![]() |
M&O in de Tweede FAse...
Hoi,
Ik zit op het vwo en ik zit in het derde. Ik heb net m'n profielkeuze moeten inleveren en heb gekozen voor NG met als keuzevak M&O. Ik weet wat het vak zoal inhoud en wat ik ermee kan, maar ik wil eens jullie meningen horen over het vak. Is het moeilijk? Is het veel leerwerk? Waar liggen voornamelijk de problemen bij het vak? En klopt het wel dat er veel met getallen gewerkt wordt..? Het zou fijn zijn als vwo-leerlingen van de bovenbouw hierop zouden kunnen antwoorden. Voor degene die als methode zo'n lesbrieven hebben (die ik ook volgend jaar krijg) dan zou ik wel eens willen weten hoe die methode is. groeten, c. |
Hehe, ligt de keuze al vast ? Ik zou namelijk een vak als economie (mocht je dat nog kunnen kiezen met die nieuwe onderwijshervormingen) veel handiger en leuker vinden. M&O draait namelijk vooral om saaie dingen zoals boekhouden, productbeleid/marketing en meer van die dingen. Niet echt boeiend vond ik. Oja en een stukje over rentes, ook niet zo interessant.
Ook een puntje is dat je er vrijwel niets mee kan (later dan). Uiteraard gaat het daar niet om, maar wel iets om rekening mee te houden. Economie ofzoiets lijkt me net iets nuttiger, en vond ik persoonlijk ook leuker. Maar ach, over smaak valt niet te twisten. ;) |
Juist met M&O kan je veel meer dan met economie. Alleen al een concept als compound interest heeft meer impact op je leven dan alles wat je te horen krijgt bij economie. Daarnaast omvat het vak economie amper "echte" economie. Lees daarvoor gewoon een paar klassiekers.
|
Hoi, ik zit nu in de 5e van het VWO.
En ik heb nu iets meer dan 1 jaar M&O (een halfjaar in de 4e en de hele 5e) Ik vind het een leuk vak. Sommige hoofdstukken hebben meer begrippen die je uit je hoofd moet leren en bij andere gaat het om berekeningen maken, wat idd veel gedaan wordt (dat laatste vind ik het leukste:P). Ik vind het niet moeilijk, maar er zijn ook een aantal mensen in mijn klas die er juist niets van begrijpen. Ik vind het leuk, omdat je veel dingen uit de praktijk tegenkomt. Wij hebben bijvoorbeeld net een hoofdstuk over sparen gehad, dan krijg je veel vragen als: 'Als een persoon in januari 2014 over 10000 euro wilt beschikken, wat moet hij dan nu op zijn rekening zetten als je uit gaat van 3% interest.' Maar je komt ook veel dingen tegen wat in bedrijven veel wordt toegepast. Ik weet niet of je met M&O later veel kan. Volgens mij zijn er geen/weinig opleidingen die als toelatingseis M&O hebben. Toch vind ik het wel handig en leuk om te weten. En is het misschien ook wel handig als je iets met economie wilt gaan doen. En misschien is het ook wel handig als je ooit een eigen bedrijf wilt starten (denk ik hoor.. ik weet niet zeker of dat allemaal waar is). Ik hoop dat je er wat hebt. |
Ik had juist voor economie gekozen omdat je dat nog wel eens nodig hebt qua instromingseisen van opleidingen en M&O nergens gevraagd werd. (Dus met economie erbij kon ik nog met veel meer verschillende opleidingen beginnen dan als ik M&O zou kiezen)
Welke nuttiger is als je geen vak in die richting gaat doen is mij niet duidelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19. |