![]() |
[WI] Irrationele getallen(?) Raaklijn met f(x)=e^x
f(x)=e^x
de raaklijn uit punt B(1,0) raakt f in punt C Geef de coordinaten van C Ik weet wel wat ik moet doen maar niet hoe, ik moet de raaklijn terugvinden aan de hand van B(1,0) maar hoe, ik bne het kwijt. |
Je raaklijn heeft voorstelling r(x) = ax + b.
Voor deze raaklijn geldt in punt x=C dat r(C)=f(C) en r'(C)=f'(C). (edit: ik bedoel hier dus de x-coordinaat van C) Er geldt ook dat r(1) = 0. Dit geeft je 3 vergelijkingen voor 3 onbekenden (a, b en C). |
Wil je alsjeblieft uitwerking geven want ik heb het beetje nodig voor SE morgen, ondertussen probeer ik hem zelf nog even(y):D
|
Je weet dat r(1) = 0, dus a + b = 0, dus a = -b.
Je weet ook dat r'(Cx) = a = f'(Cx). Meer hints ga ik niet geven. :nono: |
f'(Cx)=f'(1)
dus a=e r(1)=e*1+b=0 b=-e (=-a) r(x)=ex-e maar die lijn raakt f(x)=e^x voor geen meter :/ volgens mij zit ik dus bij eerste fout, maar geen idee wat dan te doen. Ik zal er verder op mediteren. |
Citaat:
|
tja, ik zie het gewoon niet.
Wel jammer, net SE gehad en precies dit zat erin :/ Gelukkig wist ik de rest helemaal, maar toch...(verkapte beschuldiging :rolleyes::rolleyes: ) |
Citaat:
|
Bedankt, en verder best wel lullig, de natuurlijke logaritme zat helemaal niet in dat hoofdstuk en hebben we nog niet gehad, dat is lekker dan :/
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34. |