![]() |
drijfzand
Voor het eerst sinds hele lange tijd weer iets geschreven. Ik ben er zelf niet zo tevreden over, en dan met name de laatste 2 strofes. Kritiek is welkom dus. :)
Drijfzand Ik voel hoe langzaam de grond onder mijn voeten weg zakt, en plaats maakt voor de stilte. De stilte in mijn hart om me heen en in mijn donkere gedachten, de waarheid verstoord door leugens. Jou leugens die voor mij, de waarheid waren; zijn nu, niet meer dan verleden tijd nu de grond onder mijn voeten verdwijnt. Het is als drijfzand langzaam zak je er dieper, en dieper in weg, totdat iemand je eruit trekt. Iemand die je vastpakt niet voor zichzelf maar omdat hij om je geeft. En je weer op vaste grond zet. |
Ik dwaalde na de eerste twee strofes al af, omdat je gedicht zo cliché is. Probeer ditsoort dingen: 'donkere gedachten' 'stilte' 'waarheid' 'leugens' 'verleden tijd' te voorkomen, vooral in combinatie met elkaar. Die dingen zijn al zó vaak geschreven, dat kan iedereen, daar verras je niemand meer mee.
Wat ik goed vind is dat je een beeld hebt uitgedacht, je hebt het niet expliciet over verdriet, maar over drijfzand. Het is ook duidelijk dat je niet zomaar wat opschrijft, maar dat het ergens naartoe leidt. Het einde voelt duidelijk en compleet. Je zit denk ik wel op het goede spoor, maar je mag in ieder geval het hele idee dat poetische woorden een gedicht maken overboord gooien. Gebruik rustig de meest banale woorden, zoek combinaties die niet vaak voorkomen. |
Bedankt voor je commentaar, hier heb ik iets aan. Ik zal eens kijken of ik er nog wat aan kan verbeteren. :)
|
Citaat:
|
Je hebt gelijk ja. Maar omdat dat meester-werk is adviseer ik dan liever ze eerst te vermijden.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39. |