![]() |
Nl zinnen ontleden.
Ik heb een paar nederlandse zinnen die ik moet ontleden.
Wil iemand mij corrigeren op fouten, want ben nogal zwak in ontleden. Ik kan kiezen uit: pv / ow / nwg / wwg / voorzetselvoorwerp / lv / mewerkendvw / bwb / bijvbep. 1e zin: Voordat iemand bij de overheid een baan krijgt ondergaat hij eerst een pshychologische test. Voordat: BWB iemand: OW bij de overheid:voorzetselvoorwerp een baan: LV krijgt: PV ondergaat:? hij:? eerst: BWB een psychologische test: NWG |
Niemand???:rolleyes:
|
ondergaat is volgens mij een werkwoordelijk gezegde
|
Komop, niemand goed in Nederlands:(
|
Volgens mij heb je hier te maken met een samengestelde zin. Dat kan je zien door de persoonsvormen te tellen. Als je de zin in het verleden zet krijg je:
Voordat iemand bij de overheid een baan kreeg, onderging hij eerst een psychologische test. De zinnen worden gescheiden door de komma. Ik heb alleen de laatste zin voorlopig ontleed: Ondergaat: pv hij: Ow ( als dat je afkorting voor onderwerp is.. ik moest dat afkorten tot o ) eerst: BWB een psycholochische test LV Een naamwoordelijkgezegde, ( zoals jij 'een psychologische test' eest noemde) koppelt een eigenschap aan het onderwerp met een koppelww.en dat is hier niet het geval, want ondergaan is geen koppelww. Het eerste gedeelte vind ik wat lstig, maar als me nog iets te binnenschiet laat ik het weten. |
Citaat:
Heel erg bedankt |
Jouw 1e en Gast 1's 2e deel zijn juist. :)
Dus: iemand; hij: ow krijgt; ondergaat: pv een baan; een psychologische test: lv voordat; eerst: bwb bij de overheid: vzv |
Citaat:
|
Citaat:
Zodoende is 'een baan' het lijdend voorwerp van de 'eerste zin' en is 'een psychologische test' het lijdend voorwerp van de tweede zin. |
Citaat:
Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens. Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz Of praat ik nou onzin |
Citaat:
|
Bij de overheid zou ik een bijwoordelijke bepaling (van plaats) noemen. Al is het niet letterlijk een plaatst natuurlijk... hmm..
Maar ik studeer geen nederlands ofzo, dus weet het niet zeker. Maar je mag vast wel 1 foutje hebben toch? ;) |
Citaat:
Dus: | Voordat (bwb) | iemand (ow) | bij de overheid (bwb) | een baan (lv) | krijgt (pv) |,| ondergaat (pv) | hij (ow) | eerst (bwb) | een pshychologische test (lv) |. Het zijn twee hoofdzinnen in een nevenschikkend verband, zoals iemand boven me ook al zei, daarom heb je twee ow's, twee pv's en twee lv's. Kijk ook eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinsontleding Daar staat veel kort uitgelegd met een paar voorbeelden, soms wel handig :) Het maakt soms ook duidelijk waarom dingen zijn zoals ze zijn, dat geeft je wat meer houvast. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens kenners blijft het schilderij van de overleden schilder Arthur bijzonder waardevol.
volgens kenners=BWb blijft=PV het schilderij van de overleden schilder Arthur=OW bijzonder waardevol=nwgez (samen met blijft) Klopt het ontleden van deze zin |
Volgens mij heb je het goed, inderdaad.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35. |