Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Toelating (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1681939)

oeski 02-04-2008 21:29

Toelating

Ik zag geen recent topic over toelatingen, vandaar dat mijn nieuwe thread.

Ik heb binnenkort toelating voor Fine Arts (autonoom) aan de HKU en ik zou graag advies willen voor het samenstellen van mijn portfolio. Ik had al bedacht dat het waarschijnlijk slim is om divers werk mee te nemen, schetsen, en niet alleen 2D werk.
Zijn hier mensen bekend met de selectieprocedure van de HKU (of andere opleidingen van beeldende kunst), want ik vraag me af waar vaak op wordt gelet en hoeveel werk je het beste kan meenemen.
Alvast bedankt!

Vice 02-04-2008 22:37

Grappig, want ik volg die opleiding op dit moment. Zelf vond ik de toelating helemaal niet zo moeilijk/erg. Het is inderdaad slim om veel verschillende dingen mee te nemen. Vooral ideeën zijn belangrijk, zodat ze kunnen zien dat je meer in staat bent dan alleen leuk tekenen. Verder moet je niet teveel aan de hoeveelheid denken. Zolang het maar meer is dan een paar velletjes en je werk vrij divers is.

Metal 05-04-2008 21:58

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1632145

Had ik ook iets in gepost.

oeski 07-04-2008 18:36

Naast goed werk lijkt mij een rode draad in het meegebrachte (zoals Metal in het andere topic zei) een goed idee. Over de moeilijkheid van de toelating hoor ik verschillende (uiteenlopende) verhalen. Maar het lijkt me nergens goed voor om me daar erg druk om te gaan maken.
@ Vice: hoe heb jij naast het al gemaakte werk je ideeën laten zien in het portfolio? Door schetsen mee te nemen van iets dat je nog wil maken, of anders?

Vice 07-04-2008 23:17

Volgens mij had ik twee kleine portfolio's met schetsen en kleine werkstukken zoals tekeningen en foto's. Een grote portfolio met mijn (in mijn ogen dan) beste werk en nog wat losse schilderijen. Die schetsen waren volgens mij niet allemaal uitgewerkt. Wel liet ik bij werk wat al helemaal afgewerkt was, het hele proces zien.

Azaelia 08-04-2008 09:48

Ik ben nu ook bezig met mijn toelating. Ik heb mijn werk op proces geselecteerd en heb der een verhaaltje bij klaar waarom ik tot dat eindwerkstuk gekomen ben. Ik heb gehoord dat ze erg blij zijn met zelfrefectie. Ik moet alleen nog 2 zelfportretten maken (huiswerk opdracht). Ik ga er dadelijk 1 maken van een gips afdruk, maar ik ben een beetje bang voor mijn wimpers&wenkbrauwen. :D

Devana 10-04-2008 18:24

Ik moet toegeven dat ik niet veel van die opleiding weet, maar ik ken wel iemand die is gaan mode-ontwerpen en zei dat het ook belangrijk is om stevig in je schoenen te staan. Je werk verkopen. Kritiek goed opvatten, en het zelfs een keer oneens met ze zijn en je werk verdedigen!

Iedereen die de toelating gaat doen... Veel succes. Ik bewonder artistieke mensen enorm. :)

Azaelia 10-04-2008 20:13

Citaat:

Devana schreef: (Bericht 27364358)
Iedereen die de toelating gaat doen... Veel succes. Ik bewonder artistieke mensen enorm. :)

*O*

Dankjewel! :) Ik heb toelating zaterdag, ik post hier wel als ik wat te horen heb gekregen.

Rasmusje 11-04-2008 18:45

Citaat:

Azaelia schreef: (Bericht 27364858)
*O*

Dankjewel! :) Ik heb toelating zaterdag maandag, ik post hier wel als ik wat te horen heb gekregen.

egon 11-04-2008 20:34

Citaat:

Devana schreef: (Bericht 27364358)
Ik moet toegeven dat ik niet veel van die opleiding weet, maar ik ken wel iemand die is gaan mode-ontwerpen en zei dat het ook belangrijk is om stevig in je schoenen te staan. Je werk verkopen. Kritiek goed opvatten, en het zelfs een keer oneens met ze zijn en je werk verdedigen!

Niet je werk verkopen. Dat klinkt namelijk alsof je werk niet sterk genoeg is, en je het van je vlotte babbel moet hebben. Gewoon eerlijk zijn over je werk, en juist niet als een auto verkoper praten

Azaelia 12-04-2008 00:02

Rasmusje succes maandag!!! Ik zal voor je duimen. Ik heb nu al flink de zenuwen omdat ik een uur heb lopen stressen omdat niet al mijn werk in mijn portfolio tas pastte en ik ook nog wat 3d werk heb en niet meer dan 2 tassen mee wil nemen. :bloos: Slaap lekker.

Rasmusje 12-04-2008 15:13

Dankjewel! En, hoe is het gegaan? Of heb je hem nog niet gehad? :)

Rasmusje 12-04-2008 15:16

Oh ja dat wilde ik nog weten, ik ga toelating doen bij WdKA, maar een docent daar zei dat ze me misschien niet aannemen omdat ik te jong ben en er een bepaalde regeling is dat ze mensen onder de 17 (of 18?) niet aannemen :confused:. Maar dat wist hij niet zeker en zelf heb ik er nog nooit iets over gehoord of gelezen, dus weet iemand hier iets van? Zou wel een naaistreek zijn trouwens. Maar in mei word ik 17, dus dan zullen ze me daar toch niet op afwijzen?

egon 12-04-2008 15:31

Ik was 16 toen ik toelating deed op de kunstacademie, geen last van gehad. Misschien is dat WdKA anders, maar waarom zou dat? Als HBO moet je eigenlijk wel kunnen aansluiten bij mogelijke havo leerlingen enzo. Lijkt me niet dat ze je puur op leeftijd kunnen afwijzen. :bloos:

Anyway, succes maandag he!

Rasmusje 12-04-2008 16:37

Ja nee dat leek mij dus ook. Die docent vertelde van een jongen die was aangenomen en later een brief kreeg dat er een administratieve fout was gemaakt en hij toch niet mocht komen omdat hij te jong was, zoiets kunnen ze toch niet maken :s. Bedankt trouwens :).

Vice 12-04-2008 16:44

Gewoon afwachten hoe de toelating gaat. Het lijkt mij ook sterk dat ze je afwijzen vanwege je leeftijd (ookal is 16/17 jaar best jong). Ga je ook toelating doen bij andere academies? Voor het geval dat ze je bij WdKA niet aannemen.

Rasmusje 12-04-2008 18:37

In eerste instantie ben ik dat niet van plan, maar mocht dit niks worden ga ik nog bij St. Joost kijken.

Azaelia 12-04-2008 21:48

Citaat:

Rasmusje schreef: (Bericht 27372841)
Oh ja dat wilde ik nog weten, ik ga toelating doen bij WdKA, maar een docent daar zei dat ze me misschien niet aannemen omdat ik te jong ben en er een bepaalde regeling is dat ze mensen onder de 17 (of 18?) niet aannemen :confused:. Maar dat wist hij niet zeker en zelf heb ik er nog nooit iets over gehoord of gelezen, dus weet iemand hier iets van? Zou wel een naaistreek zijn trouwens. Maar in mei word ik 17, dus dan zullen ze me daar toch niet op afwijzen?

TOEGELATEN :D
Ging allemaal wel goed. Geen enkel kritiekpunt gehad, ik was de ideale kandidaat zeiden ze. :P De groep was wel heel verschillend zeg. Ik vond het wel klote dat een meisje die mij wel aardig leek is afgewezen. Officieel is de uitslag zwart op wit pas over 2 weken, maar ze laten behoorlijk doorschemeren. Bij mij zeiden ze letterlijk dat er geen reden was om mij niet door te laten :D

Maar, over je leeftijd. Dat kan bij sommige opleiding wel een probleem geven. De ene kunstacademie vindt dat je wat levenservaring moet hebben en laten liever mensen toe boven de 20. De ander maakt er geen punt van. Vandaag was er helaas een meisje van 17 afgewezen, ze had slecht/twijfelachtig werk. Doorslag was haar leeftijd, was echt nog een giebel. Maak je niet druk musje :) Succes.

Rasmusje 13-04-2008 05:19

Hee wat goed van je, gefeliciteerd :D*O*!
En dankjewel, ik ga gewoon mijn best doen en het komt vast wel goed :bloos:
*begint desondanks nu toch al aardig zenuwachtig te worden*

Azaelia 13-04-2008 09:44

Citaat:

Rasmusje schreef: (Bericht 27375556)
Hee wat goed van je, gefeliciteerd :D*O*!
En dankjewel, ik ga gewoon mijn best doen en het komt vast wel goed :bloos:
*begint desondanks nu toch al aardig zenuwachtig te worden*

Komt goed meid! :D Je werk ziet er goed uit. Als je vandaag nog wat wil doen maar weet niet wat, dan even in je hoofd bedenken waarom je keuzes hebt gemaakt m.b.t. je werk die je gemaakt hebt. Als jij het ook haalt, een keer een artistiekmeet met taart? :P *succesknuffel geeft*

Devana 13-04-2008 13:43

Azaelia, gefeliciteerd!

En... Ik ben je naam kwijt, maar iemand die mij in een quote heeft gezet; Als je het zo zegt valt er idd wat voor te zeggen. Maar dat meisje op de mode-academie.. De mensen die daar beoordeelden gaven expres kritiek, om te kijken of mensen zich zeker genoeg voelden over hun werk om dat te verdedigen.

Maar ik denk niet dat DE manier om toegelaten te worden bestaat. Er is toch geen stappenplan dat je kunt volgen. ;)

Fishy 13-04-2008 13:52

ik doe nu eerste jaar illustratie, bij wdka, en er zijn geen 17 jarige in mijn klas en al helemaal geen 16 jarige, gemiddelde leeftijd ligt denk ik toch echt op de 20-21, maar goed dat betekent niet dat t niet kan ofzo, maar ikzelf zou er niet aan moeten denken dat ik 4 jaar geleden al hier op school zat.

Rasmusje 14-04-2008 15:42

Inmiddels heb ik mijn toelatingsgesprek achter de rug en ik denk dat het goed ging, maar zeker weten doe ik het niet want de mensen van het gesprek hadden allebei nogal een pokerface en gaven nergens hun mening over, maar dat schijnt gebruikelijk te zijn? In ieder geval heb ik er een goed gevoel over; het lukte me om uit mijn woorden te komen en om zinnige antwoorden te geven, en toen de docent na (voor mijn gevoel) tien minuten zei dat ze wel een duidelijk beeld van me hadden gekregen, heb ik nog eens benadrukt dat ik dit heel erg graag wil en dat ik hartstikke gemotiveerd ben, etc. Maar volgens hem was dat ook wel duidelijk, dus dat lijkt me een goed teken. Ik ben echt zo blij dat ik het achter de rug heb, en dat ik, mochten ze me niet aannemen, wel kan zeggen dat ik 100% mijn best heb gedaan. Dus ik wacht in spanning af, want over twee à drie weken krijg ik er pas bericht over..:)

Fishy 14-04-2008 18:12

succes met het wachten in ieder geval! bij mij duurde t best lang en de eerste brief die ik kreeg was nogal vaag.

hehe ik weet mijn toelating vorig jaar ook nog wel, bij het laten zien van de eerste opdracht viel het gesprek op wiet, en voor de rest een beetje slap geouwehoer, en na 5 minuten zeiden ze dat ze t wel wisten

egon 14-04-2008 19:30

Citaat:

Rasmusje schreef: (Bericht 27382940)
Ik ben echt zo blij dat ik het achter de rug heb, en dat ik, mochten ze me niet aannemen, wel kan zeggen dat ik 100% mijn best heb gedaan. Dus ik wacht in spanning af, want over twee à drie weken krijg ik er pas bericht over..:)

Oh, dat is al helemaal fijn dan :cool: En nou maar afwachten!

Azaelia 14-04-2008 21:58

Zie je wel dat je het wel kon rasmusje. nu gewoon afwachten. gewoon goed naar je gevoel luisteren ;)
Devana nog bedankt :P Ik zal morgen is mijn werk hier posten aangezien ik nog helemaal niets op internet heb staan :D
Trouwens Fishy, bevalt illustratie een beetje? Waar moet ik daarbij aan denken? Illustraties voor bij teksten, posters, flyers, sites etc? Of ook cartoons en schilderijen enzo? :confused: Bit blanco.

Rasmusje 15-04-2008 06:10

Citaat:

Azaelia schreef: (Bericht 27385525)
Ik zal morgen is mijn werk hier posten aangezien ik nog helemaal niets op internet heb staan :D

Ja, doen :).

En nog bedankt allemaal voor het succes wensen enzo :bloos:.

Fishy 15-04-2008 08:47

Citaat:

Azaelia schreef: (Bericht 27385525)
Zie je wel dat je het wel kon rasmusje. nu gewoon afwachten. gewoon goed naar je gevoel luisteren ;)
Devana nog bedankt :P Ik zal morgen is mijn werk hier posten aangezien ik nog helemaal niets op internet heb staan :D
Trouwens Fishy, bevalt illustratie een beetje? Waar moet ik daarbij aan denken? Illustraties voor bij teksten, posters, flyers, sites etc? Of ook cartoons en schilderijen enzo? :confused: Bit blanco.

sowieso is het eerste jaar heel erg breed, ik heb maar 1 vak dat echt illustratie is, en de rest is practisch t zelfde als wat alle andere studies hebben (grafisch, advertising, enz) maar goed, dat ene vak dus, gaat idd vooral over illu's bij teksten, flyers, posters, maar de manier waarop je die illustratie maakt is compleet aan jou, dus je kan echt alles doen, als je maar op een manier dat werk dan ook (bijvoorbeeld digitaal) kan maken en op de juiste grootte kan leveren.

maar ik vind t wel tof, tis niet helemaal wat ik van plan ben, maar t komt wel in de buurt

Azaelia 15-04-2008 22:20

Citaat:

Fishy schreef: (Bericht 27387122)
sowieso is het eerste jaar heel erg breed, ik heb maar 1 vak dat echt illustratie is, en de rest is practisch t zelfde als wat alle andere studies hebben (grafisch, advertising, enz) maar goed, dat ene vak dus, gaat idd vooral over illu's bij teksten, flyers, posters, maar de manier waarop je die illustratie maakt is compleet aan jou, dus je kan echt alles doen, als je maar op een manier dat werk dan ook (bijvoorbeeld digitaal) kan maken en op de juiste grootte kan leveren.

maar ik vind t wel tof, tis niet helemaal wat ik van plan ben, maar t komt wel in de buurt

Wat ben je van plan dan? :P

Azaelia 15-04-2008 22:32

En zoals beloofd:
alvast 2 van de 3 zelfportretten die ik gemaakt heb voor de toelating, met webcam foto's gemaakt :bloos:
http://psycho.zapto.org/upload/mug/zelfportret1.jpg
Realistisch

http://psycho.zapto.org/upload/mug/zelfportret2.jpg
Expressionistisch

Azaelia 17-04-2008 18:26

F*ck I jinxed it!

Backstage 20-04-2008 15:38

Citaat:

Azaelia schreef: (Bericht 27401628)
F*ck I jinxed it!

Wat heb je gedaan?

Azaelia 21-04-2008 10:59

Citaat:

Backstage schreef: (Bericht 27415632)
Wat heb je gedaan?

Mijn eerste portret gepost en 6 dagen geen reactie ..... tja

handschoen 21-04-2008 13:59

Citaat:

Azaelia schreef: (Bericht 27419406)
Mijn eerste portret gepost en 6 dagen geen reactie ..... tja

Nou, vooruit, hier een reactie! ;)

Het spreekt me eigenlijk niet zo aan. Op zich komen de stromingen wel redelijk goed naar voren. Jouw onderste portret doet me een beetje denken aan de schilderijen van Klimt. (maar dat is dan weer geen expressionisme) En het is ook minder kleurrijk. Het doet me ook een beetje denken aan Odilon Redon :confused:. Verder vind ik de ronde vormen wel mooi gekozen!

Ik vind de mond op het realistische portret wel wat vreemd. Net alsof de adem wordt ingehouden.

Verder meng je volgens mij ook met zwart uit een tube/potje? Hierdoor maakt het een grauwe indruk. Het kan natuurlijk zijn dat je dat ook zo bedoelde, maar dan nog is het eigenlijk niet zo mooi om rechtstreeks met zwart te vermengen. Je kan bijv. donkerbruin/donkerblauw etc. gebruiken (en dat dan dus zelf mengen!) Of een andere kleur natuurlijk. Je zou ook eens kunnen kijken naar hoe realistische schilders om zijn gegaan met schaduwen/donkere stukken. Kijk dan niet zozeer naar de voorstelling, maar concentreer je op de kleuren!

Azaelia 21-04-2008 18:44

Citaat:

handschoen schreef: (Bericht 27420413)

Het spreekt me eigenlijk niet zo aan. Op zich komen de stromingen wel redelijk goed naar voren. Jouw onderste portret doet me een beetje denken aan de schilderijen van Klimt. (maar dat is dan weer geen expressionisme) En het is ook minder kleurrijk. Het doet me ook een beetje denken aan Odilon Redon :confused:. Verder vind ik de ronde vormen wel mooi gekozen!

Ik vind de mond op het realistische portret wel wat vreemd. Net alsof de adem wordt ingehouden.

Verder meng je volgens mij ook met zwart uit een tube/potje? Hierdoor maakt het een grauwe indruk. Het kan natuurlijk zijn dat je dat ook zo bedoelde, maar dan nog is het eigenlijk niet zo mooi om rechtstreeks met zwart te vermengen. Je kan bijv. donkerbruin/donkerblauw etc. gebruiken (en dat dan dus zelf mengen!) Of een andere kleur natuurlijk. Je zou ook eens kunnen kijken naar hoe realistische schilders om zijn gegaan met schaduwen/donkere stukken. Kijk dan niet zozeer naar de voorstelling, maar concentreer je op de kleuren!

JEUH REACTIE! *knuffeltje voor handschoen*
Maar ik ben bang dat ik je kleur advies ga afbreken. Ik heb namelijk gewerkt bewust zwart en wit conté krijt. Ik wilde zo benadrukken hoe ik vroeger dacht. (alles of niets dus)
Bij de expressionistische heb ik gekozen voor ronde vormen omdat ik vaak te horen krijg dat ik een te ronde persoonlijkheid heb en dat dat mijn valkuil is. Dat ik het voor iedereen goed wil doen. Maar die is met vetkrijt gemaakt.

Maar je hebt me betrapt dat dit mijn eerste realistische werk is en dat ik nog behoorlijk studies moet maken op kleur. Ik neem je tips mee. Ben nu bezig met een schilderij met vetkrijt en ecoline. Ik zal daarin er meer op letten. ;)

handschoen 22-04-2008 16:51

Ah ok, als je het bewust zo gedaan hebt, dan is dat natuurlijk een weloverwogen keuze.

Wat voor dingen maak je normaal eigenlijk? Dus wat voor stijl en welke materialen? Wel goed inderdaad om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen! :)

Miekepieke 22-04-2008 19:10

Citaat:

handschoen schreef: (Bericht 27420413)

Met donkerbruin uit een potje moet je ook oppassen omdat ook daar een zwartpigment in kan zitten en dus de kleuren kan vervuilen:)

Azaelia 23-04-2008 09:27

Citaat:

handschoen schreef: (Bericht 27426833)
Wat voor dingen maak je normaal eigenlijk? Dus wat voor stijl en welke materialen? Wel goed inderdaad om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen! :)

Ik begin eigenlijk altijd met wat er in mijn hoofd zit op papier te zetten, meestal met ecoline, vetkrijt en contékrijt. Maar verf vind ik ook wel fijn. En vanuit daar probeer ik er structuur in te brengen. Toevalstechnieken probeer ik toe te passen en daarnaast is mijn onderwerp thema bijna altijd fantasie met een luguber tintje. Met mijn werk wil ik mensen wat provoseren, wat ik met mijn persoonlijkheid niet zo durf :) Ik heb wat foto's gemaakt om je een beeld te geven. Ik open vandaag wel een topic erover.

Azaelia 23-04-2008 09:28

Citaat:

Miekepieke schreef: (Bericht 27427882)
Met donkerbruin uit een potje moet je ook oppassen omdat ook daar een zwartpigment in kan zitten en dus de kleuren kan vervuilen:)

Primaire kleuren en mengen maar *O*

Rasmusje 23-04-2008 15:19

Ik ben aangenomen! :eek::D

Fishy 23-04-2008 15:56

gefeliciteerd! wdk toch?if so, tot volgend jaar dan ;)

Rasmusje 23-04-2008 16:06

Dankje! En inderdaad, tot volgend jaar ;).

Azaelia 23-04-2008 22:57

Citaat:

Rasmusje schreef: (Bericht 27432248)

GEFELICITEERD! *O**O**O**O**O*
Zie je wel dat je het kan! :P

Vice 24-04-2008 23:23

Citaat:

Jij gaat toch beeldende kunst doen? Leuke opleiding is dat. :)

Sneeuwvlokje_temp 26-04-2008 16:37

Ik ben toegelaten op AKV St. Joost in Breda!

Freyja 27-04-2008 22:18

Citaat:

Gefeli! Geweldig (y):D

Azaelia 28-04-2008 12:21

Citaat:

Sneeuwvlokje schreef: (Bericht 27447370)
Ik ben toegelaten op AKV St. Joost in Breda!

Gefeliciteerd!*O*

Lotteeee 01-05-2008 12:31

Toevallig nog iemand die donderdag 8 mei toelating gaat doen in Den Bosch ( St Joost ) ?

Azaelia 01-05-2008 21:45

Citaat:

Lotteeee schreef: (Bericht 27465001)
Toevallig nog iemand die donderdag 8 mei toelating gaat doen in Den Bosch ( St Joost ) ?

Ik niet, maar ik wil je toch even veel succes wensen! :P

snoWhite 13-05-2008 03:16

Citaat:

Fishy schreef: (Bericht 27376730)
ik doe nu eerste jaar illustratie, bij wdka

Ik heb net de brief ontvangen dat ik toegelaten ben voor illustratie op WDKA!:D (ik ben uit het buitenland dus als iemands mij soms wat zou kunnen helpen:bloos:) Zo te zien word je niet gelijk toegelaten en moet ik me inschrijven op studylink.nl en zo snel mogelijk anders kan ik op een wachtlijst komen? Maar kan je je wel darna nog inschrijven voor andere scholen? (Breda en utrecht als ik nog optijd ben..) aangezien mijn vriend niet aangenomen is.. ik ben wel toegelaten maar ik heb mijn havo diploma niet en ik word net 20. dan hoor ik van de 18+ toets en dan weer van de 21+..:confused: en als ik ouder dan 21 moet zijn dan hang ik!! en en de brief zijden ze ook wie geen diploma had om te informeren over die 21+ toets en een inteligentietest enzo. Wat is dat allemaal?:eek: wat stelt dat voor??? en hoe streng zijn ze daar eigenlijk mee en wat voor soort test want ik was wel goed genoeg om toegelaten te worden dus waarom dan nog zulke dingen? En gaan ze dat ook echt allemaal na met een buitenlands diploma enzo? Help! Ik weet niet meer wat ik moet doen!!

Bedankt!:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.