![]() |
Europees Hof: Frankrijk schond rechten Papon
Europees Hof: Frankrijk schond rechten Papon 25-07-2002
Correspondent Thijs Berman: "Het is bitter voor de nabestaanden" Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg heeft Frankrijk veroordeeld wegens schending van de rechten van de oorlogsmisdadiger Maurice Papon. De 91-jarige Nazi-collaborateur zit een straf van tien jaar uit, omdat hij in de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk was voor de deportatie van meer dan 1500 joden. Drie jaar geleden diende Papon een klacht in bij het hof in Straatsburg, omdat hij zijn veroordeling niet kon aanvechten voor de hoogste Franse rechtbank. Voorwaarde voor cassatie was destijds dat een verdachte zich aan de vooravond van de behandeling bij de politie meldde en een nacht in een politiecel doorbracht. Zijn advocaten vonden Papons gezondheid te zwak om aan die voorwaarde te voldoen, maar de rechters wilden geen uitzondering maken. De Europese rechters oordelen nu dat de Franse regel strijdig was met de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens. Frankrijk moet Papon ruim 29.000 euro betalen voor gemaakte onkosten. De rechters hebben eerder soortgelijke uitspraken gedaan. De cassatieregel is dan ook geschrapt. Papons advocaten hopen dat hun cliënt alsnog in cassatie zal gaan. --- Sneu voor de nagestaanden zeg! :( |
Altijd maar die juridische mierenneukerij... En toch moeten die rechten gerespecteerd worden, en moet je consequent blijven, dus niet een oorlogsmisdadiger anders veroordelen...
REIE |
Een terechte uitspraak. Je kunt zieke mensen niet dwingen in een cel te gaan zitten volgens de europese mensenrechten, en ook heeft iedereen altijd recht op cassatie. Hem dat ontnemen is ook een schending van de europese mensenrechten.
Vergeet niet, voor de wet is iedereen gelijk. |
Dat is wel waar natuurlijk....
als Frankrijk m nou gewoon gelijk behandeld had.... maar tja, misschien waren er dan rellen uitgebroken... het was nogal een heet onderwerp toen.... het is toch wel een hoog bedrag op zich... hij zal er niet veel meer mee kunnen doen. Wat zou hij met dat bedrag dan wel gaan doen? Familie? |
Zeer fout.
Hoezo een verschuiving naar rechts? Ik haat die k*tvent, van mij mogen ze hem zo vermoorden, doodstraf, of ach wat, levenslang is ook goed; zo lang zal 'ie toch niet meer leven. Hierbij richt ik de 'Ik help alle Nazi's die aan de Holocaust mee hebben gewerkt naar de volgende wereld'-organisatie op. Aanmelden via e-mail: usn_commander@hotmail.com PS. Ik ben nu op vakantie, dus als je me mailt kan het een weekje duren voor ik antwoord geef. |
hierbij rict ik de commissie voor gelijke behandeling op
|
Citaat:
|
Citaat:
anders ben je hierbij lid |
Zoals al gezegd, lijkt me een vrij logische uitspraak :confused:
|
Inderdaad. Ik zie het probleem niet. Zoals McCaine al zegt: voor de wet is iedereen gelijk. Onderscheid maken en iemand bepaalde rechten ontzeggen omdat hij misdadiger is, is behoorlijk ónmenselijk. Menselijkheid kenmerkt zich juist door een eerlijke behandeling van íedereen, niet slechts alleen voor degenen die in de ogen van de meerderheid 'menselijk' zijn...:rolleyes:
|
Citaat:
(overigens, natuurlijk is het wel heel erg freg tegen de nabestaanden....maar t'is nou eenmaal niet anders) *net of die man uberhaupt nog een normaal leven kan leiden..hij is met naam en toenaam bekend als oorlogsmisdadiger....* |
Citaat:
Verder hadden ze ooit (2 jaar geleden?) bij een Nederlands ziekenhuis ooit voor de sier een grote stoomlocomotief in de tuin gezet. En toen begon de tweede generatie te klagen "dat het hen teveel aan de oorlog herinnerde", dus werd dat ding weggehaald. Zeikerds. REIE |
Citaat:
|
Citaat:
Dingen als herdenkingen en 'ereschulden' zijn de reden dat de conflicten in landen als Ierland en op de Balkan voortduren: het verleden niet los kunnen laten. Eigenlijk doen wij precies hetzelfde met onze fijne dodenherdenking. |
Citaat:
Wat ik niet kan hebben is dat een 3de generatie jood recht heeft op goud van zijn opa. Noch vind ik dat de Zwitserse banken dit mogen bewaren in hun kluisjes... Oplossing? Stuur het geld maar naar de VN. Ik heb toch zeker ook geen recht (en ik hoef het ook niet) op treinkaartjes van de Deutsche Bahn omdat mijn opa daar een spoorlijn heeft moeten aanleggen? Best vreemd dat sommigen leed kunnen erven! Die familie van Papon zal wel het meest blij zijn met de schadevergoeding. REIE |
tweestrijdig gevoel, aan de ene kant jammer; goh waar waren de rechten van de joden in die tijd?
maar aan de andere kant zeer goed, het rechtssysteem dient voor iedereen gelijk te zijn, iedereen verdient gelijke kansen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die rechten zijn nu eenmaal vast gelegd in het Europees recht, dus horen inwoners van Europa die rechten nu eenmaal toegekend te krijgen. Dat geldt dan voor ieder mens, ook voor een oorlogsmisdadiger.
|
ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02. |