![]() |
Rechten op fooi
Heey,
Heb je als je in een horecatent werkt recht op de fooi die wordt gegeven? |
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).
Bron Dit is de juridische kant van het verhaal. Minstens zo interessant zijn de machtsverhoudingen tussen jou en jouw baas. Als je bijvoorbeeld een nulurenconctract hebt en pas 2 maanden in dienst staat, kan je beter niet te veel mopperen, ookal heb je juridisch gezien gelijk. |
je werkt bij McDonalds?
dan staat er ergens in je contract dat alle fooi naar het Ronald McDonald kinderfonds gaat. Heb zelf ook 7,5jaar lang(!) alle fooi die ik kreeg in de pot kunnen doen, oke was vaak niet meer als 2euro per dag totaal,maar toch. |
Citaat:
|
ja is het ook wel hoor
|
Ok thanks, ik weet genoeg! :)
|
Wij mogen niet eens fooien aannemen, al krijg je die sowieso haast niet.
We hebben ook niet meer van die potten, wel iritant, want juist nu eet ik er redelijk veel en wil ik nog wel eens wisselgeld in zo'n potje stoppen :P |
Citaat:
Waar werk jij? Op mijn werk ging het allemaal in een grote pot die dan aan het eind van de dag verdeeld werd onder iedereen inc. keuken. Een vriendin van mij moet het geld inleveren en verdient vijftig cent per uur meer. Persoonlijk zou ik het daar niet zo mee eens zijn, fooi is toch een soort persoonlijke verdienste. |
Iedereen heeft zo zijn eigen regels. Heb op plekken gewerkt waar het fooi dagelijks verzameld werd en dan verdeeld naar verhouding van het aantal gewerkte uren, op andere plekken mocht je het zelf houden, en waar ik nu werk gaat alles in 1 pot waar dan 1x in de zoveel maanden we met z'n allen van uit eten gaan.
|
Afgelopen zomer werkte ik bij een strandtent, en mocht iedereen gewoon ze fooi houden die die kreeg. Was soms wel meer dan 150 per dag extra erbij :)
Dus ligt net aan je baas en waar je werkt |
Citaat:
|
Ik zie fooi als een bedankje van de gast naar jou toe voor de service van jou en je medewerkers. Bij ons word het dan ook dagelijks verdeeld over de medewerkers die op de dag hebben gewerkt
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33. |