![]() |
Wat was jouw Gedicht-Moment vandaag?
Jullie, als dichters of op zn minst hopelijk geïnteresseerden (zo niet, wat doe je hier dan?), hebben vast wel eens een gedicht-moment. Las je ergens een mooie zin? Zag je een mooi beeld waarover je zou willen schrijven? Had je mooie woorden in je hoofd? Heb je een gedicht gelezen vandaag? Of een bundel gekocht? Heb je teruggedacht aan gedicht-momenten? Schold je de buurman uit in woorden die hij niet begreep? Was er iets anders dat jou vandaag dichter maakte?
Oftewel: wat maakte jou vandaag tot dichter? |
alles is verschoven sinds ik ben verloren
die zin, van vrouwkje tuinman, heb ik al meer dan een week in mijn hoofd. |
ik zag het aan je msn ;)
ik vond mijn constatering dat koud en warm water tegelijkertijd over je heen voelen, voelt als ijs met warme kersen, toch best poëtisch. of nou ja, dichter dan dat ga ik vandaag waarschijnlijk niet bij een gedicht-moment komen :o |
Ik bedacht het volgende toen ik naar een klok keek:
"Tique taque," zei de klok op zijn beste Frans Taquetique, daar is waar het om draait dacht de veldheer die niet al te sterk was in spellen. |
fayelinde, ik snap m niet :( maar het klinkt wel leuk <3
|
tactiek? :p denk ik
|
Inderdaad.
Jammer, ik hoopte dat het een makkelijk woordgrapje was :(. Het bezorgde me een glimlachje. |
OMG. waarom zag ik dat nou niet :( nu ik m nog een keer doorlees snap ik niet dat ik het net niet zag :( *slaapkop is*
|
De aardrijkskundeles. In mijn cursus staan ongelofelijk mooie woorden, zoals "de meanderende rivier". (Nu ben ik van plan om in mijn volgend gedicht het woord 'meander' te gebruiken.)
|
Paasviering op school, moesten we een wens af maken... en dan aan iemand geven met een paasei.
Laat je... morgen geen gisteren zijn |
Toen ik beneden lag te staren naar een lichtje in de duisternis dat een bepaald soort gevoel bij me opriep, dacht ik iets waar drie zintuigen tegelijk in voorkomen.
Het lichtje lijkt naar de smaak van het taktak van een TL-buis. Vond het toen heel leuk maar ben nu de precieze zin kwijt. Ik vind een TL-buis altijd een bepaald soort 'smaak' hebben, vooral als ie knippert en je dat geluid dus hoort. En zoals dat dan smaakte zo zag het lichtje eruit dat ik zag branden. En moest toen aan dit topic denken. |
Vandaag bij de literatuurtoets moesten we een verklaring geven van het begrip: domineespoëzie. Maar ik wist het niet :bloos: Ik heb ingevuld:
De mislukte dominee Zijn preken en verhalen waren als zijn sokken in sandalen. Omgebouwd uit het korte gedichten topic en ik hoop dat ze het kan waarderen :o |
:D heerlijk!
|
Ekleor: :D :D Zulk soort dingen zouden wel gewaardeerd moeten worden!
Ik ga zo een gedicht vertalen, dat wordt mijn gedichtmoment. |
Super Ekleor! Dat verdient al een punt voor de originaliteit én durf! :D
(Dat doet me denken aan een examenvraag aardrijkskunde: "Wat is de Pahoihoi?" Een vriendin van me schreef: "Kreet van een woeste Afrikaanse volkerenstam.") |
Citaat:
:eek:ik vind deze zo mooi.. ik weet niet echt.. een gedichtmoment? volgens mij ga ik die vandaag niet meer krijgen! :( |
Zat wat te klooien met woorden, zoals 'terugweg' (hoe heet dat ookalweer dat je een tegenstelling in een woord ziet, zoals 'meermin'?) en dan 'als je in het donker ligt' (maar dan donker licht) enzovoort, kon het helaas nog niet tot een gedicht verwerken maar het staat genoteerd(y)
|
We zaten vandaag bij de van der Valk te paaslunchen.
Van der Valk Het restaurant waar je zo even naar toekan. |
Wow toevallig, ik heb een paar maanden geleden iets geschreven over een vogel waar je 'altijd naar toekan', maar jouwe is leuker! *jaloers*
|
ahaha briljant roelke
|
Yes, jij hebt altijd van die geniale kleine tekstjes. Een beetje zoals Loesje?
Ik vond het wel dichterlijk om me een paar uur in bed te beklagen over de helaasheid der dingen in het leven, toen gaf ik het op en werd ik terug vrolijk. |
Oh mijn vader deed gister een (paas)hazeslaapje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waar heb ik Vlaams gesproken?
Trouwens, ik vind dat er nog een groot verschil zit tussen neem nu West-Vlaams ('ken je evroagd ofdaj mi gern ziet, je zei nink. ken je evroagd ofdaj mi schone vind, je zei nink. ken je evroagdofdaj zo wenen ok ooit zo deure go, je zei nink.') en Oost-Vlaams ('temiddent in de Vlaojnders, weggestokn tessen de sparrebossn ligt 'r een klen derpke, verdield in ammaol klenne boerderejjekes'). En dan heb je nog Brabants, Limburgs en Antwerps, ongelooflijk. Raad eens van waar ik afkomstig ben? ;-) Roelke echt, hoe kom je er op? |
Ik mis dichtmomenten.
|
ik zou eigenlijk elke dag even
NIKS moeten komen posten maar ik ben echt te lui |
Citaat:
'terug' i.p.v. 'weer' . Subiet terug kip, zei een Vlaming ooit tegen mij. Daar kon ik echt geen pap van koken. Daarom viel het me op :). En euh waar jij van afkomstig ben kan ik moeilijk weten omdat je niet zo plat Vlaams schrijft, maar ik beredeneer nu logisch dat je van West komt. Ik wil wel ontopic posten ik heb niet echt dichtmomenten waar ik iets over kan vertellen, want dat is meer een samenkomst van beelden en sferen dan een duidelijke zin. Wel een hip topic overigens. |
Citaat:
|
ik heb het topic geopend, maar heb nota bene bijna geen dichtmomenten. Ik heb het te druk om dichter te kunnen zijn. Maar bij deze is het doorlezen van dit topic mijn dichtmoment. en ik vind dop hip.
|
Ik ben Oost-Vlaamse, nu vind ik het een uitdaging om een Oost-Vlaams gedicht te maken. Awel, wanneer ik dit (misschien vandaag) tracht te schrijven, zal dat mijn dichtmoment zijn.
|
Oh fayelinde, doen! dan ga ik erop reageren en dan heb ik nog een gedicht moment :)
|
Gisteren had ik mijn eerste theorieles in de rijschool en wow, had ik wel een dichtmoment! ;) Ik krabbelde wat geheugensteuntjes in mijn boek:
Pechstrook Uitwijken naar rechts en vervolgens weer wegwezen Paststrook Niets zo gezellig als de maximale toegelaten traagheid respecteren |
Ik tracht van twee regels die ik eerder bedacht had één gedicht te maken. Ik weet niet of dat echt wil lukken. *flanst*
|
Ik heb altijd een dichtmoment als ik aan het werk ben en de kamer van mevrouw Jansen binnenkom, die al tijdenlang niets anders kan doen dan op bed liggen. De klok is op een gegeven moment stil blijven staan en niemand wind hem op, er is helemaal geen tijd meer in die kamer. Dag kan nacht zijn en lente winter en mevrouw Jansen zo teer als een pasgeboren mereltje staart naar het plafond en begint pas weer met leven als ik kom vragen wat ze eten wil vanavond,
dat soort dingen denk ik dan altijd. |
Ik kwam vandaag tot de ontdekking dat het niet helpt om naar een lege bladzijde te staren als je een gedicht wil schrijven.
Verder had ik een tijd terug wel een briljant dichtmoment (nouja, meer een literair moment) toen ik een chiasme ontdekte in 'De naam van de roos' van Umberto Eco! |
Eigenlijk nu, ben weer helemaal into gedichten en zit oude topics te lezen, haha
|
Claus herlezen, en kortademig van bewondering opnieuw beginnen roken.
|
ok misschien toch
elke keer dat ik die water-reclame zie met dat emotionele chauvinistenlied. |
Op msn praten over dat er lawaaigedichten zijn en dat het om andere gedichten heen zo stil is.
|
Toen ik mijn plintposter weer las en vond dat ie zo waar was en daarom maar de plint site door ging zoeken en nu alles wil hebben :o
http://www.plinternet.nl/upload/DEF%2006A6-2%20HIGH.jpg |
Citaat:
En vandaag is het pb'en met Lavender om samen een gedicht te maken. |
Ik kreeg vandaag gedichtmomenten tijdens het samenvatten van honderdduizend geschiedenisbladzijdes. Omdat er bijvoorbeeld dit stond over Engeland die zijn belofte niet hield aan Duitsland (WO I, ze zouden Duitse schepen alleen tegenhouden als er munitie en oorlogswaren aan boord waren):
'Great Britain rules the waves and waives the rules.' |
"Het leven is hip",
zei de kip, die tokte en de geit, die bokte hing aan zijn lip. Maar ik, die mokte bleef in mijn dip. Iets met wakker worden en korte gedichtjes maken in je hoofd ;) |
Citaat:
@ Yana: :D hihi ik denk nou nooit dat soort dingen als ik wakker word |
Gisteravond had ik een heel mooie zin verzonnen maar ik had geen zin om op te staan en hem op te schrijven, dus nu ben ik hem vergeten:(
|
Altijd als ik wakker word, een kop koffie zet een half jaar naar buiten zit te staren, en in mijn hoofd of tegen mijn beker woordgrapjes maak over het moois dat ik daar zie, vind ik mezelf een echte dichter. Geen idee waarom. Dit alles was deze ochtend het geval.
|
Ik vind het heel knap als je een halfjaar naar buiten kan staren in een ochtend. ;)
Mijn gedicht moment was toen ik wiskunde aan het maken was en de formules in dichtvorm in mijn hoofd had. Jammer dat ik ze niet opgeschreven heb, alleen.. |
Citaat:
|
vandaag geen dichtmoment, dinsdag wel. toen zat ik in de prinsentuin 's ochtends.
'in de stad is het niet stil, maar in het dorp nog minder mijn liefdesleven faalt en zijn streken worden blinder.' |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27. |