![]() |
[WI] Ontbinden in factoren
hey allemaal,
kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet oplossen? moet ontbind in factoren x2-2x-63 4x2 + 36 2b2 - 12 3x2 + 9x -30 Kan iemand mij hier stap voor stap uitleggen hoe je dat moet doen? ps de getal na de x is een exponent alvast heel erg bedankt! gr bouke |
Zie mijn eerste reply in http://forum.scholieren.com/showthre...inden+factoren
|
hey,
mathfreak zou jij mij 1 rekensom die ik als voorbeeld had, uit kunnen leggen? gr bouke |
Citaat:
-63 en 1 (opgeteld geeft dit -62, en dit klopt niet; je moet opgeteld -2 krijgen) -21 en 3 (opgeteld geeft dit -18, klopt ook niet) 9 en -7 (opgeteld geeft dit 2, klopt niet, maar je komt wel in de buurt!) -9 en 7 (opgeteld geeft dit -2, en -9*7=-63, je hebt dus de ontbinding gevonden!) Dit geeft dus: (x-9)(x+7) |
Bij dit soort berekeningen worden er altijd getallen gebruikt die je gemakkelijk kunt vermenigvuldigen / delen met elkaar. De bekende ontbindmethode heet ook wel som-product methode.
Een voorbeeldje: x² + 5x + 6 De bedoeling is nu dat je 2 getallen vind die samen 5 zijn (dus gelijk aan het getal voor de x). Logisch is natuurlijk de getallen 2 en 3 want 2*3 = 6 en 2 + 3 = 5 Dus nu kan je de gegeven som als ontbinding noteren namelijk: (x+2)(x+3) = x² + 5x + 6 |
ok maar welke ik dan moeilijk vind is
4x^2 + 36 gr bouke |
Citaat:
4(x^2+9) |
Bij het ontbinden van veeltermen, moet je uiteindelijk uitkomen met een product van eentermen (ax + b) en/of tweetermen (ax² + bx + c) en eventueel een constante. Let wel: tweetermen zijn soms nog ontbindbaar in 2 eentermen zoals hierboven reeds vermeld (en in dat geval moet je die tweeterm ook schrijven als product van 2 eentermen).
Meestal komt het erop neer om een gemeenschappelijk deel voorop te brengen (hebben al je termen bv. een x; dan breng je die x buiten; is er een bepaalde constante overal gemeenschappelijk, mag je hetzelfde doen). In de post van mathfreak in het andere topic staan de meest frequente regeltjes wel. De som-productregel voor tweetermen staat hier ook uitgelegd (dus x² + Sx + P kan ontbonden worden als (x - a)(x - b) voor a*b = P en a + b = S). Dat is soms wat uitproberen. Ook bestaan er regeltjes om deelbaarheid door (x - 1) en (x + 1) makkelijk te zien: voor x + 1: de som van de evenmachtscoëfficiënten (dus de constante term en de coëfficiënten bij x², ...) is gelijk aan de som van de onevenmachtscoëfficiënten (de coëfficiënten bij x, x³, ...); voor x - 1: de som van alle coëfficiënten is 0. Die laatste 2 trucjes hoef je trouwens niet te gebruiken, maar ze zijn soms wel handig. Een andere methode is door delers te gokken: stel dat je een veelterm hebt, je gokt een deler; dan kan je met het rekenschema van Horner. (Moest je het vergeten zijn: je moet als rest (laatste vakje rechtsonder in het hornerschema) 0 uitkomen, en dan heb je een deler gevonden). Deze methode is enkel aan te raden als je al wat ervaring hebt met het ontbinden, omdat je zo vrij snel kan zien of je gok klopt. Voor tweetermen bestaat er bovendien een methode die altijd werkt; maar die niet zo'n leuke berekeningen oplevert (hij verdient dus NIET de voorkeur, maar soms moet je hem nu eenmaal gebruiken omdat het niet anders kan). Als je een tweeterm ax² + bx + c hebt, kan je daarvan de discriminant berekenen D = b² - 4ac. Als deze determinant groter of gelijk aan nul is; heb je volgende twee wortels van die veelterm: |
[QUOTE=Nilssiej;26755690]Kijk naar x^2-2x-63, en zoek twee getallen die bij vermenigvuldigen -63 opleveren en bij optellen -2. Ga een rijtje getallen af.
waarom is het vermenigvuldigen -63 en bij optellen -2? dank gr |
Citaat:
Om te begrijpen hoe ontbinden werkt, moet je eens proberen in deze formule de haakjes weg te werken. Je hebt neem ik aan wel geleerd hoe dat moet. Als je dat doet, krijg je: Kijk nu eens, wat je nou eigenlijk hebt gedaan, toen je de haakjes hebt weggewerkt. Je hebt 7x-9x=-2x gedaan. En je hebt 7*-9=-63 gedaan. Dit is precies zoals het bij het ontbinden moet, je hebt 7-9 gedaan, dat is de "optelling/atrekking" die moet kloppen, en je hebt 7*-9 gedaan, dat is de "vermenigvuldiging" die moet kloppen! Op deze manier kun je ook begrijpen, waarom je "opgeteld" -2 moet krijgen en "vermenigvuldigd" -63. |
hey,
ok met die andere voorbeelden begrijp ik nu eindelijk;) nu heb ik alleen deze nog 2b^2 - 12 hoe los je deze op dan? gr bouie |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die opgave kan je dus ontbinden alsof b de variabele is (en niet x). Je kan deze dus verder oplossen via de discriminantsvergelijking. |
hey,
op dit antwoord kwam ik ook uit 2b^2 - 12 = 2(b^2 -6) maar als ik dan naar de antwoordblad kijk daar staat: 2(b-wortel6)(b+wortel6) gr bouke |
Voor de tweede maal, dan maar.
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet niet precies hoe dat dan in je theorieboek beschreven staat. Maar je hebt dus: 2(b2-6) En je moet je dan concentreren op het gedeelte wat tussen de haakjes staat. Voor het gemak maak ik even in jouw formule van de b een c, omdat merkwaardige producten dan makkelijker te begrijpen zijn. Je hebt dus nu 2(c2-6) Stel dat a2=c2 en b2=6, dan is a=c en b=√6 en dan kom je volgens uit op: Bij 4x2+36 kan dat niet, omdat je daar alleen maar positieve getallen hebt en dus niet gebruik kunt maken van de a2-b2 regel. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.