![]() |
[Wi] Stokes
Ik moet een integraal uitrekenen en ik kom er niet uit, dus ik hoop dat iemand me kan/wil helpen.
Ik moet de curl van een vector Het antwoord moet als het goed is Iemand enig idee hoe ik verder moet? |
Ik neem aan dat phi een eenheidsvector is. Ik denk dat het handig is als je die uitdrukt in normale cartetische eenheidsvectoren. Voordeel hiervan is dat de cartetische eenheidsvectoren constanst zijn terwijl die van sferische dat niet zijn.
Vervolgens, je weet dat je moet integreren over een halve bol met straal R. Dus oppervlak van zit er zo uit: Nu moet het wel lukken? Als een moderator mijn bericht wilt aanpassen zodat LaTeX werkt dan hebben we er nog iets aan. |
Citaat:
|
Ok nog een keer dan, maar nu op een andere manier. (sneller denk ik)
Berkenen de rotatie van Als het goed is kom je dan uit op En voor je oppervlakte element Neem de dot product en integreer over je oppervlak. (0 <phi>2pi en 0<theta<1/2Pi) |
Trouwens
En Mathfreak bedankt voor je tip;) |
Citaat:
Dat oppervlakte-element ga ik eens proberen, ik hoop dat ik er zo wel uit kom! In ieder geval bedankt voor je antwoorden. |
Mag ik vragen welke hoeken phi en theta eigenlijk zijn. Ik gebruik ze zoals op dit plaatje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeeld...oordinates.png voor curl(v) moet je trouwens krijgen Als je dan alles uitrekend kom je inderdaad uit op |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49. |