Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Bijbaan (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1694563)

Dimitriweezy 31-05-2008 14:29

Bijbaan

Hallo,

Ik ben een jongen van 14 jaar en ben druk op zoek ( al 3 maanden) naar een bijbaantje, het probleem is ik vind niks.
Ik zoek wat in de richting van 2-5 uurtjes per week werken en dan ongeveer 5 euro per uur.
Ik had eerst een krantenwijk gevonden dat 6 uur per week was ( 6 dagen achtereen) en 5 euro per uur maar helaas was het niet in mijn wijk.
Ik woon in hooffddorp en zoek dus gewoon een leuke bijbaan waarbij ik minimaal 60 euro in de maand kan verdienen.
Kunnen jullie me helpen?
(Ik heb al gekeken op sites als bijbanen.nl en scholierenwerk, helaas tevergeefs.)

Balance 31-05-2008 16:41

Als 14-jarige mag je helaas nog niet zoveel doen, dus ik zou toch een zo'n krantenwijk overwegen ook al is het een paar wijken verder.

Vinniebar 31-05-2008 16:47

Mag je van je mama niet voorbij de stoplichten ofzo? :P
Wel erg zwak als je per se in je eigen wijk wilt...

Nonaj 31-05-2008 18:43

Hang een briefje op in de supermarkt dat je in je wijk wel wilt oppassen/grasmaaien/auto wassen oid?

Dimitriweezy 01-06-2008 08:41

Citaat:

Vinniebar schreef: (Bericht 27641912)
Mag je van je mama niet voorbij de stoplichten ofzo? :P
Wel erg zwak als je per se in je eigen wijk wilt...

Daar gaat het niet om, ik ben elke dag gemiddeld 3 uur uit school en de wijk is 6 kilometer van me huis, dus eerst werden de kranten gebracht om 16.00 en dan tot half 6 lopen en dan om half 7 eten. Dan zou ik helemaal geen vrije tijd meer over hebben.

Nonaj wel een goed idee maar hoe verdient dat?

Balance 01-06-2008 12:59

Citaat:

Dimitriweezy schreef: (Bericht 27644184)
Daar gaat het niet om, ik ben elke dag gemiddeld 3 uur uit school en de wijk is 6 kilometer van me huis, dus eerst werden de kranten gebracht om 16.00 en dan tot half 6 lopen en dan om half 7 eten. Dan zou ik helemaal geen vrije tijd meer over hebben.

Maar het gaat maar om 1 dagje in de week toch :confused:
Het idee van een bijbaantje is wel dat je er wat vrije tijd voor inlevert, dus het kan betekenen dat je op 1 dag in de week inderdaad even geen tijd meer hebt voor andere dingen.

x-spekkie-x 01-06-2008 19:52

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 27644880)
Maar het gaat maar om 1 dagje in de week toch :confused:
Het idee van een bijbaantje is wel dat je er wat vrije tijd voor inlevert, dus het kan betekenen dat je op 1 dag in de week inderdaad even geen tijd meer hebt voor andere dingen.

Zo te lezen ging het om zes dagen in de week, dus dat begrijp ik wel :)

Verder heb je hoge eisen, als je op je 14e al €5 per uur wilt verdienen! Het minimumjeugdloon is op je 15e maar €2.31! Pas op je 21e jaar is het minimumjeugdloon (hoger dan) €5 ;)

De meeste banen (zoals vakkenvuller, postbode, horeca) verdienen net iets meer dan het minimumloon. En daar mag je pas beginnen als je 15 bent.

Op je 14e kan je dus alleen maar denken aan kranten of folders rondbrengen, werken in tuinderijen (tomaten plukken etc) of simpele klusjes zoals Nonaj zegt. Ik verwacht dat ze je daar ongeveer €2.50 per uur zullen betalen :)

koekjes 02-06-2008 09:34

krantenwijken lijken veel te betalen maar als je ziet hoeveel je moet doen...
maar ik zou maar in de kas gaan staan oid, meer zit er niet in...

Klaas-Jan 02-06-2008 23:21

Waarom moet je perse al een bijbaan hebben? Heb je het geld dringend nodig, of doe je het omdat 'iedereen'een baantje heeft? Voor dat hongerloontje van 2,50 per uur zal ik de tijd niet verdoen. Gewoon wachten tot je wat ouder bent en meer kunt verdienen is mijn mening.

Martiño 02-06-2008 23:42

Sommige mensen zijn niet te lui om alles maar door hun ouders te laten betalen, of hebben ouders die niet zo gek zijn om alles voor hun kind te betalen. Als je meer wilt uitgeven dan je zakgeld toelaat, dan moet je er ook voor werken.

Gauloises 02-06-2008 23:45

Kinderen behoren niet te werken, wacht maar gewoon tot je 16 bent en wees blij dat je nog niet hoeft te werken. :y

itgamer 03-06-2008 03:08

Gewoon naar de plaatselijke albert heijn gaan :P

Adore 03-06-2008 16:59

€5 per uur voor een 14-jarige is echt heel erg veel. Dan begrijp ik dat je geen baant vindt als je zulke hoge eisen stelt!
Probeer realistischer te zijn en zoek daar een baan bij. Of wacht tot je 15 bent en meld je inderdaad bij een supermarkt of andere plek waar veel jongeren werken / je gemakkelijk aan een baan kunt komen. Dat je dan minder verdient, tja.. je wil werken en wat geld hebben of niet.

Ik ben 23 en verdien ook geen €10,- per uur.

Nonaj 03-06-2008 17:48

Citaat:

Dimitriweezy schreef: (Bericht 27644184)

Geen idee, ik begon pas te werken toen ik 15 was (in de buurtsuper).

Toen kreeg ik f 6,60 dus omgerekend 3 euro...

kopmuntkip 03-06-2008 20:11

onderneem je eigen zaak, water + schoonmaak middel en adverteren voor schoonmaken..
je kan zo ondernemen jongen!

Nienna* 04-06-2008 00:07

Citaat:

itgamer schreef: (Bericht 27654071)
Gewoon naar de plaatselijke albert heijn gaan :P

Als het goed is, wordt hij niet aangenomen; daar moet je vijftien voor zijn.

Adore 04-06-2008 00:13

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 27658589)
onderneem je eigen zaak, water + schoonmaak middel en adverteren voor schoonmaken..
je kan zo ondernemen jongen!

Komt iets meer bij kijken dan een emmertje en een sponsje, plus de vraag hoe vaak hij wordt gevraagd vanwege zijn leeftijd.

kopmuntkip 04-06-2008 06:26

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 27660148)
Komt iets meer bij kijken dan een emmertje en een sponsje, plus de vraag hoe vaak hij wordt gevraagd vanwege zijn leeftijd.

Dat weet ik ook wel, maar bedoel gewoon, je kan zoveel ondernemen, zelfs op jonge leeftijd!

ikbenschipper1 04-06-2008 19:02

Citaat:

Nienna* schreef: (Bericht 27660139)
Als het goed is, wordt hij niet aangenomen; daar moet je vijftien voor zijn.

Nope voor op zaterdag mag je ook 14 zijn.

myrtheoverbeek 09-06-2008 16:00

heei,
ik zit met het zelfde probleem. ik ben ook 14 en ehb een kranten wijk, maar dat is heel veel werk en het is vaak slecht weer en onstettend stom werk!! dus ik snap je probleem.
je kan ook oppassen bij kleine kinderen. in de buurt of bij kennissen.

myrtheoverbeek 09-06-2008 16:02

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 27648160)
krantenwijken lijken veel te betalen maar als je ziet hoeveel je moet doen...
maar ik zou maar in de kas gaan staan oid, meer zit er niet in...

alleen er zijn lang niet overal van die kassen. als je in de stad woont moet je eerst een uur fietsen ofzo.:D

Adore 09-06-2008 18:45

Citaat:

myrtheoverbeek schreef: (Bericht 27691189)
alleen er zijn lang niet overal van die kassen. als je in de stad woont moet je eerst een uur fietsen ofzo.:D

Bij mij in de stad (iig in de zomer) worden speciale busjes ingezet die je naar de kassen buiten de stad brengen. Daar maken scholieren hier nog behoorlijk gebruik van. Maar dat hoeft ook niet overal zo te zijn.

ismael01 08-07-2008 13:34

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je op schooldagen maximaal twee uur per dag en maximaal twaalf uur per week klusjes rond het huis en in de buurt doen. Denk aan auto wassen, helpen op een kinderboerderij, helpen in een gezinshuishouding enzovoort.

Als het huis waar je woont en de winkel of het land- en tuinbouwbedrijf één geheel vormen, mag je meehelpen in het bedrijf van je ouders, maar maximaal zeven uur en op een schooldag maximaal twee uur.

Op vrije dagen mag je helpen bij licht niet-industrieel werk. Het gaat dan om het verrichten van hand- en spandiensten en dus niet om zelfstandig werk. En er moet altijd op de werkvloer iemand zijn die toezicht houdt. Op zaterdag mag je mag zeven uur werken, waarbij je zeven uur in de ochtend mag beginnen.

Als 14-jarige mag je stage lopen. Dat mag echter alleen wanneer er een stageovereenkomst is gesloten tussen de school en het bedrijf. Of wanneer burgemeester en wethouders een verzoek tot vervangende leerplicht hebben goedgekeurd. Een stageovereenkomst moet ook ondertekend worden door je ouders of verzorgers.

Je mag ook meewerken aan uitvoeringen. Vanaf 13 jaar mag je 24 keer per jaar optreden.

Als 13- en 14-jarige mag je ook werken in het kader van een werkstraf.

robbieh 17-07-2008 08:26

Haha 5 euro per uur verdiennen! dan moet je gaan zwart werken ofzo?????
Ik werk vanaf mijn 13e (ben nu 14) al in een winkel.
Daar verdiende ik op mijn 13e 2,25 en op me 14e 2.75
Tevens werk ik nu bij albert heijn. (Ff tussen ons elke winkel gaat het anders aanpakken binnekort dat ze meer vakknvullers nodig hebben)
Bij albert heijn verdien ik 2,93 per uur. Ik werk in mijn vakantie elke dag 2,5 uurtjes. Na de vakantie kijk ik het aan met school dus mishcien 1 dag minder.
En dan verdien ik rond de 150 a 200 euro in de maand(A)Voor 2,5 uur per dag

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.