![]() |
Dagje treinen, wat is voordeligste optie?
Aan alle doorgewinterde treinreizigers.. Ik reis zelf niet zoveel en ben niet echt op de hoogte van alle kortingen enz. Maar het zit zo:
Ik woon in Haarlem en er is een feest in Roosendaal. Ik ga er 's middags heen en ga 's avonds laat weer terug. We hebben afgesproken dat iemand uit Roosendaal mij komt ophalen (in Haarlem) en ook weer thuisbrengt. Die persoon is dan dus in één dag twee keer een retour Roosendaal-Haarlem kwijt. Dat is dus best wel zonde. Toen bedacht ik "kan je niet met één retour gewoon twee keer op en neer reizen?" maar volgens mij kan dat niet, omdat het natuurlijk tijdens de middagrit wordt bestempeld. 's Avonds zijn er geen conducteuren meer, dus moet je je kaartje bijvoorbeeld beneden aan de trap laten zien, maar dan zien ze dus al dat het bestempeld is. Of kan dat wel? Ik heb gehoord dat je met één kaartje zovaak mag doen de hele dag, of is dat een fabeltje :( En bestaat er niet iets, dat je een kaartje koopt en daarmee met z'n tweeën de hele dag onbeperkt kan treinen? Ik hoop dat ik het zo oningewikkeld mogelijk heb neergezet.. |
Wanneer begint de lente retour weer? Dan mag je 1 dag in het weekend met z'n tweeen reizen voor 35 euro ongeveer....
|
Zie NS Lentetoer.
|
Die Lentetoer gaat pas vanaf 17 maart in, en dat feest is morgen (sowieso geldt het niet op een vrijdag) dus daar heb ik helaas niks aan..
|
Voor zover ik weet mag je niet 2x met een kaartje reizen, heb dat ook nog nooit ergens gehoord dus ik ga er vanuit dat dat een fabel is. Als de conducteur natuurlijk niet controleerd dan heb je uiteraard geluk maar goed, daar zou ik niet vanuit gaan aangezien het best een lange rit is.
Is het niet voordeliger om een dagkaart te kopen dan want een retourtje Roosendaal - Haarlem is 31 euro en een dagkaart is 41,70euro en dan mag je wél heel de dag zo vaak als je wilt heen en weer reizen;). |
Hmm nee, want die jongen heeft wel kortingskaart (vergeten te vermelden), dus dan is een retourtje 18,60 geloof ik.
Maargoed, ik denk dat we gewoon maar hopen dat niet wordt gecontroleerd (al gaat dat toch wel gebeuren denk ik), en anders koopt hij een enkeltje o.i.d. voor op de terugweg. Maar thnx anyway :) |
ik zou zeggen dat een DAGretour de hele dag geldig is :o al reis je 6 keer op en neer.
|
Dag van Dagretour slaat overigens op het feit dat je het retour in één dag moet afleggen, net zoals dat je een weekendretour hebt en je ook niet het gehele weekend mag heen en weer rijden.
Gewoon een dagretour Roosendaal - Haarlem bij de automaat: 125 tariefeenheden; €31,00 aanschaffen en daarmee Roosendaal - Haarlem - Rsd - Hlm - Rsd afleggen schijnt officieel niet te mogen, zie hiervoor: http://www.opeenshadikhetforum.nl/vi...=197853#197853 http://forum.fok.nl/topic/1119477 Echter biedt de NS site slechts een grijs gebied aan: http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...g=nl&c=Artikel Citaat:
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...g=nl&c=Artikel Citaat:
Wil je het risico zeker niet lopen, dan kom je al snel bij dagkaarten uit en allerlei fratsels als Kruivatacties en boekenweekgeschenken. Citaat:
Antwoord volgt met dank aan Daantje_0705. |
Als je een kaartje koopt van bijvoorbeeld Den Haag naar Rotterdam, is dit dan net zo duur als een kaartje van Den Haag naar Delft + een kaartje van Delft naar Rotterdam? Als dit zo is kun je zelf al wel bedenken wat je het beste kunt doen, maargoed het zal vast wel duurder zijn.
|
Nee, want bij Gv - Dt en Dt - Rtd betaal je twee keer het basistarief/starttarief en bij Gv - Rtd betaal je dat maar één keer.
Maar wat heeft dat hier mee te maken? |
Nouja ik wist dus niet of er een starttarief was. Maargoed wat het ermee te maken heeft: als je twee keer op en neer moet op een traject en in stukjes zou het even duur zijn, dan hoefde je alleen de stukken waarop je gestempeld was een tweede keer te kopen. Maar dat gaat dus niet zo.
|
Citaat:
Overigens zitten er ook 's avonds conducteurs op de trein ;) |
Uiteraard dien je dan wel recht op korting te hebben: ik kan dit niet uit het verhaal van TS opmaken.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie dat het dezelfde prijs is, wat een retour maximaal kan kosten. Maar dat betekent wel dat je route niet gebonden is, wat wel prettig is (y) Van de NS site: * Het reductietarief is geldig voor houders van een Voordeelurenabonnement, Jaartrajectabonnement of een OV-studentenkaart, die in de voordeeluren reizen. Geldt tevens voor de Samenreiskorting. Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die zonder begeleiding reizen, geldt altijd het kortingstarief. Dus dat betekent wel doordeweeks na 9 uur 's ochtends. |
Mag ik me nadat de antwoorden gegeven zijn dan afvragen waarom je in godsnaam niet alleen met de trein kunt? Zeker op de heenweg. Dat lijkt me de goedkoopste optie.
|
Het terugbrengen vraag ik mij ook af, vooral de reis Haarlem - Roosendaal, deze twee kernen staan niet echt bekend om hun riante 24-uurs verbindingen per spoor, terwijl daarvoor nog ergens staat dat er heel laat teruggespoord gaat worden vanuit Roosendaal richting Haarlem en dan moet de begeleider dus nog terug zien te geraken in Roosendaal.
|
ik heb t gisteren eens uitgeprobeerd (2x op een dag dezelfde route afleggen met 1 kaartje) maar toen nam de conducteur mijn kaartje in beslag en hij zei bestraffend dat ik voor de 2e terugweg een nieuw kaartje moest kopen :(
|
Ik heb ook al vaker meegemaakt dat mensen een boete kregen, omdat ze meerdere keren van hun dagretour gebruik wilden maken.
|
dan moet de NS maar eens duidelijker maken wanneer zo'n kaartje geldig is. er staat toch duidelijk DAGretour op. op hun eigen site staat het ook niet duidelijk; Uw treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur op de datum die erop vermeld staat tot de volgende ochtend 04.00 uur.
|
Ik vind sowieso dat de NS dingen slecht aangeeft. Laatst was ik op zoek naar hoe het zat met via kaartjes, ook niet te vinden. De dagretour moeten ze ook duidelijker aangeven. Laatst werd ik in de hal gecontroleerd en vervolgens in de trein, mocht ik ook een verklaring geven waarom mijn kaartje al gestempeld was en ik nog maar op de 'heenweg' was.
|
Citaat:
|
Ik lulde me er uit door te zeggen dat ik uitgestapt was, en later m'n reis had voortgezet. Bewijs maar dat 't niet zo is, en in dat scenario leg je de kilometers maar één keer af dus kunnen ze daarover niet zeiken. Wat zegt u, ik mag niet uitstappen? Hoezo niet dan? Werkt natuurlijk alleen als je pas na de eerste stop voor de 2/3e keer wordt gecontroleerd.
Maar vaak heb ik dit niet hoeven doen, conducteurs weten zelf ook wel dat 't een grijs gebied is, de geldigheid van een dagretour. 't Zal één van de redenen zijn waarom ze zo graag die chipknip willen invoeren. |
Citaat:
Gezeik over de route, heb ik ook wel eens gehad. "Ja, blablabla, je mag niet zo." Waarom? Er was een directe lijn van Utrecht naar Amsterdam, en meneer conducteur vond het niet kunnen dat ik via Hilversum-Bussum-Weesp ging omdat er in Bussum een vriend op zou stappen. Tja, je mag geen middelvinger naar ze opsteken, maar af en toe... |
Citaat:
En ze mogen je kaartje inderdaad niet afnemen, maar dan leggen ze waarschijnlijk gewoon een 'toeslag' (lees: boete) op. ;) |
mja ik pak voor reiskostenvergoeding wel het 'bonnetje' dat je krijgt zodra je een kaartje koopt. dat geloven ze ook wel op mn werk.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.