![]() |
Films kijken voor geschiedenis
Ik moet 3 films uitzoeken waar ik uiteindelijk een mondeling over moet houden. Ze moeten dus qua geschiedenis goed zijn om over te lullen. Ook moeten ze met elkaar te maken hebben. (dus alle 3 in thema wereldoorlog ofzo)
Gelieve geen 2e WO |
kijk eens rond op imdb.com
http://www.imdb.com/keyword/vietnam-war/ http://www.imdb.com/keyword/wwi/ bijvoorbeeld |
Dat is echt een leuke opdracht!
Hier wat dingen om inspiratie op te doen - Oudheid (hoewel erg afgezaagd): Ben hur, Spartacus, Gladiator, I Claudius, Alexander - Afrika politiek (zeer actueel): Hotel Rwanda, The last king of Scotland, ... - Vietnam: Bridge on the River Kwai, Apocalyps Now, Platoon - Sociale geschiedenis van de jaren '50, '60, '70 in nederland/internationaal: Turks Fruit, ..... - Chinese/Japanse cultuur: the last emperor, the last samurai, Crouching tiger hidden dragon, zatoichi - Koude Oorlog: Dr. Strangelove, the Hunt for the red october - Documentaires, hoe objectief zijn deze nu eigenlijk?: An inconvenient truth, Mickael More films - Invloedrijke personen (heden of verleden): Ghandi, JFK, Napoleon - Monarchen: Mad King george, Elisabeth, Elisabeth the golden age, the Queen, Sisi;) Marie-Antoinette - Mythen en Sagen: King Arthur, Pan's labyrint, Medea |
Wij hebben met geschiedenis een serie films gehad over burgerrechten, waarbij we bijvoorbeeld Amnistad en een film over Rosa Parks keken, en dan discussies over de rechten van zwarte mensen in de wereld. Lijkt mij aardig wat over te vertellen, en er zit ook een duidelijke lijn in van vroeger naar nu.
|
Mocht je voor de sixties gaan, met de studentenrellen tegen de oorlog enzo, dan kan ik je "The strawberry statement" van harte aanraden. Da's echt een goede film :)
|
Citaat:
Het is geen film, maar de serie Rome is ook een goede. Het verhaal is deels fictief, maar het is een goede inkijk in het Romeinse rijk. Citaat:
Citaat:
|
WWI:
all quiet on the western front un long dimanche de fianchelles Braveheart is een hele goede. stiekem toch nog historisch correct. (althans, de liefdesscenes weggelaten) Napoleon en de Samourai Pizza Cats natuurlijk! |
Citaat:
Shogun schoot me nog te binnen. Goede serie over feodaal Japan. http://www.imdb.com/title/tt0080274/ "But... What gave you the right to make war with them?" "We won." "Then you were right." :D |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het trouwens een ontzettend leuke opdracht, en ik sluit me aan bij wat de mensen boven mij al gezegd hebben. |
300, Troy, Gladiator
|
Fictie, grotendeels mythe, grotendeels fictie. Daar kan je niet echt mee aankomen bij geschiedenis.
|
Lijkt mij juist leuk om de herkomst van een mythe te bespreken. Er wordt volgens mij niet gezegd dat het 100% op de waarheid berust moet zijn. Is volgens mij een stuk leuker, interessanter dan alle uitgekauwde onderwerpen die (volgens "historische bronnen") wel 100% waarheid zijn. Maar dat is mijn mening;)
|
Citaat:
|
er zijn ook nog wel wat films rond de koude oorlog..
thirteen days (Cuba crisis) das leben der anderen (stasi, oost duitsland) |
Alexander nevski
potemkin en andere werken van Eisenstein. heb je meteen een keer een beeld van de russische kant |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19. |