Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nl zinnen ontleden. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1659907)

sgool 06-01-2008 15:00

Nl zinnen ontleden.

Ik heb een paar nederlandse zinnen die ik moet ontleden.
Wil iemand mij corrigeren op fouten, want ben nogal zwak in ontleden.

Ik kan kiezen uit: pv / ow / nwg / wwg / voorzetselvoorwerp / lv / mewerkendvw / bwb / bijvbep.

1e zin: Voordat iemand bij de overheid een baan krijgt ondergaat hij eerst een pshychologische test.

Voordat: BWB
iemand: OW
bij de overheid:voorzetselvoorwerp
een baan: LV
krijgt: PV
ondergaat:?
hij:?
eerst: BWB
een psychologische test: NWG

sgool 06-01-2008 15:44

Niemand???:rolleyes:

Gemenerik 06-01-2008 16:04

ondergaat is volgens mij een werkwoordelijk gezegde

sgool 06-01-2008 17:51

Komop, niemand goed in Nederlands:(

Gast ik 06-01-2008 18:28

Volgens mij heb je hier te maken met een samengestelde zin. Dat kan je zien door de persoonsvormen te tellen. Als je de zin in het verleden zet krijg je:

Voordat iemand bij de overheid een baan kreeg, onderging hij eerst een psychologische test.

De zinnen worden gescheiden door de komma.
Ik heb alleen de laatste zin voorlopig ontleed:

Ondergaat: pv
hij: Ow ( als dat je afkorting voor onderwerp is.. ik moest dat afkorten tot o )
een psycholochische test LV

Een naamwoordelijkgezegde, ( zoals jij 'een psychologische test' eest noemde) koppelt een eigenschap aan het onderwerp met een koppelww.en dat is hier niet het geval, want ondergaan is geen koppelww.

Het eerste gedeelte vind ik wat lstig, maar als me nog iets te binnenschiet laat ik het weten.

sgool 06-01-2008 18:33

Citaat:

Gast ik schreef: (Bericht 26765399)
Volgens mij heb je hier te maken met een samengestelde zin. Dat kan je zien door de persoonsvormen te tellen. Als je de zin in het verleden zet krijg je:

Voordat iemand bij de overheid een baan kreeg, onderging hij eerst een psychologische test.

De zinnen worden gescheiden door de komma.
Ik heb alleen de laatste zin voorlopig ontleed:

Ondergaat: pv
hij: Ow ( als dat je afkorting voor onderwerp is.. ik moest dat afkorten tot o )
een psycholochische test LV

Een naamwoordelijkgezegde, ( zoals jij 'een psychologische test' eest noemde) koppelt een eigenschap aan het onderwerp met een koppelww.en dat is hier niet het geval, want ondergaan is geen koppelww.

Het eerste gedeelte vind ik wat lstig, maar als me nog iets te binnenschiet laat ik het weten.

Heel erg bedankt

Anonymuis 06-01-2008 20:24

Jouw 1e en Gast 1's 2e deel zijn juist. :)
Dus:

iemand; hij: ow
krijgt; ondergaat: pv
een baan; een psychologische test: lv
voordat; eerst: bwb
bij de overheid: vzv

sgool 06-01-2008 20:59

Citaat:

Anonymuis schreef: (Bericht 26766625)
Dus:

maar 'een baan' is ook lv, kan dat 2 lv in een zin

perseus 06-01-2008 22:30

Citaat:

sgool schreef: (Bericht 26766991)
maar 'een baan' is ook lv, kan dat 2 lv in een zin

Anonymuis heeft een schematische weergave van de uitkomst van een optelsom gegeven. Eigenlijk is er hier sprake van één zin, waarvan de beide, gelijkwaardige delen (waarbij we tijdsverhoudingen verwaarlozen) los van elkaar geanalyseerd moeten worden als waren zij zinnen op zichzelf.

Zodoende is 'een baan' het lijdend voorwerp van de 'eerste zin' en is 'een psychologische test' het lijdend voorwerp van de tweede zin.

Gast ik2 07-01-2008 15:53

Citaat:

Anonymuis schreef: (Bericht 26766625)
Dus:

Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens.

Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz

Of praat ik nou onzin

sgool 07-01-2008 17:45

Citaat:

Gast ik2 schreef: (Bericht 26772777)
Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens.

Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz

Of praat ik nou onzin

Wat moet volgens jou ''bij de overheid'' zijn dan.:(

Gast ik3 07-01-2008 20:50

Bij de overheid zou ik een bijwoordelijke bepaling (van plaats) noemen. Al is het niet letterlijk een plaatst natuurlijk... hmm..

Maar ik studeer geen nederlands ofzo, dus weet het niet zeker.
Maar je mag vast wel 1 foutje hebben toch? ;)

Andijvie 07-01-2008 20:56

Citaat:

Gast ik2 schreef: (Bericht 26772777)

Of praat ik nou onzin

Nee, je hebt helemaal gelijk; een voorzetselvoorwerp krijg je bij werkwoorden met een vast voorzetsel. Ik zou het ook een bijwoordelijke bepaling van plaats noemen.

Dus:
| Voordat (bwb) | iemand (ow) | bij de overheid (bwb) | een baan (lv) | krijgt (pv) |,| ondergaat (pv) | hij (ow) | eerst (bwb) | een pshychologische test (lv) |.

Het zijn twee hoofdzinnen in een nevenschikkend verband, zoals iemand boven me ook al zei, daarom heb je twee ow's, twee pv's en twee lv's.

Kijk ook eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinsontleding
Daar staat veel kort uitgelegd met een paar voorbeelden, soms wel handig :) Het maakt soms ook duidelijk waarom dingen zijn zoals ze zijn, dat geeft je wat meer houvast.

sgool 07-01-2008 21:39

Citaat:

Gast ik3 schreef: (Bericht 26774916)
Bij de overheid zou ik een bijwoordelijke bepaling (van plaats) noemen. Al is het niet letterlijk een plaatst natuurlijk... hmm..

Maar ik studeer geen nederlands ofzo, dus weet het niet zeker.
Maar je mag vast wel 1 foutje hebben toch? ;)

vast wel maar ik neem altijd het zekere van het onzekere..:)

sgool 07-01-2008 21:39

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 26774959)
Nee, je hebt helemaal gelijk; een voorzetselvoorwerp krijg je bij werkwoorden met een vast voorzetsel. Ik zou het ook een bijwoordelijke bepaling van plaats noemen.

Dus:
| Voordat (bwb) | iemand (ow) | bij de overheid (bwb) | een baan (lv) | krijgt (pv) |,| ondergaat (pv) | hij (ow) | eerst (bwb) | een pshychologische test (lv) |.

Het zijn twee hoofdzinnen in een nevenschikkend verband, zoals iemand boven me ook al zei, daarom heb je twee ow's, twee pv's en twee lv's.

Kijk ook eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinsontleding
Daar staat veel kort uitgelegd met een paar voorbeelden, soms wel handig :) Het maakt soms ook duidelijk waarom dingen zijn zoals ze zijn, dat geeft je wat meer houvast.

Heeel erg bedankt

sgool 07-01-2008 21:42

Volgens kenners blijft het schilderij van de overleden schilder Arthur bijzonder waardevol.

volgens kenners=BWb
blijft=PV
het schilderij van de overleden schilder Arthur=OW
bijzonder waardevol=nwgez (samen met blijft)

Klopt het ontleden van deze zin

Andijvie 08-01-2008 10:52

Volgens mij heb je het goed, inderdaad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.