Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   HBO opleiding zonder VWO diploma? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1682754)

Sombrero 06-04-2008 22:20

HBO opleiding zonder VWO diploma?

Hallo, ik vroeg me af of het mogelijk is een hbo opleiding te doen zonder dat je een VWO diploma gehaald hebt. (Dus wel van vwo 5 naar vwo 6 overgegaan). Heeft iemand hier enig idee of dit mogelijk is?

Ieke 07-04-2008 00:10

Nee, je moet eindexamen gedaan hebben en geslaagd zijn. Overgangsbewijs 5/6 VWO is geen startbewijs.

PV 07-04-2008 01:18

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 27340737)
Nee, je moet eindexamen gedaan hebben en geslaagd zijn. Overgangsbewijs 5/6 VWO is geen startbewijs.

Dat is niet waar;

Om te worden toegelaten tot een hbo-opleiding moet je in het bezit zijn van een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4). Voldoe je niet aan deze vooropleidingseisen, maar ben je aan het begin van het studiejaar waarin je met je opleiding wilt beginnen wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (meestal 21+ toets genoemd). Rond je het toelatingsonderzoek positief af, dan kun je alsnog met je hbo-studie starten.

Andijvie 07-04-2008 09:23

Citaat:

PV schreef: (Bericht 27340889)
Dat is niet waar;

Om te worden toegelaten tot een hbo-opleiding moet je in het bezit zijn van een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4). Voldoe je niet aan deze vooropleidingseisen, maar ben je aan het begin van het studiejaar waarin je met je opleiding wilt beginnen wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek (meestal 21+ toets genoemd). Rond je het toelatingsonderzoek positief af, dan kun je alsnog met je hbo-studie starten.

Inderdaad, maar ben je nog geen 21 en heb je geen havo-, vwo- of mbo-diploma, dan word je niet toegelaten.

Lilything 07-04-2008 10:17

Bel met de hbo-instelling die je in gedachten hebt. Soms is het namelijk mogelijk om een traject te volgen wanneer je niet geslaagd bent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat je dan geen tijd kwijt raakt. Maar dan moet je wel 'net-niet' geslaagd zijn. Dus bijv. nog 1 of 2 vakken.

Een aantal voorbeelden:

http://www.windesheim.nl/CDL/files/1...mei%202007.pdf

http://www.saxion.nl/over_saxion/per...ten/0000000453

Ieke 07-04-2008 10:41

Citaat:

PV schreef: (Bericht 27340889)
Dat is niet waar;

Weet ik, maar het overgangsbewijs is gewoon geen startbewijs. Er zijn wel andere wegen, maar stoppen in 6 vwo (omdat je er slecht voor staat oid) met het idee dan met een overgangsbewijs naar het HBO te kunnen.
Het CD kan pas als je >21 bent, dus dat is gewoon geen echte optie als je nu in 6 VWO zit gezien de leeftijd van die mensen. Daarbij is dit dus ook niet zomaar kunnen beginnen, het CD is ook niet altijd de meest makkelijke weg, je moet er echt wat voor doen en imo ook gewoon het laatste redmiddel.

Gunkan 08-04-2008 09:27

Then again: een VWO papiertje is ook wat waard! Dus waarom niet eerst je VWO afmaken en daarna door naar het HBO? Desnoods een jaartje VWO overdoen, dat is geen schande.

marinke 09-05-2008 17:07

heey

ik ben zelf ook van 5 naar 6 VWO gegaan en daarna niet mijn diploma gehaald.
Toen hoorde ik dat Fontys een project heeft dat 'flexibele toelating' heet.
(op de fontys site staat meer info) bij dit project kun je toegelaten worden tot een
HBO opleiding ook als je geen diploma hebt. Je moet wel kunnen bewijzen dat je op dat niveau zit. ik heb er vorig jaar aan meegedaan en ben toegelaten, en het gaat nu hardstikke goed!

groetjes marinke

kopmuntkip 09-05-2008 19:50

antwoord: kan gewoon niet.
tenzij je havo diploma hebt gehaald.

Vinniebar 09-05-2008 20:09

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 27508400)
antwoord: kan gewoon niet.
tenzij je havo diploma hebt gehaald.

Rot op!

anders lees je een topic eerst even door voordat je gaat posten over zaken waar je geen verstand van hebt...

Chris-Verhoeckx 10-05-2008 00:44

Citaat:

Vinniebar schreef: (Bericht 27508449)
Rot op!

anders lees je een topic eerst even door voordat je gaat posten over zaken waar je geen verstand van hebt...

Anders doe je even normaal?

Vinniebar 10-05-2008 00:50

wat is er "niet normaal" aan mijn post dan?

Of is het te direct? In dat geval ben ik niet van plan mij te gaan aanpassen... :P

kopmuntkip 10-05-2008 18:16

Citaat:

Sombrero schreef: (Bericht 27339981)
Hallo, ik vroeg me af of het mogelijk is een hbo opleiding te doen zonder dat je een VWO diploma gehaald hebt. (Dus wel van vwo 5 naar vwo 6 overgegaan). Heeft iemand hier enig idee of dit mogelijk is?

Het gaat gewoon niet op jou leeftijd. (ook op je reactie zal ik je jonger schatten.). maar of je moet die traject ding doen. Dat lijkt mij eerder verspilling van je geinvesteerde tijd. kan je beter vakken doen op de VAVO die je mist en een beetje gaan werken.

Fishbowl 25-05-2008 11:46

Is het niet zo dat je bij zo'n toelatingstest maar wordt toegelaten tot één studie? M.a.w. als die hbo-studie toch niet helemaal is zoals je verwacht had, heb je niets. Tenzij je tegelijkertijd nog vavo gaat doen ofzo. Het is mogelijk, maar je beperkt jezelf wel heel erg.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.