![]() |
Het leren van grote stukken tekst
Ik heb een probleem denk ik, en ik weet niet zo goed hoe ik het op moet lossen vandaar dat ik benieuwd ben naar de tactieken die jullie toepassen.
Op de middelbare school ging het leren prima, ik moest een hoofdstukje van 60 pagina´s en af en toe iets meer en haalde daar gewoon voldoendes mee. Nu ik op de universiteit zit merk ik dat het laatste stuk leren niet echt mijn ding is. Gedurende het kwartiel kan ik alle losse onderdelen goed begrijpen en toepassen in de werkcolleges maar als ik moet leren voor het volledige tentamen gaat het mis. Het grote verschil is dat ik nu ook weinig oefenopgaven heb om te testen of ik iets weet. Op de middelbare school kon je per hoofdstuk 50 - 60 oefeningen maken om je kennis te controleren hier heb ik voor een heel dictaat van 350 bladzijdes maar 10 oefeningen + een oefententamen van 5 vragen. Ik vraag mezelf dus af hoe jullie ervoor zorgen dat de grote stukken tekst in je hoofd blijven zitten, dat je de technieken snapt en dat je alles gewoon maar kan toepassen. Ik moet weinig feitjes leren en veel formules / technieken en ik zie nu echt even niet in hoe ik dat het beste kan doen. Alle tips en ideeen zijn welkom :). |
Technieken en vergelijkingen (formules) leer je heel moeilijk door gewoon te stampen. Bij een exact vak moet je gewoon oefenen. Gezien het gebrek aan beschikbare opdrachten in jouw geval, kun je misschien naar de faculteits/universiteits bibliotheek gaan en daar een boek over hetzelfde onderwerp halen waar wel opdrachten in staan.
|
Dooddoener, maar zoek toch naar oefeningen, maak samenvattingen en spreidt het werk.
Wat is je leerstijl? http://www.thesis.nl/kolb/ met deze test (onderaan de pagina) kun je kijken wat voor leerstijl je hebt. Als je dat weet, kun je misschien wat meer manieren bedenken waardoor je het goed kunt leren. Zelf ben ik een doener. Mij lukt het leren dan het beste door creatief bezig te zijn. Mijn ervaringen: Als moeit hebt met het leren van veel begrippen, probeer dan een kaartenbaksysteem. Maak voor elk begrip een kaartje. Schrijf aan de ene kant het begrip en aan de andere kant de uitleg en begin met oefenen! Doe de kaartjes die je al begrijpt en geoefend hebt in de ene bak, en de overige kaartjes in een andere bak. Je kunt bepaalde verwante begrippen ook apart sorteren met een nieuwe kleur of bak of weetikwat. Je moet wel al aan het begin van de periode beginnen en de 'succesbak' regelmatig herhalen. Zelf doe ik heel wat anders dan jij, nl. Frans, maar voor de vele grammaticale regels en uitzonderingen die ik moet snappen werkt dit systeem erg goed. Ik heb volgende week een tentamen geschiedenis en heb nu een waslijn omgebouwd tot tijdsbalk. Werkt echt ideaal! Ik gebruik voor ieder tijdperk een andere kleur papier kaartjes. Bovendien kan ik met knijpers hierbinnen nog extra tijdvakken aangeven, bijvoorbeeld van een koninklijk geslacht. De geleerde kaartjes voorzie ik van een paperclip. Mogelijkheden tot overhoren: Zomaar een aantal kaartjes pakken en de gebeurtenis moeten omschrijven. Een hele periode eraf pakken en in de juiste volgorde ophangen. Wanneer ik veel 'belangrijke mannetjes' uit elkaar moet leren houden, zorg ik altijd dat ik elk mannetje met een voorwerp in mijn kamer associeer. Heel gek, maar het werkt goed. Ik hoef tijdens het tentamen maar aan mijn theepot te denken, of ik weet opeens weer alle denkbeelden van Aristoteles. Sullige rijtjes (zoals bijvoorbeeld de juiste volgorde van de planeten) leer ik door ze op 'muziek te zetten' (bijvoorbeeld op het wijsje van Kortjakje). Ik hoop dat ik je zo wat trucjes of ideeën heb gegeven. Maar zoals dutch gamer al zegt, formules moet je vooral oefenen. Kun je misschien niet vragen om extra oefenmateriaal? |
Ik heb ookal gezocht naar oude tentamens / vergelijkbare dictaten maar die zijn er gewoon niet. Het probleem is ook dat je tentamens niet mee de zaal uit mag nemen en je dus niet het oude tentamen als oefenmateriaal kan gebruiken.
De manier die Kryptonite aandraagt werkt niet bij mij, de begrippen blijven allemaal wel zitten en die zijn er in zo'n lage mate dat je met een beetje stampen het kan leren. Volgens die test ben ik een Beslisser trouwens: Leerstijlentest van Kolb : de Beslisser Als het gaat om een probleem op te lossen waar één juiste oplossing voor gezocht moet worden, ben je bij de beslisser aan het goede adres. Hij richt zich dan ook graag op deze probleemoplossingen. Daarnaast richt een beslisser zich ook graag op de technologische toepassing van begrippen, modellen en theorieën. Hierbij gaat de beslisser doelgericht en planmatig te werk. Het klopt wel dat ik hou van het maken van schema's en stappenplannen om dingen uit te voeren, maar is dat de ideale manier of zijn er nog andere oplossingen? |
Voor de wat meer formulegerichte dingen probeer ik altijd ervoor te zorgen dat ik de formules echt snap, dat wil zeggen, dat ik ze eventueel ook in taal kan beredeneren en abstract kan maken.
Heb je al op internet gezocht naar tentamens van andere universiteiten die gebruik maken van dezelfde boeken of zelfde stof coveren? Vaak heeft Google er wel een aantal =) Wat ook helpt is om met een groep te leren en zo dingen te bespreken. Eventueel zou je ook (zeker nu je een half jaar hebt gezien wat voor soort tentamenvragen er gesteld gaan worden) voor elkaar vragen kunnen maken en die uit kunnen werken. En tsja, last but not least, highlighten en samenvatten.. |
Ik ben zelf van het samenvatten en ook optijd beginnen, gewoon elke dag/week bijhouden. Verder heb ik zelf heel veel aan mn aantekeningen van de college's en de ppp's.
|
Citaat:
Maar bedankt tot nu toe :) |
Kun je niet eens aan je docenten vragen of ze je wat extra oefenmateriaal kunnen geven? Of misschien kunnen zij je wel bepaalde boeken aanraden die min of meer aansluiten bij hun lesmethode.
|
Probeer je meer op de college's te focussen. Deze vormen vaak de leidraad van een vak. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik heb weleens gehad dat er een complete vraag gewoon over 1 sheet ging.
Maak samenvattingen (deze hoeven echt niet lang te zijn, maar gewoon de dingen waarvan jij denkt tijdens het leren: "hee moest ik dat niet kennen") Probeer dingen in het boek te onderstrepen (maar ik neem aan dat je dat al doet) En formulegerichte dingen kun je beter opschrijven en stampen. Het nadeel van universiteiten is inderdaad dat ze zelf allemaal het opgavemateriaal houden. Heel soms lukt het mensen om hun tentamen mee te nemen. Er is haast niets te vinden is op internet van de boeken die je moet lezen. Allemaal erg jammer, maar zegt misschien ook veel over het niveau. Ik heb zelf weleens andere tentamens gevonden, maar dan veranderen ze de vragen gewoon compleet de volgende keer. Niet zoals op het hbo dat er nog weleens een "oude" vraag tussenstaat waar je dan punten mee kan scoren;) Je moet gewoon ervoor zorgen dat je alles een keer gezien hebt en dat je van alles de precieze benaming weet zodat je weet waar ze het over hebben in een tentamen. Zorg dat je de precieze formule/ autheur of iets dergelijks weet. Begin op tijd! |
Markeren helpt niet (dat is te passief).
Parafraseren in de kantlijn wél. |
Citaat:
|
Ik maakte altijd (liefst geschreven) samenvattingen, waarin ik naderhand de belangrijkste begrippen nog markeerde.
Ik weet niet of het bij jouw opleiding kan, maar ik had er in bepaalde gevallen veel aan om te proberen de stof uit te leggen aan mijn vriend (die weinig van dat vakgebied weet), waardoor ik zelf op een andere manier over de stof nadacht. Hierdoor begreep ik het uiteindelijk vaak beter. Maar dat helpt niet echt bij grote lappen tekst met meerdere onderwerpen. |
Citaat:
|
Ik snap'm en ik je hebt gelijk dat het heel veel werk is. Het heeft mijn studeren voor tentamens ook vertraagd. Sterker nog: ik ben nu, na tentamen X nog bezig met het samenvatten van het laatste hoofdstuk van dat boek :p
Maar ja... Ik leer nu eenmaal het beste op deze manier: een eigen set uitgeprinte notities, met verwijzingen naar het boek. |
Lijstje met alle formules die je voor het tentamen moet kennen maken ofzo? Als in:
Formule Eenheden ([f]=N, etc) Evt. technieken en andere bijzonderheden die bij die formule horen Dan heb je iig alles duidelijk gestructureerd op een rijtje. Helpt wellicht :y |
Citaat:
Mijn statistiek tentamen ging namelijk goed, waren 500 pagina's tekst maar ook 80 sommen en 2 voorbeeldtentamens en daar had ik geen problemen mee. Net als met materiaalkunde was ik zo heb, daar heb je vier oefententamens (+- honder meerkeuze vragen) en ik voel mezelf al veel bekender met de stof. |
Citaat:
|
Proberen de logica van dingen te zien, ezelsbruggetjes maken, structuur aanbrengen (bijvoorbeeld door een mindmap of een ander schema te maken)... het belangrijkste is dat het betekenis voor je krijgt, en dat kun je doen door alle stukjes informatie aan elkaar proberen te koppelen.
|
Citaat:
Als je de vakken steeds goed hebt gevolgd en je hebt die samenvattingen zelf geschreven, dan zit het meeste leerwerk wel in je hoofd. De samenvatting is dan puur om nog eens door te lezen, zodat het een beetje voorin je hoofd blijft zitten. Of later, als reminder om stof weer op te halen. Dat helpt je natuurlijk niet bij vakken waar je het geleerde moet kunnen toepassen, zoals met formules enz. Daar lees je van tijd tot tijd de samenvatting, maar maak je vooral veel opgaven. Maar dat had je al door :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.