Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Castro weg? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1671363)

Evilblue 20-02-2008 14:49

Castro weg?

http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article921028.ece

Lees dit artikel nou es, wat denken jullie zelf nou?

Gaat cuba veranderen? Gaan we yankees weer in la havana vieja zien? Meningen mensen

T_ID 20-02-2008 14:55

Wellicht een verandering a la China, maar de onderdrukking zal zonder twijfel blijven. De enige variabelen zijn welke dictator er terugkomt, en of men de economie communistisch aanpakt of zoals China dat doet. In het laatste geval zal de armoede enigsinds afnemen.

Evilblue 20-02-2008 14:56

En wat voor timeframe? Als alles klopt gaat zijn broer aan de macht, en die luistert toch naar Castro.

T_ID 20-02-2008 14:58

Citaat:

Evilblue schreef: (Bericht 27067632)
Als alles klopt gaat zijn broer aan de macht, en die luistert toch naar Castro.

Castro is overleden, of in een staat die daar fysiek en mentaal gezien aan gelijk staat. Zijn broer hoeft niet de beste kaarten te hebben, die is ten slotte ook al hoogbejaard.

Kazet Nagorra 20-02-2008 15:14

Ik denk ook dat Cuba meer in de richting van China zal gaan, dus een dictatuur met meer economische vrijheid en wellicht wat meer persvrijheid.

Joostje 20-02-2008 17:16

waarom? wat heb je aan ecomonische vrijheid als je niet met je grootste en rijkste buurland mag handelen?

Kazet Nagorra 20-02-2008 17:22

Mexico, Brazilië, etc.

hookee 20-02-2008 18:25

Wel grappig Cuba, vooral als je gele bussen ziet rijden met bestemming Scheveningen. Cadeautje van NL

Kazet Nagorra 20-02-2008 18:34

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 27069020)
Wel grappig Cuba, vooral als je gele bussen ziet rijden met bestemming Scheveningen. Cadeautje van NL

Helemaal geen cadeautje van Nederland, er is gewoon een kerel in Nederland die die oude bussen heeft opgekocht en doorverkocht aan Cuba.

deadlock 20-02-2008 19:39

De Nationale Nederlanden reclame nog achterop.

Barabas 20-02-2008 19:56

ik dacht dat zijn broer al de verandering had doorgezet dat mensen nu hun eigen koe mochten slachten, was op het journaal gisteren.

Evilblue 20-02-2008 19:57

On topic. Dat Castro zijn macht door stuurt is een belangrijk stap, en dat hij geen invloed nog heeft op Cuba is niet eens een debat waard.
Wat ik me wel afvraag is waarom jullie meteen aannemen dat Cuba als China door gaat. Wat voor aanwijzingen zijn er? De VS zal alles in zijn verminderende macht proberen om Cuba ook als afzetmarkt te krijgen, en zeker nu dat de beleid is verzwakt. Dus een rooie cuba is vergezocht.

Kazet Nagorra 20-02-2008 20:32

Aanwijzingen heb ik niet, omdat ik niet weet welke ideeën de nieuwe leiders van Cuba (zullen) hebben. Maar ze zijn natuurlijk ook niet gek, en ze zien dat in China het mogelijk is om economische vrijheid te hebben zonder dat je aan macht moet inboeten.

Evilblue 20-02-2008 23:50

Nou en? Je neemt de tijd niet om politieke situatie van Cuba (dus dat ie een caribische eiland is die verwant is aan Venezeula) te analyseren voordat je begint met China. Een groot, en belangerijk verschil tussen Cuba en China is niet alleen populatie, maar ook grondstoffen. China heeft zijn eigen afzetmarkt (Azie) en er trouwens zoveel chinezen dat dat zelf ook een afzetmarkt is.
Ja, Cuba kan zijn producten verkopen aan Brazilie en Mexico, nou en? De europese unie zal z'n produkten niet aannemen zonder strikte richtlijnen en koersen, en de VS gaat er alleen uit op een maximale benutting van hun betrokkenheid in Cuba.
Dus voor mij is het idee dat Cuba ooit zoeits wordt als China vergezocht, en zonder ratio.

Kazet Nagorra 20-02-2008 23:52

Citaat:

Evilblue schreef: (Bericht 27072513)
Nou en? Je neemt de tijd niet om politieke situatie van Cuba (dus dat ie een caribische eiland is die verwant is aan Venezeula) te analyseren voordat je begint met China. Een groot, en belangerijk verschil tussen Cuba en China is niet alleen populatie, maar ook grondstoffen. China heeft zijn eigen afzetmarkt (Azie) en er trouwens zoveel chinezen dat dat zelf ook een afzetmarkt is.
Ja, Cuba kan zijn producten verkopen aan Brazilie en Mexico, nou en? De europese unie zal z'n produkten niet aannemen zonder strikte richtlijnen en koersen, en de VS gaat er alleen uit op een maximale benutting van hun betrokkenheid in Cuba.
Dus voor mij is het idee dat Cuba ooit zoeits wordt als China vergezocht, en zonder ratio.

Nou, we zullen zien.

Evilblue 21-02-2008 00:00

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27072517)
Nou, we zullen zien.

is dat je mening?

Kazet Nagorra 21-02-2008 00:04

Citaat:

Evilblue schreef: (Bericht 27072536)
Arrogantezak, is dat je mening?

Is wat mijn mening?

Joostje 21-02-2008 08:23

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27068622)
Mexico, Brazilië, etc.

minder rijke mensen, en verder weg.

bovendien heeft Cuba nou niet echt een loonvoordeel tov die landen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.