![]() |
Discussie... Klassieke talen op het Atheneum? Ja of Nee?
Wij zijn 3 leerlingen van het gymnasium, en wij moeten een debat voeren over de stelling: "Vanaf 2009 moeten de klassieke talen een keuzevak worden op het atheneum."
Wij willen graag jullie mening hierover, en graag ook nog wat argumenten. Groeten, ons |
Ik vind het een beetje vreemd; als je een klassieke taal wil volgen, dan ga je naar het gymnasium. Als je het niet wil, dan ga je naar het atheneum. Als je op het atheneum ineens ook klassieke talen kan kiezen, dan haal je die hele atheneum/gymnasium-structuur uit elkaar en dat kan misschien wat problemen opleveren. Maar ik kan niet echt goede voor- of tegenargumenten geven ;)
|
Inderdaad wel een beetje vreemde stelling! Leg eens uit hoe je dat dan voor je ziet?
Een gymnasium-leerling begint in de eerste klas of tweede klas met de klassieke talen. Voor welke leerlingen is dan het keuzevak bedoeld? Als een onderbouwleerling deze keuzevakken volgt, dan is het eigenlijk min of meer al gymnasium. :confused: En als een bovenbouwleerling deze keuzevakken volgt, dan heeft hij/zij al een enorme achterstand t.o.v gymnasiumleerlingen. Natuurlijk kan je het misschien op een makkelijker/beginners niveau geven, maar ik vraag me af of dat nou echt (bijv. organisatorisch) haalbaar is en of er animo voor is. En ik weet ook niet of de klassieke talen docenten hier nou echt achter zouden staan? |
Huh maar dat kan al hoor, ik heb atheneum + Latijn en nooit Grieks gevolgd.
|
Citaat:
|
Bij ons op school kon dat in die tijd pas vanaf de tweede; je kon kiezen voor Grieks en Latijn of alleen voor Latijn. In de vierde kun je het laten vallen als je wilt, maar ik ben er mee doorgegaan: ik heb nu binnenkort een atheneumdiploma met Latijn, zonder ooit Grieks te hebben gevolgd.
|
Ja, dat kan inderdaad al. Ik geef les aan een derde klas havo/vwo in Latijn. Bij ons kunnen alle 2 havo/vwo leerlingen Latijn kiezen, en alle 3 havo/vwo leerlingen Grieks. Op het gymnasium is Latijn in de tweede en derde en Grieks in de derde klas verplicht. In de vierde klas komen alle vwo- en gymnasiumleerlingen weer bij elkaar en iedereen die in een van de twee vakken eindexamen doet (en dat haalt natuurlijk) krijgt zijn gymnasiumdiploma. Ongeveer de helft van mijn klas gaat volgend jaar naar de havo en moet dan stoppen met Latijn. Ik vind het persoonlijk een goede zaak dat ook zij kennis hebben kunnen maken met de Latijnse taal en cultuur, in plaats van dat dat voorbehouden blijft aan de gymnasiasten...
|
Bedankt voor jullie reacties!!
Wij wisten niet dat het ook al kan, en dat kan wel lastig worden voor ons debat. Wel bedankt voor jullie mening en volgens mij kunnen we daar wel wat mee. Wij hopen op nog wat meningen en tegenargumenten (en dan moet je je even voorstellen dat je nog geen Latijn en Grieks op het atheneum kon doen). Alvast heel erg bedankt en wij zijn een stuk verder,, (maar nog steeds niet helemaal klaar) Groetjes, ons |
Citaat:
Wat ik me afvraag: is het niveauverschil tussen een 'echte' gymnasiast en een havist niet groot? Ik wist trouwens niet dat er zoveel havisten interesse hadden. :) Wat je als tegenargument zou kunnen aanvoeren is dat het vakken zijn waarvan je weliswaar heel veel leert, maar die niet strikt noodzakelijk zijn. Misschien is het voor havisten en (de meeste) atheneumers, die over het algemeen wat minder sterk zijn dan de gymnasiasten, beter zich te richten op die andere vakken. Gymnasiasten zijn daarin juist goed en kunnen zich daarom ook verdiepen in Latijn en Grieks. Omdat alleen gymnasiasten (of goede atheneumleerlingen) deze vakken volgen, kan het niveau dan ook vrij hoog liggen waardoor zijn worden uitgedaagd, meer dan bij 'normale' vakken. |
Ja, volgens mij is het inderdaad zo dat ze dan in de tweede Latijn en in de derde Grieks hebben moeten gehad (dus beide talen 1 jaar) en dan in één eindexamen moeten doen, maar ik heb nu dus ook leerlingen die alleen Latijn hebben. Ik weet niet precies hoe dat zit.
Of het niveauverschil groot is weet ik niet, ik heb nog nooit aan een gymnasiumklas lesgegeven (dit is mijn eerste jaar als docente). Ik denk dat het verschil inderdaad vrij groot is, maar dat geldt op onze school voor andere vakken net zo goed. In de eerste klas zitten alle leerlingen bij elkaar (sinds twee jaar is er wel een 1 mavo- en zijn er twee 1 gymnasiumklassen (die alle drie een apart programma volgen), maar de meeste leerlingen zitten in een gemengde klas). In de tweede en derde klas blijven de havo en het vwo bij elkaar. Bij dat vwo zitten dus ook leerlingen met Grieks en Latijn, die dus in principe gymnasiasten zijn. De gymnasiumklassen lopen verder parallel aan de havo/vwo-klassen, dat wil zeggen dat ze dezelfde boeken gebruiken en dezelfde lessen krijgen. Alleen de normering bij de toetsen is bij hen strenger. Bij vakken als Frans en wiskunde krijgen de 3 havo leerlingen dus in principe dezelfde stof als de gymnasiasten. De gymnasiasten halen dan bijvoorbeeld een 9 en de havo-leerlingen een 6. Het is een lang, ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat je het begrijpt! Esther |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.