![]() |
'Slapend' been, schadelijk of niet?
Een dag of twee geleden merkte ik dat mijn been ging slapen doordat door de manier waarop ik zat een bloedbaan dichtgeknepen werd. Uit nieuwsgierigheid ging ik niet verzitten maar bleef ik een tijdje wachten.
Toen ik opstond en ging lopen leek het net alsof het hele been verlamd was, wat het praktisch gezien ook even was. Binnen een minuut was alles weer normaal op wat tintelingen na. Wat gebeurt er eigenlijk precies, blokkeerde ik inderdaad de bloedtoevoer waardoor zenuwen en spieren tijdelijk uitvallen of gebeurt er iets anders? Kan dit permanente schade opleveren of is het geheel onschuldig? |
Ik denk dat het niet zo heel veel schade oplevert, mits je het natuurlijk niet te lang doet. De bloedtoevoer wordt inderdaad afgeknepen (niet geblokkeerd, dat is wèl slecht ;)). Zenuwen en spieren vallen niet uit voor zover ik weet, maar inderdaad voor een minuutje ofzo 'verlamd'.
|
is niet schadelijk, maar ik zou t niet te vaak doen. Ik heb dat ook gehad toen ik op mijn hurken zat (geloof k)
|
als je been slaapt en je gaat lopen kan die breken heb ik wel eens gehoord. Maar echt schadelijk ist denk ik niet, maarja thoort ook weer niet.
|
Citaat:
Ik vind het wel een grappig gevoel trouwens. Vroeger ging ik ook altijd touwtjes om mijn vingers doen en kijken hoe het paars en zwart werd. met mijn been heb ik het zo vaak, grappig als er dan weer bloed in komt en het tintelt licht :o. Kan me niet voorstellen dat het echt slecht is, zolang je je been niet zwart laat worden. |
Goed zal het niet zijn, maar als je het niet te vaak en niet te lang doet zal het waarschijnlijk wel meevallen...als het echt schade zou geven (hoewel je natuurlijk niet ziet wat het 'binnenin' doet), dan zou ik al lang niet meer kunnen lopen, vermoed ik (ik voel vaak niet dat ik verkeerd zit en dus ook niet of een lichaamsdeel slaapt of niet).
|
Ik heb dat zovaak als ik wakker word 's ochtends, dat ik mijn arm niet kan bewegen.
Hij zit er nog steeds aan en doet het verder prima, dus het zal allemaal wel meevallen :) |
Citaat:
|
Citaat:
Binnen welk tijdsbestek denk jij dat eht wat voor gevolgen heeft? |
Dat weet ik juist niet meer. Ik heb een aantal jaren geleden hier een artikel over gelezen.
Eigenlijk weet ik dus niets zeker, ook niet of dat artikel weer achterhaald is. Als ik google krijg ik tóch niet de resultaten die ik graag wou :P |
Huh, de ene keer lees ik dat een lichaamsdeel "slaapt" omdat het bloed wordt afgesneden en de andere keer omdat het een zenuw is die geklemd wordt. Wat is het nu??
|
Over dat been breken: dat komt niet omdat je iets hebt afgekneld, maar omdat je niet meer goed voelt hoe je loopt en daardoor bijvoorbeeld veel makkelijker je enkel kunt verzwikken. Daardoor breek je sneller iets. Niet omdat je botten ineens poreuzer zijn ofzo.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54. |