Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Reparatie duurt te lang (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1670901)

Q 18-02-2008 17:21

Reparatie duurt te lang

Enige tijd geleden heb ik mijn bas cabinet naar een muziekwinkel in Rotterdam gebracht om deze na te laten kijken. Na 2 maanden wilde ik toch graag mijn cabinet terug en daar heb ik uiteraard voor opgebeld en gemaild. Ik kreeg telkens de melding dat mijn cabinet bij de importeur stond en dat ze hem nog niet terug hadden, nu zijn er inmiddels 6 maanden verstreken en heb ik mijn cabinet nog niet.

Heb ik als consument het recht om een schadevergoeding te vereisen? Ik heb voor de geplande optredens met mijn band wel een ander cabinet moeten kopen. Wat zijn mijn rechten in dit geval?

Go 18-02-2008 18:03

Dat ligt aan de gemaakte afspraken. Geen afspraken daarover gemaakt, dan moet je de reparateur eerst in gebreke stellen door hem een redelijk termijn te stellen waarin hij zijn verplichting alsnog na kan komen. Maar wat redelijk is weet ik niet. Misschien is het wel heel gewoon dat zoiets een half jaar duurt. Komt hij binnen die 'redelijke' termijn zijn verplichting nog niet na, dan pleegt hij wanprestatie en heb je recht op schadevergoeding.

Q 19-02-2008 11:13

OK, dus uit deze reactie kan ik opmaken dat ik zonder een aparte afspraak nog 20 jaar kan wachten en daar eigenlijk niets over te zeggen heb?

Andijvie 19-02-2008 11:16

Ik geloof dat het wel binnen een redelijk termijn moet liggen, wat redelijk is is afhankelijk van het product en de schade, dus ja, daar heb je niet veel aan. Maar voor zover ik weet valt 6 maanden wel nog binnen dit redelijke termijn.

ConsuWijzer 19-02-2008 12:18

De vraag waar het om draait: Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de duur van de nakijkbeurt?

Je kunt namelijk pas een schadevergoeding verlangen als de winkel een uiterste datum voor de reparatie heeft overschreden. Verder kan je alleen redelijke en echt geleden kosten als schade verlangen. Dus bijvoorbeeld de huur van een instrument, maar niet de kosten van een nieuw gekochte.

Had jij een uiterste datum afgesproken? Uit jouw verhaal lijkt dat niet het geval. Dan moet jij die termijn zelf nog stellen. Dus je moet een brief schrijven waarin je aangeeft dat je de winkel nog een uiterste termijn van bijvoorbeeld twee weken geeft om de reparatie uit te voeren en dat anders eventuele schade die je daarna gaat leiden voor hun rekening komt. Of dat de winkel je een leenexemplaar verschaft voor de periode dat de reparatie nog voortduurt.

Ook als blijkt dat het apparaat niet te repareren is, moet men je dat gewoon melden binnen de afgesproken of door jouw gestelde reparatietermijn. De winkel mag de schuld niet afschuiven op de importeur.

Q 19-02-2008 15:09

Heel erg bedankt, als ik hem donderdag niet heb ga ik zeker een brief schrijven, ik ben benieuwd hoe ze daar op reageren. (y)

Go 19-02-2008 15:43

Doe dat aangetekend zodat je het kunt bewijzen.

ConsuWijzer 20-02-2008 08:18

Laat je ons ook even weten hoe de zaken verder verlopen? Daar zijn we altijd benieuwd naar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.