![]() |
[WIS] Binomiale/Normale verdeling
Hallo,
Ik heb een som waar ik niet uitkom. Daarom wilde ik hem hier vragen, Een vaas bevat 20 rode en 30 witte knikkers. Esmeralda trekt zonder terugleggen 5 knikkers. A) Benader de kans dat 2 witte knikkers getrokken worden met een binomiale verdeling. B) Benader de kans dat 2 witte knikkers getrokken worden met een normale verdeling. Ik kom tot: A) Bin(5;0,666667) B)Norm(3;1,095) Verder kom ik helaas niet :( kan iemand me aub helpen? alvast bedankt |
hoe kan het binomiaal verdeeld zijn? dan moet de kans op succes gelijk blijven. aangezien er sprake is van een experiment zonder terugleggen is dit dus niet binomiaal verdeeld.
|
Citaat:
Laten we het eens uitwerken: er zijn in totaal 20 rode en 30 witte knikkers. Er worden zonder terugleggen 5 knikkers getrokken, waarvan we weten dat er 2 witte bij zitten, dus we weten dat de overige 3 knikkers rood moeten zijn. We mogen de kans op 2 witte knikkers benaderen door uit te gaan van een binomiale verdeling met p=30/50=3/5 en 2 successen en 3 mislukkingen, dus de gevraagde kans is dan bij benadering |
dankjewel mathfreak jij bent echt goed!! jij helpt me altijd merk ik, dit zal me zeker goed doen voor mijn tentamen morgen :D
dank je wel |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35. |