![]() |
Stakingen openbaar vervoer & aansprakelijkheid op geleden schade
Zoals jullie vast vernomen hebben zijn stakingen in het OV volop aan de gang en zijn talloze mensen de dupe hiervan. In hoeverre is het mogelijk om als particulier de vervoersbedrijven aansprakelijk te stellen voor de vervoersproblemen die ze veroorzaken? Iemand daarover ingelezen of al geklaagd?
|
Ik heb er wel wat over gehoord. Rover (reizigersorganisatie) ging volgens mij zo'n standaard brief opstellen waarbij je geleden schade (tot een max. bedrag per dag) kan terugvorderen.
Maar of je het ook echt krijgt staat dan dus nog niet vast. |
Ik vraag me dan toch heel erg af op welke grond Rover die aansprakelijkheid baseert. Wanprestatie lijkt me niet van toepassing, en als daar al sprake van is lijkt een beroep op overmacht me toch wel kansrijk. (Al moet ik zeggen dat ik niet op de hoogte ben van de jurisprudentie aangaande dit onderwerp).
Ook een vordering op basis van onrechtmatige daad lijkt me niet voor de hand liggen. |
Kansloos, want voor de bedrijven is het een geval van overmacht. Zij kunnen de stakingen per slot van rekening niet stoppen als de rechter de staking niet verbiedt.
De FNV kun je wel aansprakelijk stellen voor de schade die je door hun toedoen hebt geleden omdat zij de staking veroorzaken en de macht hebben die weer te stoppen. Dat zul je dan juridisch moeten doen, want op mijn vriendelijke brief aan de FNV daarover waarin ik hen uitnodigde de schade die ik door hen geleden heb te vergoeden kreeg ik vorige stakingen niet eens een antwoord. |
http://www.stopdestaking.nl/ !! ( hier kun je een declaratie formulier downloaden )
|
Op grond waarvan wil jij ze dan aansprakelijk stellen?
|
Je kan het proberen te declareren, maar of je het krijgt is een tweede. En bovendien heb je volgens mij met je OV ook nergens recht op. Ach, het is ongemakkelijk maar wel te overleven.
Het is trouwens gebaseerd op het feit dat je wel je onkosten kan declareren als de NS staakt, dacht ik van de week te horen. Maar met de NS maak je meestal wel wat meer kilometers als met de bus |
Wat voor schade? Ga je toch naar een andere private aanbieder zoals het taxi bedrijf, geen probleem in een geprivatiseerde samenleving. (y)
Als je een jaarkaart hebt heb je misschien nog kans van slagen. Trouwens is het zeer vermakelijk dat nu blijkt dat de provincie waarschijnlijk bepaalde zekerheden en afgspraken heeft met de busbedrijven waardoor er, zoals ik het inschat, europese regelgeving wordt overtreden, dus dit gaat nog een heel vermakelijk verhaal worden. (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Wie voerde de activiteit uit die schade veroorzaakte? De FNV. Diegene is verantwoordelijk voor de schade. |
Citaat:
Connexxion is verantwoordelijk voor het rijden van de bussen, verder niemand hoor?:confused: jij stopt willekeurig bij een partij uit de cirkelredenering: Connexxion betaald weinig > personeel ontevreden en verenigd zich(FNV) > Besluiten tot staking > personeel staakt> Conexxion boos, laat zich niet kisten, betaald even weinig > personeel ontevreden en verenigd zich (FNV) > Besluiten tot staking > personeel staakt> Conexxion boos, laat zich niet kisten, betaald even weinig ENZ |
Citaat:
|
Citaat:
Voor de werkgevers is het natuurlijk een geval van overmacht. Helaas hebben ze behalve een gang naar de rechter geen middelen te voorkomen dat jij en ik gedupeerd worden door vakbonden. Dat duperen kun je dus per definitie niet aan de werkgevers toeschrijven. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
-O- |
Als je nu een busabonnement hebt, en de bus rijdt twee weken niet, dan zou je toch de helft van je abonnement terug kunnen krijgen? :)
(Rover had het over 25 of 50 euro per dag schadevergoeding. Dat vind ik zelf wel erg veel.) |
B-rail... Be on your rail!
Alternatieven voor een staking... Lees er meer over op :nono: of vul aan met eigen originele ideeën! |
Dit topic is 2,5 jaar oud en reclame maken is niet toegestaan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51. |