![]() |
Verhalen die je gelezen moet hebben
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar verhalen of boeken die zó klassiek zijn, dat je ze eigenlijk wel gelezen moet hebben. Het gaat me niet zozeer om de beste nieuwe boeken, maar meer om verhalen die heel bekend zijn (zoals alice in wonderland, de odyssee, verhalen van 1001 nacht). Ik weet namelijk wel grofweg wie alice is, en dat de odyssee een klassiek avonturenverhaal is, maar ik wil deze verhalen lezen en zo mijn algemene kennis over grote thema's en personages uitbreiden. Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt! |
ilias van homerus ook
ovidius euripides: medea bv dante: goddelijke komedie enenenenen! pride & prejudice, vind ik, van jane austen, komt vaak terug |
Wat verhalen die zo in mij opkomen, wellicht later meer.
Van den vos Reynaarde Sprookjes van Grimm en van Andersen Het oneindige verhaal - M. Ende Don Quichot Robinson Crusoe Gulliver's Travels Oliver Twist Moby Dick The picture of Dorian Grey - Oscar Wilde Gebroeders Karamazow - Dostojevski De klokkenluider van de Notre Dame Les miserables |
1984 van George Orwell
Het proces van Franz Kafka De blikken trommel van G"unter Grass Madame Bovary van Gustave Flaubert Max Havelaar van Multatuli Misdaad en Straf van Dostojevski |
Er wordt in romans ed ook nog al eens verwezen naar de Bijbel. Hoewel je dat geen verhaal kunt noemen, is het heel nuttig om kennis te hebben van de Bijbel wanneer je probeert je algemene kennis te vergroten.
|
Anna Karenina - Leo N. Tolstoj
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera |
Bedankt voor de tips! Dat waren inderdaad het soort dingen waar ik naar op zoek was. Alleen Quis en FIEloSOOF, wat jullie noemen, zijn dat niet "gewoon" grote literaire werken? Want het gaat me meer om verhalen waar regelmatig naar verwezen wordt, of waar een personage heel bekend van is geworden (zoals Alice). Of zijn dit ook van dat soort verhalen en weet ik het alleen niet? ;)
|
Citaat:
Als je nog op zoek bent naar een basis, dan is het misschien ook verstandig een inleiding in de literatuurwetenschap (bv. van Frans-Willem Korsten) of een literatuurgeschiedenis (bv. een schoolboek) te lezen. Dan wordt je vanzelf op ideeën gebracht. Daarna kun je dan beginnen aan de modernere romans. |
Is misschien wel zo
|
Citaat:
|
Citaat:
Is het dan niet handig om wat werken over kunstgeschiedenis door te nemen? Op de website van een willekeurige universiteit staat vast welke boeken worden gebruikt voor de inleidende colleges. |
Oh ja, Shakespeare natuurlijk!
Hamlet, Romeo and Julliet, Macbeth. |
Ah oké, dan had ik je verkeerd begrepen. Neemt niet weg dat je die boeken toch gelezen moet hebben. ;)
|
Helemaal mee eens ;)
|
Iets van de verhalen over koning Arthur, Guinevere, Lancelot, Parcival, Walewein enz. hoort ook wel tot de verplichte kost.
|
Moord op Roger Ackroyd van Agatha Christie((Y)
|
Ik bedacht me net: Faust - Goethe.
|
Winnie the pooh is natuurlijk ook wel een icoon te noemen.
|
Even wat uit de Lage Landen om mee te kunnen praten:
Lijmen/Het Been - Willem Elsschot De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans De Aanslag & De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch Max Havelaar - Multatuli Het verdriet van Belgie - Hugo Claus De Leeuw van Vlaanderen - Hendrik Conscience Karakter - Bordewijk Gangreen - Jef Geeraerts Ik Jan Cremer - Jan Cremer (ordinaire en simpele versie van Gangreen) Een vlucht regenwulpen - Jan Wolkers Buitenlands: Elementaire deeltjes - Michel Houellebecq de rest is al gezegd - ik zie dat je van symboliek houdt... De stille kracht van Couperus? |
James Joyce - Ulysses
Herman Hesse - De Steppewolf |
Citaat:
|
Alles is intertekstualiteit he ;)
|
Dode zielen (Nikolaj Gogol)
Lolita (Vladimir Nabokov) Der Tod in Venedig (Thomas Mann) Die Verwandlung (Franz Kafka) Eline Vere (Louis Couperus) Die Leiden des jungen Werther (Goethe) Nooit meer slapen (W.F. Hermans) Slaughterhouse V (Kurt Vonnegut) De avonden (Gerard Reve) Dantons Tod (Georg Büchner) |
Citaat:
Nee. |
Citaat:
|
Citaat:
Is het overigens überhaupt mogelijk voorbeelden van verhalen te noemen die veel invloed op de literaire traditie hebben uitgeoefend, of die in elk geval zeer bekend zijn, maar niet klassiek geworden zijn? Offtopic: Hé, wat leuk, speel jij in Chameleon? |
Over verhaalmotieven gesproken, dan zou ik The Seven Basic Plots van Christopher Booker eens een keer aanschaffen. :)
|
Citaat:
Waar het me denk ik vooral om gaat is dat veel van de antwoorden hier iets te veel vanuit de éigen beleving lijken te worden gegeven. Maar goed;). Idd speel ik in Chameleon; verklaar u nader?:) |
Citaat:
Ik heb enkele vier jaar oude demo's op m'n iPod staan. :p [edit] Ik las op M&M dat ik misschien beter Nederlandse titels kan noemen. Also: Dantons Tod is erg leuk vertaald door Hugo Claus, onder de titel 'Dantons dood'. |
Literaire klassiekers met belangrijke thema's:
- 1984 (George Orwell) - Animal Farm (George Orwell) - Anna Karenina (Leo Tolstoj) - Oorlog en Vrede (Leo Tolstoj) - Das Prozes (Franz Kafka) - Die Verwandlung (Franz Kafka) - Schuld en Boete (Dostojevski) - De geboeders Kazamarov (Dostojevski) - Der Tod in Venedig (Thomas Mann) - Der Zauberberg (Thomas Mann) - La Divina Commedia (Dante) - Metamorfosen (Ovidius) - Odysseia (Homerus) - De Bijbel [Literair of niet, bevat iig literaire thema's] - Candide (Voltaire) - Les Jeux sont faits (Jean Paul Sartre) - Le Petit Prince (Antoine de Saint-Exupéry) - Madame Bovary (Gustave Flaubert) - l' Etranger (Albert Camus) - La Peste (Albert Camus) - Moby Dick (Charles Dickens) - Lof der Zotheid (Erasmus) - Robinson Crusoe (Daniel Defoe) - Ulysses (James Joyce) - Don Quichot (Miguel de Cervantes Saavedra) - Faust (Goethe) - Das Leiten des Junge Werthers (Goethe) - (Shakespeare) - Max Havelaar (Multatuli) - De Stille Kracht (Louis Couperus) - Eline Vere (Louis Couperus) Nieuwe Klassiekers: - De avonden (Gerard Reve) - Nooit meer slapen (W.F. Hermans) - De alchemist (Paulo Coelho) - De ondragelijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) - De duivelsverzen (Salmon Rushdi) ETC. Uitgeverij Atheneum geeft een groot aantal klassiekers uit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Catch-22 en The Catcher in the Rye?
Hoewel Catch-22 misschien belangrijker is om het principe dan de personages. |
@ Lillium & **SoMeOne
Welke stukken van de Bijbel zijn belangrijk? Op zich zou ik wel een aantal bijbelverhalen willen doornemen voor mijn algemene culturele ontwikkeling, maar ik heb geen tijd om de hele Bijbel door te nemen. |
Alleen op de wereld.
In Nederlandse teksten wordt daar vaak naar verwezen (vooral door als voorbeeld "Remi" aan te halen). |
Ken Follet - Pillars of the Earth. Fántástisch. :cool:
|
Harry Potter, om maar eens lekker achterlijk te doen.
|
Alle klassieke werken, want die personages komen werkelijk overal terug. Sowieso de bijbel en de Griekse mythologie uitpluizen. En bij voorkeur de Noorse ook. Faust is al genoemd, maar die zie ik ook vaak terug. Zelfde geldt voor Shakespeare-personages, Peter Pan, Dorothy en haar reisgenoten, zelfs Lord of the Rings en Star Wars enzo, als modernere werken met klassieke thematiek en archetypen.
Hmja ik heb nu een vak dat dan wel over theater gaat, maar dat raakt enorm aan de dingen die jij zoekt denk ik. Probleem is alleen dat die grotendeels al genoemd zijn :D |
Citaat:
|
Ken Follet - Pillars of the Earth. *O*
|
Karel en Elegast
|
Wat mij zo te binnen schiet:
De goddelijke komedie - Dante Alighieri Lord of the flies - William Golding Animal Farm - George Orwell The war of the worlds - H.G. Wells 20.000 mijlen onder zee - Jules Verne Geen idee of je er wat aan hebt :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dergelijke topics maken me er altijd van bewust hoeveel ik eigenlijk nog moet en wil lezen...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44. |