Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Verwijderen van ongewenste ionen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1680757)

fromBALKAN :D 29-03-2008 00:31

[SK] Verwijderen van ongewenste ionen

Dat dus.

b: Geef de kloppende reactievergelijking van de neerslagreactie waarbij het slecht oplosbare ijzer(III)fosfaat wordt gevormd.

Ik heb staan.

+

Waarschijnlijk heb ik het verschrikkelijk fout (Was altijd slecht in reactievergelijkingen). Moet die 3 weg (bij het reactieproduct), ik denk het wel toch? Net zoals bij een paar andere, ik heb echt geen flauw idee wanneer die hoge drie'tjes en die min-tekentjes weg moeten. Lees de theorie wel 100000 keer opnieuw maar wordt er niet wijzer van.

Nog iets: Een zeeaquarium moet gevuld worden met 150.000 gram zoutwater. Men laat het aquarium vollopen met leidingwater (wat dus geen zout bevat). Hoeveel gram zout () moet je in het aquarium doen om het juiste zoutgehalte te krijgen, geef de berekening.

Volgens mij hoort deze een makkie te zijn maar hij blokkeert m'n grijze massa als ik 't lees -_-.

Iemand.... :|

mathfreak 29-03-2008 10:35

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 27292540)
Dat dus.

b: Geef de kloppende reactievergelijking van de neerslagreactie waarbij het slecht oplosbare ijzer(III)fosfaat wordt gevormd.

Ik heb staan.

+

Waarschijnlijk heb ik het verschrikkelijk fout (Was altijd slecht in reactievergelijkingen). Moet die 3 weg (bij het reactieproduct), ik denk het wel toch? Net zoals bij een paar andere, ik heb echt geen flauw idee wanneer die hoge drie'tjes en die min-tekentjes weg moeten. Lees de theorie wel 100000 keer opnieuw maar wordt er niet wijzer van.

Die 3 bij het reactieproduct moet inderdaad weg. De reden is dat je evenveel Fe3+- en PO43--ionen nodig hebt voor de vorming van FePO4. Je maakt hierbij gebruik van de regel dat de totale lading in de verhoudingsformule van een zout 0 moet zijn, en dat de hoeveelheid positieve lading dus even groot moet zijn als de hoeveelheid negatieve lading. Omdat Fe3+ de lading 3+ heeft en PO43- de lading 3-, is de som van deze ladingen 0. Je hebt dus, zoals je in de reactievergelijking correct aangaf, 1 Fe3+-ion en 1 PO43--ion nodig om FePO4 te krijgen. Deze verhoudingsformule vind je door het positieve ion voorop te zetten en daarna het negatieve ion, waarbij je de ladingen van de ionen weglaat.

Citaat:

fromBALKAN :D schreef: (Bericht 27292540)
Nog iets: Een zeeaquarium moet gevuld worden met 150.000 gram zoutwater. Men laat het aquarium vollopen met leidingwater (wat dus geen zout bevat). Hoeveel gram zout () moet je in het aquarium doen om het juiste zoutgehalte te krijgen, geef de berekening.

Volgens mij hoort deze een makkie te zijn maar hij blokkeert m'n grijze massa als ik 't lees -_-.

Iemand.... :|

Ik neem aan dat het aquarium een inhoud heeft van 150 liter. Als het aquarium 150.000 g zout water moet bevatten moet het 150 kg zout water bevatten. Volgens Binas kan er bij 25°C maximaal 359 g zout in 1 l water oplossen. Als we hiervan uitgaan betekent dit dat je in totaal 150*359 g zout=0,15*359 kg zout=53,85 kg zout moet oplossen.

fromBALKAN :D 29-03-2008 19:24

Citaat:

Deze verhoudingsformule vind je door het positieve ion voorop te zetten en daarna het negatieve ion, waarbij je de ladingen van de ionen weglaat.
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik 't nu snap.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.