![]() |
op stage maar toch volledig schoolgeld betalen
hoi, ik zit dus op een HBO opleiding en gaat volgend jaar een half jaar op stage. Nou vroeg ik me dus af, ik betaal dus weer gebruikelijk 1500 voor een heel jaar terwijl ik eigenlijk een half jaar op buitenland stage gaat. En we moeten alles voor de stage zelf betalen incl schoolgeld(2000), verblijf plaats(250 per maand) en ook nog verzekering enz. De school sponsort dus niks. Ik vroeg me dus af of dit gebruikelijk is in Nederland dat je volledig schoolgeld betaald terwijl je half jaar in het buitenland ben.
|
Bij mij wel, maar dat was dan mbo en binnenlands stage.
neem aan dat je gewoon ibg-geld krijgt? (ik noem het biertoeslag) of: uitwonende beurs aanvragen voor die tijd, teminste als je daar op kamers oid zit. |
nouja uitwonend stufi en 80 euro extra ipv OV. Maar verder niks als ik het goed heb.
|
Volgens mij is dat altijd zo.
Wat ik me wel afvraag, waarom moet je in het buitenland ook schoolgeld betalen als je er stage gaat lopen? En kun je daarvoor geen 'vrijstelling' krijgen omdat je in Nederland al collegegeld betaald? |
Citaat:
En tja, het is inderdaad vreemd dat je gewoon je collegegeld moet doorbetalen, ondanks dat je minder gebruik zult maken van de faciliteiten van de school. Maar het is nu eenmaal zo, en je zult het er mee moeten doen. |
Overigens, als je geen collegegeld zou betalen wanneer je stage loopt moet je gewoon meer betalen in de jaren wanneer je geen collegegeld betaalt. Zo simpel is het.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anders loop je kans dat je toch ook in het buitenland collegegeld moet betalen. Maar misschien kun je je dan tijdelijk in nederland uitschrijven? |
Citaat:
Ik kon een half jaar in Wales studeren, waar onze HBO contacten had met de school daar. Ik hoefde voor mijn studie daar niets te betalen, vanwege het samenwerkingsverband. Maar een vriend van mij die aan dezelfde HBO studeert, maar een andere opleiding doet, moest daar wel betalen, maar dan een voordeliger tarief (1500 euro voor een semester). En ja, dit jaar loop ik stage en studeer ik af, de docenten zie ik dus hooguit een paar keer in het jaar, en ook ik betaal gewoon schoolgeld. Helaas, dat hoort erbij :) |
Je kunt soms ook geld krijgen van je universiteit om ergens anders te gaan studeren. Dan krijg je dus geld toe en je hoeft geen collegegeld te betalen. Maar dan moet je uni wel relaties met de andere uni hebben.
|
Citaat:
Maar goed, dat blijkt dus alleen zo te zijn bij een samenwerkingsverband...dat is bij mijn de universiteit waar mijn zusje studeert en de universiteit waar ze naar toe gaat inderdaad wel het geval. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kijk eens of je geld los kunt peuteren bij 1 of ander fonds, dat scheelt misschien weer :o
|
Je krijgt ook je stufi, en het is school!
Ik betaal voor bijna 1,5 jaar stage schoolgeld en ik heb in die tijd 10 dagen contact met mijn docenten! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22. |