmoordneiging en niet eens nuttig te noemen. Het aanvallen van een land opdat dat land lam gelegd wordt (althans, dat is de bedoeling) is dan wel nuttig (als in oorlogshandelingen).
Het is misschien ook wel suicidaal, maar Hitlers aanval op de USSR was dan ook suicidaal te noemen. Toch deed ie het :P |
Citaat:
|
Citaat:
Ok, maar Hitler was dan ook een sukkel. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nouja, goed, goed...Met een beetje geluk krijgen we niet te veel last van de radeoactieve/politieke fallout. |
Citaat:
www.utwente.nl |
Citaat:
|
Citaat:
Maar nee, dit wist ik niet. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Iraanse broeders, niet getreurd! Ik smokkel al die info wel naar jullie.:evil:
|
Citaat:
Het is ook ongewoon denk ik, maar er stond in het artikel ook dat die iraniërs psychologie wilden studeren. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Los daarvan is Iran op dit moment al in het geniep militair betrokken bij allerlei conflicten tussen derden. Met een dergelijke imperialistische instelling zullen ze kernwapens zeker inzetten om hun eigen macht te vergroten. |
puh, twee van haar buurlanden zijn door haar nemesis binnengevallen, en de VS heeft al officieel verklaard bereid te zijn Iran binnen te vallen. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je probeert de VS dwars te zitten in Irak.
Verder zit het regime nogal stevig in het zadel. |
Psychologie wordt als ik het me goed herrinner sinds vijf jaar als studie aangeboden aan de UT. Er komen vooral veel Duitsers op af, omdat in Duitsland voor psychologie geloot moet worden.
De UT heeft echter al heel lang een faculteit gedragswetenschappen, waar ook studies als toegepaste onderwijskunde en communicatiewetenschappen onder vallen. |
Citaat:
|
Citaat:
Imperialisme is dan ook gedefinieerd als staatkundige en economische expansie door politieke instrumenten, in de brede zin van het woord. En in het geheim troepen sturen naar Libanon en Somalië (Irak vast ook wel, maar goed, daar is er geen nog op heterdaad betrapt dus die laat ik in het midden) om daar bondgenoten te helpen vechten valt ook gewoon onder staatkundige expansie door invloed en afhankelijkheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57. |