Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Proefdieren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1690559)

twirlliefhebber 14-05-2008 15:42

Proefdieren

Hallo, hoi,, Ik las laatst een artikel over proefdieren, dat je ervoor en tegen kunt zijn. Wat vind jij: moeten dierproeven verboden worden??? en waarom wel of niet???

Kitten 14-05-2008 16:27

Nee.

Stefanie 14-05-2008 16:52

Ik krijg hoofdpijn van je letterkleur.

sterrenmeisje 14-05-2008 17:56

nee, ik denk dat dierproeven een essentieel deel uit maken van bepaalde onderzoeken naar ziekten, gedrag en dergelijke. proeven zonder proefdieren kunnen proeven met dieren niet helemaal vervangen.

en geef ook zelf even een mening en argumenten en schreeuw niet zo en die kleur is irritant.

Elmoo 14-05-2008 18:43

Ik ben tegen dierproeven. Inmiddels is de mens zo ver in de wetenschap dat ze zeker wel zonder kunnen.
(doe wel ff wat aan je lettertype :eek:)

twirlliefhebber 14-05-2008 20:04

Zo beter;)

Kitten 14-05-2008 21:53

Citaat:

Elmoo schreef: (Bericht 27535938)
Ik ben tegen dierproeven. Inmiddels is de mens zo ver in de wetenschap dat ze zeker wel zonder kunnen.

Helaas is dat niet zo.

Nienna* 14-05-2008 22:13

Duidelijk een stelling die ze voor Nederlands moet verdedigen danwel afbreken.

MTpower 15-05-2008 21:12

Voor bepaalde medicijnen e.d. ben ik voor, het moet immers wel veilig zijn en goed werken voordat het op mensen getest wordt.
Voor cosmetica doeleinden ben ik tegen, onzin.

Henkje 16-05-2008 10:02

Je kunt wel voor en tegen wel meer dingen zijn, interessant artikel zeg.

AlopiA 16-05-2008 11:13

Graag ontopic reageren vanaf nu.

Ik ben zelf half voor, half tegen. Als het proefdieren zijn die dienen om een medicijn tegen een ziekte oid te vinden, ben ik voor. Als ze dienen voor cosmetische doeleinden ben ik tegen, dat is onnodig dierenleed. Als ze dus dienen voor iets wat de mensheid echt goed doet, dan kan ik me er wel in vinden.

Poeperd 16-05-2008 13:08

Voor als het gaat om medicijnen. Tegen als het gaat om cosmetica.

fizzle-fluffy 16-05-2008 16:51

Ik vind dat medicijnen of gedrag getest mag worden, tot op zekere hoogte. Cosmetica is sowieso onzin, dat kun je best op bacteriën of mensen testen. Maar de dieren moeten sowieso een beetje normaal behandeld worden. Dus gewoon op stro of een prettige ondergrond, geen piepkleine hokjes, voldoende zuurstof. En ze moeten ze niet onnodig pijn doen. Ze moeten gewoon normaal en lief met die dieren omgaan.

twirlliefhebber 19-05-2008 20:29

Kijk ik ben zelf voor als het om medicijnen gaat, en tegen als het om dingen gaat die eigenlijk onzin zijn als cosmetica. Maar ik las laatst een artikel, en het zielige van alles is, als een medicijn op bijvoorbeeld een konijn getest wordt, en het konijn reageert positief, dan moet het konijn toch gedood worden. Na élke dierproef moet het dier gedood worden, en daar kan ik dan net met mijn hoofd niet bij.

fizzle-fluffy 19-05-2008 20:48

Waarom zetten ze die beesten niet uit na de proef?

fizzle-fluffy 19-05-2008 20:48

Niet met een knopje, ik bedoel, op een veld ofzo.

bruudruuster 20-05-2008 01:28

nee

Kitten 20-05-2008 06:29

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 27566953)
Waarom zetten ze die beesten niet uit na de proef?

Er zijn verschillende redenen voor.

#1 is wel dat het ontzettend wreed is. Labdieren worden steriel gehouden zodat de onderzoeker in kwestie er zeker van is dat een ziekte die het dier laat zien daadwerkelijk de ziekte is die hij wil onderzoeken. Dat betekend dat ze geen basis-bescherming hebben tegen al die ziektes waar je normaal aan gewend raakt. Een dier dat je uitzet is waarschijnlijk binnen no-time dood. Daarnaast is de natuur voor een labdier een onbekende en zeer stressvolle omgeving, wat betekend dat hij die tijd in de open lucht met veel stress zal doorbrengen.

#2 is dat in veel gevallen nadat een dier positief test, er nog extra dingen aan de organen van zo'n dier onderzocht worden. Wat precies hangt natuurlijk van het onderzoek af, maar onderzoekers proberen (bijna) altijd zoveel mogelijk informatie uit zo weinig mogelijk proefdieren te halen.

#3 (@Fizzle) In veel gevallen leven de dieren redelijk ruim. Het zijn niet allemaal rattenkooien zoals de liefhebber ze zou geven, maar elk dier heeft genoeg ruimte om goed in te kunnen bewegen.

Nienna* 20-05-2008 08:14

@ Kitten'85: Wat jij zegt bij punt drie, vond ik behoorlijk tegenvallen. Vooral de apen leven echt in een heel klein kooitje. Vreselijk om te zien -O-

Kitten 20-05-2008 08:22

Citaat:

Nienna* schreef: (Bericht 27568933)
@ Kitten'85: Wat jij zegt bij punt drie, vond ik behoorlijk tegenvallen. Vooral de apen leven echt in een heel klein kooitje. Vreselijk om te zien -O-

Ik had het over ratten. Ik heb geen ervaring met de apen. Het probleem, wat ik al eerder aangaf, is dat de dieren meestal niet 'vrij' kunnen leven en toch steriel blijven. Dat zal waarschijnlijk ten grondslag liggen aan hun kooigrootte.

deadlock 20-05-2008 11:28

Ik ben voor het gebruik van alle soorten die je niet kan eten als proefdier, zolang ze maar niet in het wild gevangen hoeven te worden alhoewel ik er met cosmetica wel moeite mee heb.

Bovenstaande is volstrekt serieus....

Rogue562 22-05-2008 21:29

Ik ben tegen. Ik snap dat het moeilijk is om bepaalde dingen te testen zonder de proefdieren en vooral om even goede resultaten te krijgen, maar ik vind dat ieder dier recht heeft op een prettig leven.

deadlock 23-05-2008 09:30

Citaat:

Rogue562 schreef: (Bericht 27588886)
Ik ben tegen. Ik snap dat het moeilijk is om bepaalde dingen te testen zonder de proefdieren en vooral om even goede resultaten te krijgen, maar ik vind dat ieder dier recht heeft op een prettig leven.

Hoe wil je medicijnen dan veilig op de markt hebben :rolleyes:

Kitten 23-05-2008 09:54

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 27590868)

Er zijn mensen die (om een of andere vreemde reden) geloven dat modellen een oplossing gaan zijn.

Lucky Luciano 23-05-2008 22:02

prima, de helft van die dieren heeft er toch geen bewust last van

deadlock 24-05-2008 00:04

Citaat:

Kitten' 85 schreef: (Bericht 27590966)
Er zijn mensen die (om een of andere vreemde reden) geloven dat modellen een oplossing gaan zijn.

Die moeten dood.

Dinalfos 24-05-2008 13:00

De ideale oplossing is natuurlijk dat we speciaal mensen kweken voor dit soort dingen. Maar ja, dat vinden sommige types weer niet verantwoord.

deadlock 24-05-2008 13:10

Citaat:

Dinalfos schreef: (Bericht 27597994)
De ideale oplossing is natuurlijk dat we speciaal mensen kweken voor dit soort dingen. Maar ja, dat vinden sommige types weer niet verantwoord.

Ik ben tegen. Straks grijpen ze de macht :o

Rogue562 24-05-2008 20:27

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 27590868)

Testen op mensen? Krijg je veel geld voor schijnt het.

MTpower 24-05-2008 20:54

Citaat:

Rogue562 schreef: (Bericht 27600508)

Geen hond die dat gaat doen natuurlijk, straks een hoop mensen de pijp uit (n)

Nee, voor medicatie e.d mogen ze best op dieren testen. Maar zoals ik al zei voor cosmetica doeleinden niet.

fizzle-fluffy 24-05-2008 22:06

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 27600662)

Nee, voor medicatie e.d mogen ze best op dieren testen. Maar zoals ik al zei voor cosmetica doeleinden niet.

Nou en, er zijn teveel mensen en mensen lopen de wereld toch te verzieken dus die mogen dood. Die lieve diertjes daarentegen hebben niks misdaan en er is geen enkele reden dat dieren de mensen zouden moeten dienen.

Bij nader inzien dus TEGEN

Vohjkd 25-05-2008 08:19

Neee.

deadlock 25-05-2008 11:10

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 27600662)

Inderdaad. Het zou niet de eerste keer zijn dat er mensen zouden overlijden.

x-spekkie-x 25-05-2008 18:38

Citaat:

Rogue562 schreef: (Bericht 27600508)

Die testen waar jij op doelt, krijg je ongeveer 100 euro per dag voor. Zoveel is dat niet eens. Bovendien zijn dit medicijnen die al een heel voortraject doorlopen hebben en nu als allerlaatst op mensen getest worden. :)

Hoe cru testen op dieren ook is: geen mens wil zich ervoor opgeven en we hebben toch medicijnen nodig. Ik ben dus ook voor proefdieren.

Niet in alle proefdieren wordt gesneden. Bij diervoederbedrijven doen ze ook dierproeven. Dit zijn honden en katten die een bepaald soort voer moeten testen. Hierbij wordt gekeken naar bijvoorbeeld hoe lekker ze het vinden en wat voor ontlasting er uit komt (stevigheid en geur). Ook dit zijn dierproeven, maar zoveel hinder ondervindt het dier hier niet van ;)

deadlock 25-05-2008 19:06

Snijden of niet; Van muizen en ratten trekken ze op een bepaalde manier aan het staartje met de duim in de nek zodat de ruggengraat breekt en ze op slag dood zijn. Is ook een beetje zielig.

Louis Armstrong 26-05-2008 06:15

uiteraard voor dierproeven, als het om medicijnen gaat.
Tegen als het om cosmetica gaat.

Chris-Verhoeckx 26-05-2008 08:34

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 27606690)

Freyja 26-05-2008 12:59

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 27604715)
Snijden of niet; Van muizen en ratten trekken ze op een bepaalde manier aan het staartje met de duim in de nek zodat de ruggengraat breekt en ze op slag dood zijn. Is ook een beetje zielig.

Waarom is dat zielig? Lijkt me efficient en snel, toch niks zieligs aan? :confused: En verder, hm als je gewoon vlees/gewone eieren eet is dat minstens zo zielig als proefdieren (kleine hokken, rotleventje, snel dood en opgegeten), maar dat doen de meeste mensen wél. Raar om dan te gaan zeuren over proefdieren, eigenlijk.

deadlock 26-05-2008 13:54

Citaat:

Morgan schreef: (Bericht 27608213)
Waarom is dat zielig? Lijkt me efficient en snel, toch niks zieligs aan? :confused: En verder, hm als je gewoon vlees/gewone eieren eet is dat minstens zo zielig als proefdieren (kleine hokken, rotleventje, snel dood en opgegeten), maar dat doen de meeste mensen wél. Raar om dan te gaan zeuren over proefdieren, eigenlijk.

Hey! Ik zeg niet dat het ergens op gefundeerd is en ik blijf vóór dierproeven ;)

Maar ik vind het wel een beetje zielig gewoon :)

Betercore_oud 27-05-2008 11:21

ja, tegen, medicijnen testen doe je maar op no-lifers die graag een zakcentje bij willen verdienen

Dittrich 27-05-2008 11:50

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 27606690)

Mephisto 27-05-2008 12:01

Voor.

fizzle-fluffy 27-05-2008 19:04

Citaat:

Morgan schreef: (Bericht 27608213)

Tenzij je biologisch eet. Er zijn echt geen biologische proefdieren hoor!

fizzle-fluffy 27-05-2008 19:04

Citaat:

betercore schreef: (Bericht 27614662)
ja, tegen, medicijnen testen doe je maar op no-lifers die graag een zakcentje bij willen verdienen

Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens.
En dan, we hebben helemaal geen medicijnen nodig, de gezondheidszorg is de schuld van de overbevolking!

Louis Armstrong 27-05-2008 20:47

Ehm, je kunt niet alle medicijnen die nieuw zijn zonder meer testen op mensen.

Hoewel: het zou een goeie alternatieve doodstraf zijn:P

deadlock 27-05-2008 20:53

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 27618073)
Tenzij je biologisch eet. Er zijn echt geen biologische proefdieren hoor!

Biologisch of vegetarisch?

Kitten 27-05-2008 20:53

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 27618719)
Hoewel: het zou een goeie alternatieve doodstraf zijn:P

Dat heeft als basisaanname dat de doodstraf een etisch verantwoorde straf is.

Louis Armstrong 28-05-2008 07:38

Citaat:

Kitten' 85 schreef: (Bericht 27618767)
Dat heeft als basisaanname dat de doodstraf een etisch verantwoorde straf is.

Daar ging ik bij de stelling maar even vanuit;) Maar dat was de discussie verder ook niet. ( Hoewel het buiten kijf staat dat de ouders van de slachtoffers van Fourniret de doodstraf een zeeeer ethische straf zullen vinden :p )

Kitten 28-05-2008 08:43

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 27621076)
Daar ging ik bij de stelling maar even vanuit;) Maar dat was de discussie verder ook niet. ( Hoewel het buiten kijf staat dat de ouders van de slachtoffers van Fourniret de doodstraf een zeeeer ethische straf zullen vinden :p )

Je hebt gelijk, en je mist het punt achter wat een etische straf is (dit gaat natuurlijk niet om de slachtoffers, maar de maatshappij).

Zelfs al zou Nederland een doodstraf hebben, dan laat dat nog geen marteling toe. In zoverre de doodstraf 'humaan' kan zijn, blijft het ziek maken en laten creperen van een mens (misdadiger of niet) marteling.

Louis Armstrong 28-05-2008 10:43

Citaat:

Kitten' 85 schreef: (Bericht 27621144)
Je hebt gelijk, en je mist het punt achter wat een etische straf is (dit gaat natuurlijk niet om de slachtoffers, maar de maatshappij).

Zelfs al zou Nederland een doodstraf hebben, dan laat dat nog geen marteling toe. In zoverre de doodstraf 'humaan' kan zijn, blijft het ziek maken en laten creperen van een mens (misdadiger of niet) marteling.

Ik mis het punt niet, ik had alleen geen behoefte om daar heel erg op in te gaan;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.