Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Overboeking ongedaan maken {Postbank} (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1671377)

Caps 20-02-2008 15:52

Overboeking ongedaan maken {Postbank}
 
Hoi,

Weet iemand of het mogelijk is om een bedrag, dat ik overgeboekt heb (via Ideal), ook terug te halen is. Over verdere details kan ik niet in gaan, maar het gaat hier niet om bedragen van 2 a 3 euro. Alvast bedankt (y)

De Baas

Daantje_0705 20-02-2008 15:56

Ik kreeg te horen van de Postbank dat ze een overboeking niet ongedaan kunnen maken als je die zelf bevestigd hebt met een tan-code.

zoemzoem 20-02-2008 18:11

Volgens mij kan dat idd niet zomaar, ze vragen niet voor niks om het rekeningnummer goed te controleren. Een automatische overschrijving/incasso kun je wel terug laten boeken.
Maar als je iets via Ideal hebt overgeboekt, dan heb je wrsl iets bij een webwinkel besteld? Dan heb je altijd nog 7 dagen bedenktijd. Moet je het bedrijf even bellen.

D16 20-02-2008 19:58

Kan niet, ik heb best veel gekocht via ideal. En wou ook een keer alles ongedaan maken, want ik wou die dvd eigenlijk toch maar niet. Maar idd, het is niet voor niks helemaal met codes via je mobieltje en alles. Dus voortaan beter nadenken.

Caps 20-02-2008 20:45

Citaat:

D16 schreef: (Bericht 27069857)
Kan niet, ik heb best veel gekocht via ideal. En wou ook een keer alles ongedaan maken, want ik wou die dvd eigenlijk toch maar niet. Maar idd, het is niet voor niks helemaal met codes via je mobieltje en alles. Dus voortaan beter nadenken.

Probleem is dat het hier niet om een DVD'tje meer of minder gaat, maar meer om een bedrag met 3 a 4 nullen. Maar bedankt...

D16 20-02-2008 21:31

3 4 nullen ja, en jij maakt dat even over met ideal. En nu heb je spijt. Dan ben je hier op scholierenforum niet op het juiste adres.:nono:

D16 20-02-2008 21:34

Dat je er niet op in kan gaan zegt ook veel. Als je bijvoorbeeld een grote plasma tv of suround system heb gekocht voor 3000 euro of meer kan je dat gewoon zeggen. Hoe dom het ook is dat je dan ongedaan wil maken. Maar je wil er niet op in gaan dus zijn dit meer duistere zaken.

Daantje_0705 20-02-2008 21:43

Als je uitsluitsel wil kan je het beste contact opnemen met de Postbank. Via Mijn Postbank kan je een mail sturen naar de klantenservice en ik had de volgende dag (een zaterdag!) al antwoord :)

Caps 21-02-2008 07:28

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 27070959)
Als je uitsluitsel wil kan je het beste contact opnemen met de Postbank. Via Mijn Postbank kan je een mail sturen naar de klantenservice en ik had de volgende dag (een zaterdag!) al antwoord :)

Bedankt voor je antwoord. (en nee ik zit niet elke seconde hier op t forum) Maar modjes deze mag dicht (y)

Go 21-02-2008 07:41

Nee. Heb vergelijkbare situatie gehad en kon niet.

Ieke 21-02-2008 08:08

Bij koop op afstand heb je toch altijd soort van bedenktijd of zit ik er enorm naast?

Lucky Luciano 21-02-2008 08:42

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 27072930)
Bij koop op afstand heb je toch altijd soort van bedenktijd of zit ik er enorm naast?

Dat klopt, bij koop op afstand heb je 7 dagen bedenktijd. Er zijn een aantal uitzonderingen, zoals dingen met een houdbaarheidsdatum en maatwerk. Het komt er eigenlijk op neer dat als het een massaproduct is, dat de verkoper gewoon nogmaals kan verkopen je 7 dagen bedenktijd hebt. Binnen deze 7 dagen kan je de koop zonder opgaaf van reden ongedaan maken. De verkoper mag je verder geen kosten rekenen, wel moet jezelf de spullen op eigen kosten terugsturen.
Onder bepaalde omstandigheden heb je zelfs 3 maanden bedenktijd, dit is als de verkoper je bepaalde gegevens niet heeft gegeven, zoals zijn adres.
De koop op afstand kan niet worden uitgesloten in de algemene voorwaarden, hoewel sommige bedrijven dit wel proberen.

Daantje_0705 21-02-2008 09:46

Als je je beltegoed via internet opwaardeert, geld die bedenktijd dan ook? Ik deed dat vorige week maar de eerste keer ging er iets mis met m'n iDeal betaling waardoor het geld twee keer afgeschreven was van m'n rekening maar maar een keer bij m'n beltegoed was bijgeschreven. Gelukkig was het allemaal opgelost met een telefoontje naar Vodafone maar vraag me toch af of dat hier ook voor had gegolden.

Caps 21-02-2008 11:42

Bij mij ging het niet over een aankoop ofzo, maar een betaling naar een persoon die betaald werd voor zijn diensten.

Nona 21-02-2008 15:03

En nu heeft hij die diensten niet geleverd ofzo...? Via de postbank kun je het niet regelen, ga eens langs een rechtswinkel ofzo.

~lienepien~ 21-02-2008 15:25

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 27074948)
En nu heeft hij die diensten niet geleverd ofzo...? Via de postbank kun je het niet regelen, ga eens langs een rechtswinkel ofzo.

Ja, of misschien zelfs aangifte doen bij de politie?
Ik weet niet waar het precies om gaat in dit geval, maar misschien valt het onder de noemer 'diefstal'?

Bloem 21-02-2008 15:37

Citaat:

~lienepien~ schreef: (Bericht 27075073)
Ja, of misschien zelfs aangifte doen bij de politie?
Ik weet niet waar het precies om gaat in dit geval, maar misschien valt het onder de noemer 'diefstal'?

Oplichting, lijkt me dan. Iig kun je via de Postbank dan niks regelen, inderdaad naar het politiebureau.

Chimera 21-02-2008 16:14

Citaat:

Caps schreef: (Bericht 27073687)
Bij mij ging het niet over een aankoop ofzo, maar een betaling naar een persoon die betaald werd voor zijn diensten.

Als je nu eens niet zo geheimzinnig loopt te doen maar gewoon verteld wat er gebeurd is? :s

Caps 21-02-2008 16:47

Modjes deze mag dicht, ik heb het al (via het officieuze circuit) opgelost.

D16 21-02-2008 20:36

officieuze circuit ? je komt aandacht tekort

Go 21-02-2008 21:45

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 27072951)
Dat klopt, bij koop op afstand heb je 7 dagen bedenktijd. Er zijn een aantal uitzonderingen, zoals dingen met een houdbaarheidsdatum en maatwerk. Het komt er eigenlijk op neer dat als het een massaproduct is, dat de verkoper gewoon nogmaals kan verkopen je 7 dagen bedenktijd hebt. Binnen deze 7 dagen kan je de koop zonder opgaaf van reden ongedaan maken. De verkoper mag je verder geen kosten rekenen, wel moet jezelf de spullen op eigen kosten terugsturen.
Onder bepaalde omstandigheden heb je zelfs 3 maanden bedenktijd, dit is als de verkoper je bepaalde gegevens niet heeft gegeven, zoals zijn adres.
De koop op afstand kan niet worden uitgesloten in de algemene voorwaarden, hoewel sommige bedrijven dit wel proberen.

Leuk dat je zo met je kennis pronkt, maar hier gaat de vraag toch helemaal niet over?

Ik lees de vraag zo: TS heeft geld overgeboekt, en wil dat middels handelen van de bank ongedaan maken. En dat kan niet. Heel simpel.

deadlock 21-02-2008 21:59

Citaat:

Go schreef: (Bericht 27078174)
Leuk dat je zo met je kennis pronkt, maar hier gaat de vraag toch helemaal niet over?

Ik lees de vraag zo: TS heeft geld overgeboekt, en wil dat middels handelen van de bank ongedaan maken. En dat kan niet. Heel simpel.

En toevallig biedt LL er wél een goede oplossing voor. En een veel correctere.

Lucky Luciano 21-02-2008 23:05

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 27073100)
Als je je beltegoed via internet opwaardeert, geld die bedenktijd dan ook? Ik deed dat vorige week maar de eerste keer ging er iets mis met m'n iDeal betaling waardoor het geld twee keer afgeschreven was van m'n rekening maar maar een keer bij m'n beltegoed was bijgeschreven. Gelukkig was het allemaal opgelost met een telefoontje naar Vodafone maar vraag me toch af of dat hier ook voor had gegolden.

nee dat is een onverschuldigde betaling

remy476 22-02-2008 08:00

omg TS is echt te interessant aan het doen

Go 22-02-2008 09:38

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 27078288)
En toevallig biedt LL er wél een goede oplossing voor. En een veel correctere.

Onzin. Hij doelt op regels omtrent koop of afstand. Dat zal allemaal wel, maar de vraag gaat om de mogelijke plicht van de bank om de overboeking terug te boeken. Dat kan niet, ookal heb je onverschuldigd betaald.

Ieke 22-02-2008 10:05

Citaat:

Go schreef: (Bericht 27079826)
Onzin. Hij doelt op regels omtrent koop of afstand. Dat zal allemaal wel, maar de vraag gaat om de mogelijke plicht van de bank om de overboeking terug te boeken. Dat kan niet, ookal heb je onverschuldigd betaald.

Het hangt ervanaf waarom je dat geld terug wil en dat stond nu niet bepaald duidelijk in de eerste post.
Ik heb overgens ooit een brief gehad van de postbank of ik geld van iemand anders wilde terugboeken omdat die gene aangegeven had dat het fout was overgemaakt, meteen met dreiging van incassobureaus etc.

Stefanie 22-02-2008 10:10

Citaat:

Go schreef: (Bericht 27079826)
Onzin. Hij doelt op regels omtrent koop of afstand. Dat zal allemaal wel, maar de vraag gaat om de mogelijke plicht van de bank om de overboeking terug te boeken. Dat kan niet, ookal heb je onverschuldigd betaald.

Ook als de naam niet correspondeert met het bankrekeningnummer?

Stefanie 22-02-2008 10:10

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 27079966)
Het hangt ervanaf waarom je dat geld terug wil en dat stond nu niet bepaald duidelijk in de eerste post.
Ik heb overgens ooit een brief gehad van de postbank of ik geld van iemand anders wilde terugboeken omdat die gene aangegeven had dat het fout was overgemaakt, meteen met dreiging van incassobureaus etc.

Het incassobureau was in de brief van de Postbank genoemd?

Go 22-02-2008 13:50

Citaat:

Stefanie schreef: (Bericht 27079991)
Ook als de naam niet correspondeert met het bankrekeningnummer?

Dan wordt de transactie mogelijk geweigerd, maar als het al is overgemaakt (dus de transactie heeft plaatsgevonden), kun je alleen nog een beroep doen op de begunstigde (dus niet op de bank). Zo werd door een fout van internetbankieren twee keer de huur bij mij afgeschreven, maar moest ik een beroep doen op mijn huisbaas om de tweede overboeking terug te krijgen (geen problemen trouwens:P).

coopergirl 22-02-2008 14:08

Citaat:

Go schreef: (Bericht 27081586)
Dan wordt de transactie mogelijk geweigerd, maar als het al is overgemaakt (dus de transactie heeft plaatsgevonden), kun je alleen nog een beroep doen op de begunstigde (dus niet op de bank). Zo werd door een fout van internetbankieren twee keer de huur bij mij afgeschreven, maar moest ik een beroep doen op mijn huisbaas om de tweede overboeking terug te krijgen (geen problemen trouwens:P).

Exact hetzelfde meegemaakt bij de postbank, en moest inderdaad ook via mijn huisbaas één keer huur terugvragen. Postbank medewerker vertelde me dat je alleen automatische incasso's ongedaan kan maken. (stoneren? Of hoe heet dat?)

Ieke 22-02-2008 14:17

Citaat:

Stefanie schreef: (Bericht 27079999)
Het incassobureau was in de brief van de Postbank genoemd?

Ja, zo van als u het niet terugboekt zijn wij genoodzaakt een incassobureau op te zetten. Eerste brief :| (en het was zo dat ik het geld had moeten hebben, maar het wel afgeschreven was van die gene zijn rekening, maar het niet op de mijne stond en toen heeft hij de postbank gebeld voor een terugboeking en kreeg ik die brief en op onverklaarbare wijze stond toen ineens het geld wel op mijn rekening van de ABN)

Lucky Luciano 22-02-2008 19:13

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 27079966)
Het hangt ervanaf waarom je dat geld terug wil en dat stond nu niet bepaald duidelijk in de eerste post.
Ik heb overgens ooit een brief gehad van de postbank of ik geld van iemand anders wilde terugboeken omdat die gene aangegeven had dat het fout was overgemaakt, meteen met dreiging van incassobureaus etc.

Opmerkelijk dat de postbank dat doet. Zij kunnen namelijk helemaal niet dreigen met een incassobureau, aangezien je hun geen geld verschuldigd bent, nouja dreigen kan wel en inhuren ook. Maar dan houdt het toch op


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.