![]() |
Hoe ontstaat depressie?
De reden dat ik het vraag is bijna alleen maar omdat ik goed wil weten hoe ik met, zullen we zeggen, 'kwetsbare' individuën om moet gaan. Met name het inschatten van het effect van onvriendelijke dingen die echter wel moeten.
Niet dat ik deze vraag alleen maar simpel beantwoord wil hebben, maar toch wel wil ik 1 ding graag duidelijk hebben. Waardoor begint een depressie of algehele minderwaardigheidsgevoelens die tot een neerwaardse spiraal kunnen leiden? Wat is zegmaar de eerste stap naar zulke problemen? a) Doordat de hoeveelheid ellende toe neemt. b) Doordat de persoon minder ellende aan kan. |
Dat is een heel ingewikkeld proces. Ten eerste hebben mensen die last hebben van depressies vaak een erfelijke aanleg daarvoor. Daarnaast speelt de opvoeding een rol. Dat zijn de dingen die je kwetsbaar maken zeg maar. Wat dan maakt dat iemand ook echt depressief wordt, nouja, dat kan van alles zijn.
Het is ook moeilijk een keuze te maken tussen jouw a en b. Volgens mij kan het allebei. Het kan zijn dat iemand met (meer) ellende te maken krijgt, waardoor hij/zij depressief raakt. Maar net zo goed kan het zijn dat door, bijvoorbeeld lichamelijke veranderingen, iemand minder ellende aan kan. Denk maar aan de puberteit of de overgang. Ik weet niet wat de situatie is waar jij in zit, maar probeer dingen gewoon subtiel die onvriendelijke dingen te zeggen en help hem/haar misschien met ideeeën om het probleem op te lossen, als je bang bent dat diegene anders depressief wordt. succes! |
ik ben het eens met lentekriebel.
er zijn zoveel redenen waarom iemand depressief wordt. het kan in de genen zitten, het kan door de hoeveelheid elende komen die iemand op zijn bordje krijgt. maar de ene kan ook weer meer elende aan dan de andere. |
Citaat:
|
de huidige wetenschap gaat uit van de theorie dat je in eerste instantie een genetische kwetsbaarheid hebt. Of die kwetsbaarheid ook tot uiting komt in een depressie hangt volledig af van de omgevingsfactoren. Die omgevingsfactoren kunnen onder andere zijn:
Het kan dus zowel a als b zijn (maar ook nog c en d). De specifieke uitingsvorm verschilt per persoon. |
Citaat:
Voor mijn gevoel(puur gevoel) houden mensen van B zich meer in dan de A mensen. |
Citaat:
|
Ja, gewoon de kritiek en verzuchtingen die je tegen iedereen wel eens uit.
Ik vind het vrij moeilijk in te schatten wat ik met dat soort kwetsbare mensen moet en ik lijk niet de enige, echter soms moet je toch echt bepaalde pijnlijke dingen gaan adresseren om nog met iemand om te gaan. Dat ik vroeg om die A of B, als het A is dan moet je oppassen met de persoon meer belasten, als het B is dan moet je oppassen met de persoon zijn zelfvertrouwen aantasten. |
Citaat:
|
C) Doordat er niks boeiends in je leven gebeurd.....
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het kan komen, omdat je hersens een stofje te weinig aanmaken, maar het kan ook komen, omdat je draagkracht minder is dan je draaglast...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
doordat ik dan
a ongesteld moet worden b steeds naar die grijze lucht moet kijken (slecht weer: winterdepressie) c steeds meer wil bereiken d een perfectionist ben e niet perfect ben |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17. |