![]() |
Wanneer stoppen met tanken?
Dit hoort misschien in Verkeer en Vervoer, maar aangezien daar geen hond komt en het onderwerp ook actueel is plaats ik het hier maar.
'Pompprijzen lopen uit de hand' De benzine en diesel aan de pomp weer 2 eurocent duurder. Sommige oliemaatschappijen verhogen de diesel en benzine morgen zelfs met 3 eurocent per liter. Benzine kost nu 1,65 euro per liter en diesel gaat voor 1,46 euro. Diesel haalt daarmee de benzineprijs van begin 2007 ruim in. ,,De prijzen aan de pomp beginnen uit de hand te lopen", aldus Paul van Selms van consumentencollectief www.UnitedConsumers.com "Wij merken dat aan de reacties bij pomphouders, maar ook bij onze achterban en het groeiend aantal aanvragen voor tankkorting". Ten opzichte van de gemiddelde dieselprijs over 2007 is diesel nu 32 cent duurder geworden. Bij 30.000 km per jaar heeft een dieselrijder (1-15 verbruik) dus 30.000 gedeeld door 15 = 2.000 liter per jaar nodig. Het komend jaar is de dieselrijder bij de huidige prijzen dus 2.000 x 32 cent is 640 euro duurder uit ! Benzine is nu 1,65 euro per liter. Ten opzichte van de gem prijs over 2007 is dat zo'n 18 eurocent duurder. Bij 18.000 km per jaar heeft een benzinerijder (1-12 verbruik) dus 18.000 gedeeld door 12 = 1.500 liter per jaar nodig. Het komend jaar is de benzinerijder dus 1.500 x 18 eurocent is 270 euro duurder uit met de huidige prijzen. Naast vraag en aanbod naar brandstof, speculatie is ook de overheid (grote) veroorzaker van hoge brandstofprijzen door een steeds zwaardere accijnsdruk op brandstoffen en vooral ook doordat de BTW meeprofiteert van de hoge verkoopprijzen en accijnsverhogingen. De overheid is echter nog steeds niet van plan haar extra BTW inkomsten, als gevolg van de hogere brandstofprijzen en accijnzen, af te staan waardoor prijzen dalen. Sterker nog er staat per 1 juli een accijnsverhoging van 3 cent voor diesel op stapel en de BTW gaat zelfs volgend jaar verder omhoog naar 20 procent. UnitedConsumers wil dat de overheid, middels accijnsbevriezing of accijnsverlaging zoals in België, de prijzen aan pomp laat dalen."Dat kan zonder dat de overheid belasting inkomsten verliest, omdat de BTW inkomsten bij prijsstijgingen fors oplopen aldus Paul van Selms van UnitedConsumers. _______________________________________ Waar houdt dit op? en wanneer zal jij nu stoppen met autorijden, of iig fors minder rijden? |
Mja, ik ben niet de eigenaar van de auto hier, maar het lijkt me dat er hier geen millimeter minder wordt gereden. De meeste gemaakte kilometers zijn essentieel voor inkomen, inkopen, of over routes waar je twee a driemaal zo lang over zou doen met het OV, als er überhaupt al OV is en er niet weer eens gestaakt wordt.
De bal ligt bij de overheid om iets te doen aan die gestoorde prijzen. Tal van landen gingen Nederland al voor met accijnsverlagingen. Maar goed, omdat men zo stom is geweest om CDA, CU en PVDA te stemmen zit dat er natuurlijk niet in. Het geld van al die belastingverhogingen is al lang weer verbrast, en teruggeven lukt dan niet meer. |
Dat roemruchte kwartje van Kok. Is dat ooit al eens terug gegeven??
Vraag ik me serieus af, want dat zou een tijdelijke maatregel zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Komisch dat de VVD opeens voor marktingrijpen is.
|
Ach, niemand rijdt toch minder? Elastisch is de prijs in elk geval niet. Maareh... probleem is wel dat de kilometervergoeding (wie met de auto voor zijn baas reist, net als ik trouwens) constant blijft. Had je een jaar geleden met 19 ct/km onbelast voldoende om afschrijving én brandstof te betalen, tegenwoordig mag je van je loon bijdragen. En aangezien 60 km in een uur niet haalbaar is met fiets en openbaar vervoer, althans niet in deze omgeving, kan ik weinig anders dan per auto reizen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder een mooi sahafisme. |
Citaat:
Daar wil ik graag een bron van zien, want dat zou toch wel een doorbraak in de mobiliteit zijn. Verder zijn de cijfers tegen je. Wat verwacht men voor het verkeersvolume de komende jaren? Hoe heeft dat verkeersvolume zicht ontwikkeld de afgelopen jaren tijdens de prijsstijgingen? Exact.. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Even over de accijnzen,
net als de koppeling van de prijs van Nederlands aardgas (nodig voor verwarmen huis en koken) aan de olieprijs uit o.a. Saoedi Arabie, schuift het aardig wat pegels in de staatskas waar ze niks, maar dan ook helemaal niks meer voor hoeven doen. Zou het andersom zijn (olieprijzen dalen) zou het in 1 dag weer losgekoppeld zijn. (Datzelfde geldt trouwens voor de overdrachtsbelasting; in 10 jaar zijn de huisprijzen verdubbeld, maar de 6% blijft (gemiddeld nu dus zo'n 15.000 Euro). Is het gek dat niemand meer verhuist en ver van zijn werk af blijft wonen? Dus, me dunkt dat de accijnzen voor benzine wel wat minder kunnen, dus geen percentage maar een vast bedrag per liter. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Dat is echter niet zo: http://www.swov.nl/nl/research/kenni...kilometers.htm Auto's laten een sterke stijging zien, terwijl de overige vervoersmiddelen met een kleine bandbreedte bijna gelijk bleven. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En wie wil rijden doet dat toch wel, en als mensen ergens heen willen gaan ze ook. |
...Fiat Panda met LPG tank FTW? :(
|
Citaat:
Ze gingen echter omhoog, wat betekend dat niet alleen de vraag vrijwel totaal inelastisch is, maar tevens er een forse groei in zit. |
Citaat:
|
??
Mensen gaan massaal nutteloos rondjes rijden als de benzine minder kost? Dat ze een grotere/zwaardere/snellere/vervuilendere auto kopen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar 't lijkt mij onzin dat mensen gaan rijden 'om het rijden'. Je zal toch ergens heen willen neem ik aan. En tenzij de situatie nu is dat je dat niet zou kunnen veroorloven met de auto, is het onzin om te stellen dat het autogebruik drastisch toe zou nemen met een lagere brandstofprijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij gelijkblijvende benzineprijzen, neemt het autogebruik toe vanwege economische groei. Dalen de prijzen, dan zal het autogebruik sterker toenemen. Stijgen de prijzen, dan zal het autogebruik minder snel stijgen, dus niet per se dalen. Ten opzichte van lagere prijzen leiden hogere prijzen dus tot een daling van het autogebruik. Is het nu duidelijk of is het echt zo ingewikkeld? |
Citaat:
En verder kijk je bij dit soort vraagstukken niet naar individuele personen maar als consument als geheel. Natuurlijk is de fiets of het OV niet voor iedereen een optie, maar sommigen hebben die optie wel en zullen daar dan ook waarschijnlijk dankbaar gebruik van maken. Waardoor de totale vraag naar benzine afneemt. |
Citaat:
dat heeft geen jota meer met marktprijzen te maken |
Citaat:
|
Citaat:
ik wilde louter aankaarten dat de marktprijs rdelijk betaalbaar is en de olieprijs netto in euro's slechts enkele euro's hoger is dan 10-15 jaar geleden, alleen het feit dat i.i.g. 70% van de brandstof accijns is maakt dat het vrij onbetaalbaar. als deze staatsinkomsten gebruikt zouden worden om een andere manier van voortstuwing (door) te ontwikkelen zou het geen probleem zijn, nu voelt het als diefstal, omdat er bij het maken van de acijnsschalen rekening mee wordt gehouden dat men niet minder gaat rijden. en zelfs al was dit het geval dan nog zal die vermindering maar kunnen bestaan tot een bepaalde grens aangezien mensen zullen moeten werken. |
Citaat:
Moge dus duidelijk zijn dat de prijselasticiteit in dit geval erg gering is en bij immer oplopende brandstoflasten de eventuele baten niet opwegen tegen eventuele schade aan de economie. |
Citaat:
|
Brandstof lijkt me behoorlijk inelastisch, aan de positieve kant neemt het beschikbare geld voor alternatieven alleen maar toe en dat is goed voor de ontwikkeling ervan, dus zo slecht is die ontwikkeling niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
vervuiling te maken hebben. Net als de aardgasprijs en de overdrachtsbelasting in mijn voorbeeld. De benzineprijs is in 4 jaar zo'n 60% hoger geworden, huizenprijzen (en daarmee de netto overdrachtsbelasting) is in 10 jaar verdubbeld. Dit betaalt iedere Nederlander met zijn salaris, die op de de inflatiecorrectie na, gelijk is gebleven. Dan rijst bij mij dan ook de vraag op deze bewering; "omdat de accijnzen immers geïnvesteerd worden in de economie." Hoe zie ik dat terug in mijn koopkracht? Over welke economie heb je het? Die van Polen? De economie is gebaat bij een goed transportnetwerk; de wegenbouw staat op een laag pitje. Ik stond gisteravond 8 uur nog in een file, moet er niet aan denken hoe 't er 6 uur uitzag. |
Citaat:
|
Citaat:
Het zou dom zijn om te beweren dat die schade iets goeds is. Weg met de accijnzen dus. Als het gat in de begroting dan nog groter wordt, dan ben ik er zeker van dat het kabinet wel een andere plek vind om steeds meer lastenverzwaringen door te voeren. |
Citaat:
overigens hoef je niet direct bang te zijn voor geldverlies 3% BTW verhoging in enkele jaren verscheidene nieuwe belastingmaatregelen en de olie en gas baten. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Heffen voor het algemeen nut kan op veel betere plekken. Citaat:
|
Citaat:
waar de rest heengaat is een groot vraagteken, dus nogmaals vraag ik je om je bewering te ondersteunen met data. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar wel: invloed tot aan een maximum (i.v.m.) verkeer nodig voor het levensonderhoud ook maak je het ondernemers nodeloos ingewikkeld wat weer economisch gevolgen heeft wanneer zijn de baten geen baten meer, DAT is de concrete vraag. jij beweert dat de accijnzen gebruikt worden ten bate vande mobiliteit, iets wat OOK volgens de begroting 2008 pertinent onjuist is, of je kan terugkomen op je argumentatie of je kan proberen je eigen lekgereden band te plakken door uit de begroting enkele punten te lichten die misschien een klein beetje met het mobiliteitsvraagstuk te maken kunnen hebben. als ik er een paar moet kiezen zou ik kunnen zeggen dat het richting de duurzame energieproductie in ontwikkelingslanden, politieke conflicten, lapmaatregelen en extern aangenomen commisies gaat, of 4 andere random punten uit het beleid. ik vraag je te ondersteunen WAT er precies richting het wegennet gaat. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Waarbij we nog even de winstmarge van de olieprijzen negeren. Maar zouden we het wat vinden als de wettelijk toegestane onbelaste kilometervergoeding omhoog zou gaan tot, laten we zeggen, 25 cent ipv de huidige 19?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.