![]() |
[WI] schatten van het populatiegemiddelde
Hoi!
Ik weet niet of ik het goede forum heb, maar ik worstel al een tijdje met de volgende statistiek gerelateerde vraag: A statistics practioner took a random sample of 50 observations from a population whose standard deviation is 100 and computed the sample mean to be 100. Estimate the population mean with 90% confidence. Hoe doe je dat?! In mijn boek staat geen concreet voorbeeld, alleen dat ik iets moet doen met het gemiddelde van x. Ik heb al wat gegoogled, maar daar kom ik niet echt verder mee, dus vandaar dat ik hier maar een poging doe! |
Wat voor verdeling heeft de populatie, binomiaal of normaal?
|
Je zit wel degelijk op het juiste forum, maar ik heb op dit moment spijtiggenoeg niet veel zin om erop te zitten knoeien, mijn gok is dat je gegevens wel normaalverdeeld zullen zijn, als je het niet weet gaat je boek daar meestal wel vanuit :)
|
Citaat:
x = sample gemiddelde k = Z-score*standaarddeviatie 1) Bereken eerst de Z-score bij een kans van 0,9 met 'n tabel of de GR. 2) Bereken k. 3) De kans is 0,9 dat 't populatiegemiddelde tussen (x - k) en (x + k) ligt. Ik denk dat dit niet helemáál juist is, dus verbeter me gerust :). |
In het boek staat dat je de som van x moet uitrekenen om het gemiddelde van x uit te rekenen, maar ik heb verder geen waarden, dus heb geen flauw idee hoe ik dat dus kan berekenen.
We hebben het trouwens over een normale verdeling :). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18. |