![]() |
[matlab]/[maple] stelsel vergelijkingen oplossen en afgeleiden
Hoe kan je met matlab of evt maple, maar liever in matlab, een stelsel van vergelijkingen oplossen.
Ik heb 10 vergelijkingen en 10 onbekenden. Dus ik zal wel een matrix moeten invoeren, maar hoe kan ik matlab dit matrix dan naar echelonvorm laten brengen? Tweede vraag: Kan ik matlab de functie: cos (phi(t)) laten differentieren naar dē/dēt, zodat matlab de nieuwe functie geeft |
rref(matrix) (reduced row echelon form dus)
Afleiden zou ik zo niet weten, maar het zal vast wel kunnen. |
Dat tweede kun je toch ook gewoon handmatig doen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het lukt nog niet.
Ik heb de volgende matrices A (10x10), X (10x1) en F (10x1). A*X=F, ik weet A en F en moet X weten. X=F\A geeft echter een verkeerd resultaat. Terwijl hij de matrices A en F wel goed weergeeft, maar als ik dan vervolgens matrix X invul in de eerste rij van A, dan krijg ik niet de eerste rij van F. |
Citaat:
|
Matlab kan niet zelfstandig afleiden of integreren, dacht ik; vermits het ook vooral bedoeld is als numerieke rekenhulp. Met Maple kan je dat bv. wel (en je kan in MatLab wel numeriek integreren/afleiden, waarschijnlijk zijn er daarvoor wel ingebouwde functies).
Moet je ook niet X = F / A zetten en niet X = F \ A (dat eerste is een matrixdeling, of beter gezegd vermenigvuldiging met inverse matrix; wat het tweede is zou ik niet weten). En anders moet je ook maar gewoon allebei linksvermenigvuldigen met de inverse van A, zodat je X = A^(-1) * F krijgt (wat normaal je uitkomst zou moeten geven). |
*Pakt TU/e handleiding erbij*
Citaat:
A\B = A-1B A/B = AB-1 |
@Dutchgamer: je hebt gelijk, ik vind exact hetzelfde in de help van MatLab:
Citaat:
Ik neem mijn commentaar terug; maar moet het dan niet X = A\F zijn i.p.v. F\A? Hoewel dat het andere eigenlijk een foutmelding zou moeten opleveren, vermits F een kolommatrix is (en dus niet inverteerbaar is). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09. |