![]() |
[België] Studiekeuze informatica
Welke richting volg je het best om informatica te volgen??
Thx |
Eigenlijk hoort dit onderwerp niet op exacte vakken, maar op studiekeuze (vandaar dat ik het ook ga verplaatsen). Verder is het ook best om iets meer informatie over jezelf te geven: wat doe je momenteel van richting (en is dat in ASO/TSO/...) en wat wil je met informatica gaan doen. Daarmee bedoel ik: wil je op universitair niveau gaan of gewoon hogeschool. Verder had het ook handig geweest, had je gezegd dat je uit België komt (ik merk het enerzijds al aan de Belgische begrippen en anderzijds zie ik dat je vanuit België op internet zit).
Sowieso zou ik iets aanraden met genoeg wiskunde (en wetenschappen zijn ook niet slecht in wiskundig denken; al is er natuurlijk ook niets mis met LatijnWiskunde of GrieksWiskunde). Afraders zou ik eerder Humane Wetenschappen noemen (tja, die zitten al in een hokje geduwd, dus moet je van daaruit bijna voortdoen in de humane wetenschappen), en economie zou ik ook niet direct aanraden. Mijn ervaring is dat je in een richting Latijn/Grieks of Wetenschappen ook meestal met gemotiveerdere mensen te maken hebt (en je wordt als klas vaak ook veel liever gezien door de leerkrachten). Latijn zou ik dan vooral aanraden voor het linguïstische ervan (als je programmeert moet je ook op een bepaalde manier met taal omgaan; niet dat je die sowieso met Latijn of Grieks leert, maar kwaad kan het zeker niet). Verder: ga ook zeker bij jou op school eens vragen aan de leerkrachten (informatica, wiskunde) of ze je die richting zien doen. Nog een tip die ik je persoonlijk meegeef: zorg dat je enige basis wiskunde hebt (dus geen 3 uur; met 5 uur zou je (als die goed gegeven worden) moeten toekomen, maar 7 is natuurlijk nog altijd beter (idem voor 4, 6 of 8 uur; al is het duidelijk dat 6 uur meer biedt dan 5 uur)). En om voor jezelf wat uit te maken of je geschikt bent: waarschijnlijk heb je wel informatica gehad en programmeren. Als dat programmeren vlot ging, dan moet het wel lukken. Als dat programmeren niet goed ging, raad ik je in ieder geval aan om daar toch nu al op te oefenen, dat spaart je op universiteit heel veel werk en kopzorgen. In het kort: wiskunde (voor informatica op universitair niveau kan je niet zonder; niet zozeer om wat je ziet in het middelbaar; maar je moet toch genoeg kunnen bewijzen). Meedoen aan een wiskundeolympiade is voor een informaticus ook een aanrader trouwens. Voor de andere mensen: de topic-starter komt uit België, dus Nederlandse richtingen hebben weinig nut. |
dankje ^^
btw. ik zit idd in België en volg ASO wetenschappen met 5u Wiskunde ^^maar ben nog nooit in aanraking geweest met het programmeren. =/ zijn er eigenlijk mss oefeningen ofzo (erg gemakkelijk) die ik kan doen?? Thx. |
Weliswaar niet geheel op jouw maat gesneden, maar in dit topic waren er genoeg mensen die met een voorstel afkwamen. Zelf raad ik Python aan als taal; oefeningen maak je wel bij het doorwerken van een boek, en als je uit je boek gewerkt geraakt zijn er sites als www.projecteuler.net die ook heel wat vaardigheid vereisen (laat je echter niet afschrikken: de vragen daar zijn NIET simpel, je moet al eerst goed kunnen programmeren en best een stevig wiskundig brein hebben om die oefeningen op te lossen, ik heb er ook nog maar een twintigtal kunnen oplossen en mijn professor Algebra/Complexe Analyse heeft er ongeveer 60 opgelost, als ik me niet vergis).
|
merci, werk nu in Python en is echt dikke fun ^^
maar vind het nogal vervelend dat ze aan de universiteit OBERON - 2 gebruiken en het lijkt helemaal anders... |
Citaat:
Je gaat dus sowieso met allebei (script (higher level) en compiled (nog steeds hogere talen, maar minder high level dan scripttalen, over het algemeen)) moeten leren werken. De reden hierachter is dat je als informaticus ook de werking van een computer moet begrijpen, dat je eigenlijk bv. zelf ook een scripttaal ineen moet kunnen boksen; en dat is vooral handig in talen die lage zijn. Om nog even daarop uit te breiden: hogere (gecompileerde) talen zoals C, zijn ook gebaseerd op assembly (zowat de laagste echte taal; daaropnder heb vooral nog 1'tjes en nulletjes, maar de mensen die vlot dergelijke opcodes kunnen lezen zijn zeer zeldzaam (lees: mensen die processoren/assemblers ontwerpen kennen ze misschien)). Waarvoor ik scripttalen dan ook vooral aanraad: om de basis op te pikken; je leert het veel makkelijker in een taal die wat hoger is. Eenmaal je de basis beethebt, kan je naar lagere talen overstappen. Ook even voor de duidelijkheid: een lagere taal is niet inferieur aan een hogere; ze hebben elk hun voor- en nadelen. Over het algemeen zijn scripttalen ietsje hoger dan gecompileerde talen, maar dat hoeft in feite niet. De 'hoogte' van talen duidt er gewoon op in welke mate er bepaalde abstracties voorzien zijn (hogere taal = meer abstracties; dus bv. Object Oriented Programming, lists en dictionaries in Python). Lagere talen hebben dat minder of niet (soms moet je zelf maar met pointers je lijst aan elkaar hangen), of in assembler heb je zelfs niet zoiets als een for-lus (die mag je nog zelf ineen gaan knutselen, als ik me niet vergis). Dat moet je als informaticus dus bv. ook kunnen (niet dat dat moeilijk is). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46. |