Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Collega blijkt adhd te hebben (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1688105)

MartinV 03-05-2008 00:06

Collega blijkt adhd te hebben

Ik werk in de horeca als afwasser, en het blijkt dat veel mensen in deze branche, of in ieder geval waar ik werk, wel enige last hebben van drukte, vooral in de keuken.

Nu heb ik al een tijdje een collega in de afwas, die altijd behoorlijk stil was. We staan vaak op drukke dagen samen, dus veel tijd om te kletsen is er ook niet. Afgelopen donderdag is alles zoals altijd, tot na een uurtje werken. Opeens lijkt er iets in hem geknapt te zijn, hij doet wel normaal zijn werk, maar is ontzettend druk en zegt de hele tijd dingen. En niet dat hij heel uitbundig vertelt over wat hij van t weekend gedaan heeft, maar onzinnige dingen, en rare geluiden maken, een beetje met een houding tegenover anderen. Ik was totaal verrast, zo kende ik hem helemaal niet. Het was alsof ik opeens een nieuwe collega had. Ik vroeg of alles oke was, hij leek opeens onder invloed ergens van, het verbaasde me dat hij zijn werk nog normaal deed.
Het bleek dat hij een paar dagen zijn pilletjes niet had ingenomen. Verder liet hij er weinig over los. Na een uurtje of twee kalmeerde hij, misschien was al zijn energie opgegaan aan het werken. Ook zijn houding tegenover anderen was weer normaal, hij was plotseling weer de oude. Het was trouwens zo'n beetje begonnen nadat hij gegeten had, misschien dat hij daardoor weer energie had gekregen.

Er zijn in de keuken meer mensen die erg druk zijn, maar dit overviel me een beetje. Ik wist in eerste instantie niet echt hoe ik hierop moest reageren, dus ik ben maar gewoon door gaan werken en heb gedaan alsof alles normaal was, maar volgens mij had ie ook wel door dat ik een beetje verrast was.

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt, of vaak met mensen met adhd omgaan? Hoe pak je zoiets aan?

darkfairy 03-05-2008 00:19

ik heb er zelf niks mee meegemaakt.
maar mischien kun je is met hem praten.
of met je baas.
hoe je er het beste mee om kan gaan.

martijn1985 03-05-2008 09:04

Als je er een labeltje op wilt plakken dan vind ik het eerder klinken als een ticstoornis dan als ADHD. Een ADHD'er had waarschijnlijk niet 'gewoon zijn werk gedaan', maar was constant afgeleid geweest. En over hoe je er mee omgaat: precies wat jij deed, gewoon je werk blijven doen en eventueel zorgen dat hij zijn werk ook doet. Hij moet gewoon zorgen dat hij zijn medicijnen innneemt. Ik zou me er iig niet al te druk om gaan maken.

Leonoor 03-05-2008 10:49

Hoe weet je of hij ADHD heeft? Heeft hij je dat vertelt of is dat je eigen conclusie nav zijn gedrag en het verhaal over pilletjes?

ADHD gaat naar mijn weten niet over in de loop van de dag. Als hij vlak ervoor gegeten had, kan het natuurlijk ook een reactie op iets in de voeding zijn geweest. Iets heel anders kan natuurlijk ook. Misschien eens aan die collega zelf om verduidelijking vragen?

martijn1985 03-05-2008 15:19

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 27472960)
Hoe weet je of hij ADHD heeft? Heeft hij je dat vertelt of is dat je eigen conclusie nav zijn gedrag en het verhaal over pilletjes?

ADHD gaat naar mijn weten niet over in de loop van de dag. Als hij vlak ervoor gegeten had, kan het natuurlijk ook een reactie op iets in de voeding zijn geweest. Iets heel anders kan natuurlijk ook. Misschien eens aan die collega zelf om verduidelijking vragen?

Het kan natuurlijk wel zijn dat hij in de loop van de dag ongezien wat Ritalin oid gehad heeft, en dat het daarom minder is geworden. Maar om op basis van deze situatie zo'n conclusie te trekken gaat wel erg ver, dat ben ik met je eens.

Nijn* 03-05-2008 18:48

Als je collega het zelf niet duidelijk tegen je heeft gezegd zou ik inderdaad niet op voorhand al conclusies gaan trekken maar het gewoon even vragen. Hij zegt immers ook eerlijk dat hij dan een tijdje geen pillen heeft geslikt, dus zal hij ook wel gewoon uitleg kunnen geven over waarvoor hij deze dan slikt.

Verder snap ik het probleem niet echt eigenlijk. Ik zou zelf niet meteen aan adhd denken, maar goed. Mijn twee beste vriendinnen hebben allebei adhd en ik ga niet anders met hen om dan met anderen, dus ik zou me er ook niet te druk om maken. Als je behoefte hebt om er meer van te weten of om er eens over te praten zou ik dat gewoon met je collega zelf doen, vaak zijn die mensen daar heel relaxt en open over. Maak je er in ieder geval niet te druk om voor je het fijne ervan weet en dan nog; zo iemand kan gewoon goed functioneren hoor, dus een aparte manier van omgaan is echt niet nodig ;)

Volk 04-05-2008 14:02

Ik ga met veel mensen met adhd om en wat jij beschrijft lijkt niet echt een typisch adhd geval.

Maar hoe ik ermee omga? Gewoon zoals ik dat ook met andere mensen doe. Ik geloof niet in labels. Ieder persoon is anders en ga je op een andere manier mee om. Maar het is niet zo dat ik een bepaalde manier van omgang heb voor adhd-ers en een andere manier voor 'normale' mensen.

MartinV 06-05-2008 10:36

Ja misschien toch iets te snel een conclusie getrokken. Ik heb er op dat moment ook naar gevraagd, ik ben alleen de naam vergeten van het pilletje dat ie nam, maar volgens mij leek het op de werkzame stof van ritalin: methylfenidaat, maar ik weet t niet zeker meer.
Hij zij trouwens zelf dat hij het nam "omdat hij soms, vaak, of eigenlijk altijd druk is", dat had ik er vergeten bij te zetten, beetje stom. Verder is het mijn eigen conclusie.

Maar er zijn in die omgeving dus in in ieder geval andere mensen met adhd, en of die nou de hele tijd iets slikken weet ik niet, dit was inderdaad misschien wel iets anders.

Ik vroeg me niet echt af hoe ik met mensen met adhd moet omgaan, het gaat me absoluut niet om de adhd, meer om als ze opeens zo doen, wat ze ook hebben. Ik vond het op dat moment echt raar, juist omdat ik hem heel anders ken. Voor mijn gevoel had er van alles aan de hand kunnen zijn. Misschien had ik er verder naar moeten vragen, maar daar had ik op dat moment niet zo heel veel zin in. Verder gewoon men werk doen was natuurlijk wel het beste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.