![]() |
Fietssloten
M'n fiets is weer gestolen (de tweede binnen 'n halfjaar), vandaar mijn vraag: wat voor slot(en) kan ik 't beste nemen voor m'n derde fiets? 'n Beugelslot, kettingslot, ringslot of spiraalslot? En dan beter met 'n sleutel of 'n cijferslot?
|
Op het moment dat je fiets niet vaststaat heeft geen enkel slot zin want met een haakse slijper ga je er doorheen als een mes door de boter.
|
http://www.fietsersbond.nl/zoekmachi...temnumber=2686
en: altijd je fiets ergens aan vast maken. |
Sowieso geen cijfercombinatieslot, die krijgt m'n oma nog wel open zonder gereedschap :P
|
|
Inderdaad, geen cijferslot maar een slot met een sleutel. Ik denk dat een kettingslot het beste is, het liefst van een onbekend merk (de bekende merk sloten bleken een tijdje geleden erg eenvoudig open te krijgen). Let er verder op dat je bij het vast zetten van je fiets het slot door je voorwiel haalt en door de twee stangen in het midden. Zet je fiets altijd ergens aan vast.
Tip voor een slot: bij de Action verkopen ze kettingsloten (de meest dikke) voor ca. 6 euro..._O_ Zo...dat waren de tips van iemand uit Amsterdam (en wij moeten onze fiets echt wel goed vast zetten)...;) |
M'n eerste fiets was afgesloten met 'n merkloze spiraalslot en m'n tweede met 'n cijferslot van Abus (die ik afgezaagd op de grond terugvond), dus deze keer ga ik voor 'n merkloze kettingslot met 'n sleutel dan? Ik ga 'm morgen gelijk halen, dus dit topic mag wat mij betreft gesloten worden. Thnx hoor! ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Tuurlijk, als je hem meeneemt kan je thuis rustig je gang gaan, dus je moet hem wel ergens aan vastzetten (stukje wiel, stukje frame, stukje hek/fietsenrek). |
Citaat:
|
Hmm nou ja, alle overige kettingen werden op tv ook binnen een paar seconden gesloopt door een ex-dief.
En in m'n introductieweek kregen we ook zo'n voorlichting van een ex-dief (klinkt stom :D) en die liet ook zien dat ie al die andere sloten zó kon breken, terwijl hij dat slot wat ik liet zien niet zonder extra materiaal kon slopen. Misschien ben ik te goed gelovig, maar ik heb in ieder geval gezien dat de rest al even makkelijk te breken was :p |
Als je wilt voorkomen dat je fiets wordt gestolen, kan je beter medestudenten die fietsen helen standrechtelijk executeren, dan een groter slot kopen. ;)
Maar, als het wat mag kosten zou ik die solide titanium dingen aanraden die men voor boten en gemotoriseerde grasmaaiers verkoopt. Paar tientjes duurder dan kettingen voor fietsen, maar een knappe dief die daar doorheen komt. Zelfs met een haakse slijper ben je tot sint juttemis bezig om dat kapot te krijgen, dus dan gaan zelfs professionele dieven eerder voor een andere fiets. Toegegeven, het is als schieten met een kanon op een mus, maar je fiets staat er nog wel daarna. :D |
Deze http://www.jrmotoren.nl/winkel/images/38%20CHAIN.jpg (y)
Het is eigenlijk een motorslot en daarom vrij prijzig (ik heb denk ik 60 euro betaald) en vrij zwaar maar succes gegarandeerd Nadat er twee fietsen van mij in korte tijd waren gejat heb ik dit slot aangeschaft. Mijn fiets heeft op allerlei plekken in Utrecht en Groningen gestaan en altijd als ik terugkwam stond hij er nog :). Het slot heb ik inmiddels zo'n 5 jaar. |
Citaat:
Het is trouwens volslagen onzin dat die sloten 'makkelijk' zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
http://www.debolderkar.nl/Handel/Acc...tingOranje.JPG
Ik heb vandaag de 'AXA Clinch 85' gekocht voor 17,50 euro. Zo'n mannetje bij Halfords raadde me deze aan, is 't iets? |
Die heb ik ook. Tot nu toe met succes, terwijl er van mijn huisgenoten al twee fietsen voor de deur zijn gejat (maar goed, als je je fiets met een spiraalslot via de bagagedrager vastzet aan een hek vraag je er ook wel een beetje om...).
Alles is natuurlijk door te knippen, het gaat erom hoeveel moeite het kost. Gewoon een beetje een fatsoenlijke ketting kopen en je fiets daarmee op een goede manier ergens aan vastzetten (dus niet de ketting aan de bagagedrager of aan het voorwiel, dan loop je op een dag naar je fiets en kom je tot de ontdekking dat alleen het voorwiel er nog is ;), beter gewoon door je achterwiel én het frame), meer kun je ook niet doen. |
Yup. Als het even kan achterwiel en frame, of anders in ieder geval je frame. Het gaat er toch niet om of het onmogelijk is je fiets te stelen, het gaat om de tijd/winst investering. Dus zorg dat je in de stad een flink barrel hebt, dan is al snel die iets mooiere fiets die iets minder goed vaststaat interessanter.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.