Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Gewaarmerkte kopie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1692515)

xxChange 22-05-2008 17:47

Gewaarmerkte kopie

Voor mn vervolg opleiding moet ik een gewaarmerkte kopie van m'n voorlopige cijferlijst opsturen voor de loting. Moet er echt persé een stempel opstaan want mijn school doet dat alleen met diploma's :bloos:

marrel 22-05-2008 18:30

Gewoon ff om vragen op je school, kan niet veel moeite voor ze zijn. Ik herinner me dat ik een officiële cijferlijst kreeg en 1 of 2 gewaarmerkte kopiën erbij...

Martiño 22-05-2008 23:29

Of je gaat even naar je gemeentehuis of stadswinkel.

Leonoor 23-05-2008 07:36

Citaat:

Martino87 schreef: (Bericht 27589889)
Of je gaat even naar je gemeentehuis of stadswinkel.

Daar doen ze het niet altijd, volgens mij...ik heb het daar iig wel eens gevraagd en ze zeiden dat zij het niet deden en dat het echt bij de school moest gebeuren.

Ik zou het op school vragen en als ze het niet doen vragen waar je er dan voor terecht kunt.

Ieke 23-05-2008 09:45

Citaat:

xxChange schreef: (Bericht 27587261)
Voor mn vervolg opleiding moet ik een gewaarmerkte kopie van m'n voorlopige cijferlijst opsturen voor de loting. Moet er echt persé een stempel opstaan want mijn school doet dat alleen met diploma's :bloos:

Ja, het moet wel echt goed gewaarmerkt worden. Hoezo doet de school dat alleen met definitieve? Bij mijn middelbare kon het ook gewoon met de voorlopige lijsten omdat die gewoon ingeleverd moesten worden als je je wilde inschrijven (ik zat wel met een loting) en wachten op de definitive duurt te lang. (en volgens mij veranderd er alleen wat als je een herkansing maakt, dus als je dat niet doet dan is die voorlopige ook definitief)
Ik zou gewoon bij je school gaan zeuren, dit is wat je nodig hebt en ze moeten je maar helpen.

Gunkan 23-05-2008 11:00

@ Martino87:

Ik zie niet in wat de gemeente of het raadhuis met jouw schooldiploma of resultaten te maken hebben. Jouw eigen school is de enige plek waar je dit kan regelen. In sommige gevallen kan overigens het IBG je later ook helpen met kopieën van je diploma, maar dat is zeldzaam.

Martiño 23-05-2008 11:59

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 27590593)
Daar doen ze het niet altijd, volgens mij...ik heb het daar iig wel eens gevraagd en ze zeiden dat zij het niet deden en dat het echt bij de school moest gebeuren.

Ik zou het op school vragen en als ze het niet doen vragen waar je er dan voor terecht kunt.

Op het gemeentehuis kun je een gewaarmerkte kopie laten maken, dus ook van je diploma lijkt me. :confused:

Mijn moeder doet het dagelijks, omdat ze werkt bij de gemeente, dus ze zal er waarschijnlijk wel iets van af weten. :)

Martiño 23-05-2008 12:02

Citaat:

CailinCoilleach schreef: (Bericht 27591444)
@ Martino87:

Ik zie niet in wat de gemeente of het raadhuis met jouw schooldiploma of resultaten te maken hebben. Jouw eigen school is de enige plek waar je dit kan regelen. In sommige gevallen kan overigens het IBG je later ook helpen met kopieën van je diploma, maar dat is zeldzaam.

Net alsof je het met die paar kopietjes kan redden? Ik ben nu vier jaar van de havo af, en heb echt wel veel meer gewaarmerkte kopieën nodig gehad dan diegene die ik op school kreeg. En dan zou ik dus voor ieder kopietje naar de IB groep moeten?

Leonoor 23-05-2008 12:56

@Martino87: Ik zeg toch ook niet dat het op geen enkel gemeentehuis kan? Ik zeg alleen dat het kennelijk niet op ieder gemeentehuis kan, dit omdat dat dus mijn ervaring is.

Balance 23-05-2008 14:05

Citaat:

Martino87 schreef: (Bericht 27592101)
Net alsof je het met die paar kopietjes kan redden? Ik ben nu vier jaar van de havo af, en heb echt wel veel meer gewaarmerkte kopieën nodig gehad dan diegene die ik op school kreeg. En dan zou ik dus voor ieder kopietje naar de IB groep moeten?

Hmm ik heb er maar 1 nodig gehad in 4 jaar tijd.

Poggy 23-05-2008 14:40

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 27593073)
Hmm ik heb er maar 1 nodig gehad in 4 jaar tijd.

En ik heb ze ook allemaal al gebruikt, in 2 jaar. :)

Gunkan 23-05-2008 20:10

In de afgelopen tien jaar heb ik er maar één nodig gehad, voor mijn inschrijving bij de Hogeschool. Sterker nog, dat was alleen bij de eerste keer. Nu bij mijn tweede HBO opleiding hebben ze er niet eens naar gevraagd.

Wat doen jullie in hemelsnaam, dat jullie zoveel van die papieren nodig hebben?

@ Martino87:

Ik ben wel erg benieuwd hoe dat gaat dan met de gemeente en gewaarmerkte cijferlijsten. De gemeente heeft jouw cijferlijsten niet, dus waar zouden ze die vandaan moeten halen? En stel nou dat jij ze een kopietje levert om te waarmerken, hoe zouden ze dan moeten onderscheiden dat die kopie wel echt is voor ze het waarmerk er op zetten?

Ik snap niet waar de link tussen beiden wordt gelegd. Zou je dat'ns na kunnen vragen bij je moeder, want nu ben ik erg nieuwsgierig! :)

Gunkan 23-05-2008 20:19

Kijk'ns aan... Dit staat op de site van de IB Groep (altijd naar de bron van de ellende gaan om de boodschap te vernemen).

Citaat:

VRAAG
Wat is een gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

ANTWOORD
Een gewaarmerkte kopie is een kopie van het originele diploma, die is gestempeld en ondertekend door de school waar het diploma is behaald. Op een gewaarmerkte kopie moeten dus een originele (= niet gekopieerde) stempel en een originele (= niet gekopieerde) handtekening staan.

De IB-Groep accepteert alleen een gewaarmerkte kopie die is afgegeven door de onderwijsinstelling én waarop een originele handtekening en stempel staan.
Je moet het dus bij je school halen.

EDIT:

Ah! I stand corrected, zoals de Britten dat dan zeggen.

Citaat:

Wat is een gewaarmerkt kopie?
Een gewaarmerkte kopie van het diploma/getuigschrift is een kopie waarop een origineel waarmerkstempel en een handtekening/paraaf van de opleidingsinstelling, een Nederlandse notaris of een gemeentesecretariaat staat (hier kunnen kosten aan verbonden zijn).
Veel opleidingsinstellingen geven gelijk met het diploma een of meer gewaarmerkte kopieën. Is dit in uw geval niet gebeurd, dan kunt u een van de bovengenoemde instanties vragen voor u een gewaarmerkte kopie te maken. U neemt uw originele diploma mee, of stuurt dit op. De opleidingsinstelling, notaris of het gemeentesecretriaat maakt van uw diploma vervolgens een ‘kopie conform origineel’ ofwel een ‘gewaarmerkte kopie’. De hieraan verbonden kosten kunnen nogal verschillen. Bij gemeentes zijn de kosten ongeveer hetzelfde als voor een uittreksel uit het bevolkingsregister of geboorteregister.
Oftewel: ALS je nog een gewaarmerkte kopie over hebt, dan kan je daarmee naar het gemeentehuis om haar te laten kopiëren en opnieuw te waarmerken.

Dat verklaart ook meteen het dilema waar ik mee zat: je MOET op het raadhuis ook al een gewaarmerkte kopie bij je hebben.

@ Martino87: bedankt voor de suggestie en fijn dat je me even iets verder hebt laten denken :)

Martiño 23-05-2008 21:47

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 27592604)
@Martino87: Ik zeg toch ook niet dat het op geen enkel gemeentehuis kan? Ik zeg alleen dat het kennelijk niet op ieder gemeentehuis kan, dit omdat dat dus mijn ervaring is.

Ok, nou, dat zou dan niet zo moeten zijn. :p Een van de twee (mijn moeder of de betreffende gemeente) zal het dan wel fout hebben.
Citaat:

CailinCoilleach schreef: (Bericht 27595349)
In de afgelopen tien jaar heb ik er maar één nodig gehad, voor mijn inschrijving bij de Hogeschool. Sterker nog, dat was alleen bij de eerste keer. Nu bij mijn tweede HBO opleiding hebben ze er niet eens naar gevraagd.

Wat doen jullie in hemelsnaam, dat jullie zoveel van die papieren nodig hebben?

Van opleiding gewisseld, en ik heb bij 7 ziekenhuizen gesolliciteerd voor een inservice opleiding en daar moest ik bij een aantal ook een kopie meesturen.

Citaat:

Ik ben wel erg benieuwd hoe dat gaat dan met de gemeente en gewaarmerkte cijferlijsten. De gemeente heeft jouw cijferlijsten niet, dus waar zouden ze die vandaan moeten halen? En stel nou dat jij ze een kopietje levert om te waarmerken, hoe zouden ze dan moeten onderscheiden dat die kopie wel echt is voor ze het waarmerk er op zetten?

Ik snap niet waar de link tussen beiden wordt gelegd. Zou je dat'ns na kunnen vragen bij je moeder, want nu ben ik erg nieuwsgierig! :)
Je beantwoordt al je eigen vraag: je neemt dus zelf het origineel mee! Toch wel handig he? ;) :p

Gunkan 23-05-2008 22:14

Ik zei ook al: "I stand corrected". ;)

Nogmaals mijn excuses en mijn dank :) Heb ik toch weer wat geleerd!

Andijvie 24-05-2008 12:21

Citaat:

xxChange schreef: (Bericht 27587261)

Gewoon langs de administratie gaan, vragen om een gewaarmerkt kopie, dat doen ze echt wel hoor :) Waarschijnlijk geven ze niet standaard een gewaarmerkt kopie, maar als je er om vraag wel.

(En je kan die kopietjes overal laten maken, ik heb m'n havo-diploma op de hogeschool laten kopieren en waarmerken, ook handig :D Gemeentehuis wordt vaan afgeraden omdat ze er soms geld voor vragen en je bijna altijd lang moet wachten; op scholen kost het je vaak helemaal niks.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.