![]() |
Kamer
Mijn vriend huurt nu al iets meer dan anderhalf jaar een kamer bij iemand in huis. Diegene kwam 16 december opeens met het bericht dat hij gaat verhuizen per 16 januari.
Mijn vriend heeft bij de woningbouw (Rochdale, Amsterdam) gevraagd of hij de woning op zijn naam kan laten overschrijven, dit kon niet omdat hij geen relatie heeft met de officiele huurder van het huis. Nu is de officiele huurder bereid om zijn opzegtermijn van 3 maanden te gebruiken en het hele huis zo lang aan mijn vriend onder te huren. Een andere woning zoeken is ons tot nu toe nog niet gelukt, ik hoop dat het binnen de nu nog 2,5 maand lukt. Weet iemand misschien wat de rechten van mijn vriend zijn als hij binnen deze tijd nog steeds geen andere woning heeft gevonden? P.S. hij staat wel op de woning ingeschreven! |
Daar kun je niets tegen doen als zijn naam niet op het contract staat (als hij dus niet medehuurder is).
|
Woon- en Huurrecht biedt veel bescherming voor huurders, maar kan ook keihard zijn. Wat Krummeltje zegt: als hij alleen voor onderhuur staat ingeschreven, heeft hij inderdaad geen relatie met de huurder en heeft hij geen recht het huis op zijn naam te laten zetten.
Een hard voorbeeld: als kinderen nog bij hun ouders wonen en deze overlijden, krijgen de kinderen in principe niet het huurdersschap over het huis. Het beste is eigenlijk heel erg hard gaan zoeken naar een nieuwe huurwoning.. Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien. |
Het klopt dat de woningbouw niets hoeft aan te bieden, maar volgens mij moet de verhuurder in dit geval wel een andere woonruimte vinden. Ik zou contact opnemen met Juridisch Loket, zij geven gratis advies en hebben mij ook een heel eind geholpen. Er is wet huurdersbescherming en als ik het goed heb moet de verhuurder dan een andere passende woonruimte aanbieden. Had je vriend een onbepaalde tijd contract of een bepaalde tijd contract?
|
Wat heeft de formele verhuurder, die contractueel alleen iets te maken heeft met die persoon die nu verhuist, nou te maken met de onderhuurder? Dat dit persoon contact moet opnemen met het juridisch loket of, beter nog, zijn eigen rechtsbijstandsverzekering (die hij/zij hopelijk wel heeft) ben ik met je eens.
|
Citaat:
Lijkt me een gevalletje dikke pech. |
Situatie neerleggen bij de woningbouwvereniging? Soms willen ze nog wel is coulant zijn.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05. |