![]() |
kadobon niet inwisselbaar
Hoi,
ik had een vraag: Vorig jaar (begin oktober) heb ik voor mijn verjaardag van een paar familieleden een kadobon (€ 55) gekregen voor een sieradenworkshop. Ik wilde dit met mijn zus gaan doen en het duurde even voordat we een datum hadden gevonden dat we beiden konden (de workshop werd sowieso alleen op woensdagavond en zaterdagmiddag gegeven). Ik ben in december bij de winkel langsgeweest om te vragen of er nog plek was op de datum dat we wilden. (Het is namelijk een woon- en tuindecoratie winkel die daarbij de workshops gaf.) Ze zouden echter per 15 januari naar een nieuwe lokatie gaan en daarna pas weer verder gaan met de workshops. Ik kon mijn e-mailadres achter laten en dan zouden ze na 15 januari contact opnemen. Het was een lange lijst van e-mailadres, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze die kwijt zijn geraakt. Echter, ik heb vervolgens nooit meer wat van ze gehoord. De winkel was gesloten/uitgeruimd, de telefoon werd niet opgenomen en op e-mail wordt ook niet gereageerd. Ik wil nu eigenlijk gewoon het geld van de kadobon terug, zodat ik er iets anders van kan kopen. Of ik wil dat ze alsnog de sieradenworkshop geven. Maar ik kan ze dus niet bereiken. Heeft iemand tips? |
Ik denk dat je hier niks aan kan doen. Alleen als je het adress hebt misschien ?
|
Je zou het bedrijf kunnen opzoeken in het handelsregister van de KvK (www.kvk.nl) en kijken of daar contactgegevens bij staan.
|
Weet je niet wat de nieuwe locatie is? Dan kan je op de naam van de woon/tuindecoratie-winkel zoeken naar hun telefoonnummer via www.bedrijvengids.nl
Zolang jij hun adres/telefoonnummer niet kan achterhalen kan jij de bon niet inwisselen en staat er geen uiterste datum op de kadobon? |
De bedrijvengids laat alleen hun oude adres zien.
De KvK site zegt dat hun oude vestiging een nevenvestiging is en dat er ook nog een hoofdvestiging is (met adres! in hetzelfde dorp), maar als ik op dat adres zoek, dan zit daar een schildersbedrijf. Beetje vaag. Maar ik ga iig de hoofdvestiging een brief sturen, misschien dat dat iets oplevert. |
Als het bedrijf failliet is, sta je zowat achteraan in de rij, dus reken er maar niet op.
Sowieso worden cadeaubonnen nooit omgezet in een geldbedrag. |
Citaat:
|
Een cadeaubon geeft recht op levering van een product of een dienst, je mag verwachten dat de winkel die verplichting nakomt. Als blijkt dat die verplichting niet nagekomen kan worden binnen een redelijke termijn heb je recht op ontbinding van de overeenkomst, dat wil zeggen dat je recht hebt op je geld terug. De vraag is of het gemakkelijk is je recht te halen in dit geval.
Uit je verhaal blijkt dat het onduidelijk is wat er met de winkel gebeurd is. Als de winkel of persoon ‘onvindbaar’ is geworden, kun je niemand aanspreken en houdt het, kort gezegd, op. Wij adviseren je om telefonisch contact op te nemen met de Kamer van Koophandel (tel: 0900-1234567). Wellicht kunnen zij meer duidelijkheid verschaffen over het bedrijf. Het kan zijn dat de winkel is gestopt of dat er bijvoorbeeld sprake was van een faillissement, maar misschien kan men je de juiste adresgegevens verschaffen, zodat je alsnog aanspraak kan maken op je rechten. |
Da's nogal wiedes, want kadobonnen bestaan niet. Laat staan dat je ze in kunt wisselen.
Cadeaubonnen daarentegen zijn een tegoed dat jij hebt bij dat bedrijf, te innen in de vorm van wat er op die bon staat, product t.w.v. dan wel een dienst. Zoals hierboven al gezegd een kwestie van achterhalen via de KvK waar ze uithangen. |
Mooie economische omschrijving T_ID, me leraar zou het hetzelfde gezegd hebben ;) Het enige wat je kan doen is waarschijnlijk KvK, maar hierboven beschreef je al dat je van de hoofdvestiging het adres had. Is dit adres niet toevallig een pand waar meerdere bedrijven ingeschreven staan?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.