Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Oneindig en Eindeloos (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1696340)

Deathmember 08-06-2008 14:36

Oneindig en Eindeloos

Ik heb een vraagje voor diegene die in deze threads komen :P

Wat is oneindig of eindeloos? Dan bedoel ik niet, zonder einde in de tijd oid. maar wat ervaar jij als eindeloos/oneindig, kan je het wel ervaren etc etc.

Ik wil er niet te veel over zeggen omdat ik de gedachten niet wil beinvloedden :) maar als ik niet de antwoorden krijg die ik zoek zal ik wel wat meer sturen...

dus, barst los...

Kazet Nagorra 08-06-2008 16:27

Oneindig betekent hetzelfde als "onbegrensd". De rij natuurlijke getallen (1, 2, 3, ... enz.) is oneindig, omdat er geen natuurlijk getal is te bedenken dat de natuurlijke getallen begrenst.

Dit kun je natuurlijk wel een paar abstractieniveaus omhoog tillen, maar de globale idee blijft dezelfde. Meer moet je er niet achter zoeken.

Cosey 08-06-2008 16:31

Volgens mij is oneindig een begrip dat amper te beschrijven valt. Voor mij betekent dat: iets dat altijd zal voortgaan, iets dat nooit of te nimmer zal stoppen. Oneindig veel van iemand houden is volgens mij onmogelijk, omdat dat ,volgens mij, zou betekenen dat je altijd evenveel van die persoon houdt. Ik vind dit een interessante vraag, maar heel moeilijk om er een deftig antwoord op te formuleren :)

mathfreak 08-06-2008 17:05

Citaat:

Cosey schreef: (Bericht 27684511)
Volgens mij is oneindig een begrip dat amper te beschrijven valt. Voor mij betekent dat: iets dat altijd zal voortgaan, iets dat nooit of te nimmer zal stoppen. Oneindig veel van iemand houden is volgens mij onmogelijk, omdat dat ,volgens mij, zou betekenen dat je altijd evenveel van die persoon houdt. Ik vind dit een interessante vraag, maar heel moeilijk om er een deftig antwoord op te formuleren :)

Hoe je het begrip oneindig wilt beschrijven hangt af van de context. Je kunt het oneindige in ieder geval op 2 manieren beschrijven: als iets dat altijd doorgaat of als iets dat meer dan een eindig aantal dingen kan bevatten. Als je het oneindige beschrijft als een proces dat altijd doorgaat spreken we van het potentiële oneindige, en als je het oneindige omschrijft als iets dat meer dan een eindig aantal dingen bevat spreken we van het actuele oneindige.
Georg Cantor, de grondlegger van de verzamelingenleer, toonde aan dat er verzamelingen bestaan met een oneindig aantal elementen, maar daar liet hij het niet bij. Hij wist ook nog aan te tonen dat er oneindige verzamelingen van verschillende grootte konden bestaan. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de verzameling van de reële getallen meer elementen bevat dan de verzameling van de natuurlijke getallen.

deadlock 09-06-2008 08:46

Kan je me daar meer over vertellen?

Kazet Nagorra 09-06-2008 13:55

Dat heeft te maken met kardinaliteit van oneindige verzamelingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardina..._the_continuum

Deathmember 10-06-2008 00:56

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27684491)
Oneindig betekent hetzelfde als "onbegrensd". De rij natuurlijke getallen (1, 2, 3, ... enz.) is oneindig[...]

Voor mij zijn getallen representaties van hoeveelheden van elementen en geen elementen opzich. De getallen geven een veelvoud van een enkel idee. Dat wil zeggen, ik heb 1 van iets, 2 van iets, oneindig van iets. Dit iets hoeft niet per definitie een wezenlijk/tastbaar object te zijn maar het "bestaat" naast of met elkaar op hetzelfde moment. Getallen geven dan ook een relatie tot ruimte weer.

Wat mij bij het volgende brengt,

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 27684688)
Je kunt het oneindige in ieder geval op 2 manieren beschrijven: als iets dat altijd doorgaat[...]

Dit is heel wat anders dan een relatie tot ruimte, aangezien we praten over een toestand, die op t=0 (er gebeurt x) bekeken wordt en daarna op t=1 (er gebeurt nog steeds x). Tenminste, zo definieerd vandale ook 'doorgaan' (met wat andere woorden uiteraard :) ).

Het idee van oneindig zou dan in zowel tijd als ruimte bestaan, of misschien wel dat tijd en ruimte oneindig in zich hebben. Geef ik zo jullie mening een beetje weer? Of ben ik helemaal aan het doordraven en is oneindig alleen in getallen (/abstracte concepten) te vinden? :D

Citaat:

Maanuueelaa schreef: (Bericht 27691025)
Oneindig is voor mij een gevoel.

Kan dit gevoel een intensiteit hebben?

Kazet Nagorra 10-06-2008 10:46

Citaat:

Deathmember schreef: (Bericht 27694754)
Voor mij zijn getallen representaties van hoeveelheden van elementen en geen elementen opzich. De getallen geven een veelvoud van een enkel idee.

Nee, dat is onzin. De idee van getallen is een abstract, wiskundig concept, die volgens bepaalde axioma's relaties tot elkaar hebben. Als "veelvoud van iets" is het misschien in de prehistorie begonnen, maar waarvan is bijvoorbeeld e3/2*i*pi een "veelvoud"?
Citaat:

Dat wil zeggen, ik heb 1 van iets, 2 van iets, oneindig van iets. Dit iets hoeft niet per definitie een wezenlijk/tastbaar object te zijn maar het "bestaat" naast of met elkaar op hetzelfde moment. Getallen geven dan ook een relatie tot ruimte weer.
Getallen geven helemaal niet per definitie een relatie tot iets ruimtekundigs weer.

Kazet Nagorra 10-06-2008 10:48

Citaat:

Oneindig is voor mij een gevoel. Als je naar de zee kijkt zie je geen kust en zou je denken dat die oneindig is. Dagen kunnen voelen als oneindig. Ik denk niet dat er iets bestaat dat écht oneindig is.

Wat is dan de begrenzing van de natuurlijke getallen? En waar eindigt de aarde? Wat is het laatste tijdstip?

Deathmember 10-06-2008 17:05

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27695735)
Nee, dat is onzin. De idee van getallen is een abstract, wiskundig concept, die volgens bepaalde axioma's relaties tot elkaar hebben.

Dit is mij een beetje te offtopic. Misschien wat voor een andere thread :)

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27695745)
Wat is dan de begrenzing van de natuurlijke getallen? En waar eindigt de aarde? Wat is het laatste tijdstip?

Ik meen dat onderhand duidelijk is dat de serie van natuurlijke getallen oneindig is. De laatste twee vragen zijn overigens compleet overbodig op het moment, wanneer nauw omschreven is wat oneindig is en waar het allemaal is kunnen we over die vragen gaan nadenken. Daarnaast omvat het juist omschrijven van die vragen wel wat meer dan halve regels :)

Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden?

mathfreak 10-06-2008 19:50

Citaat:

Deathmember schreef: (Bericht 27698413)
Ik meen dat onderhand duidelijk is dat de serie van natuurlijke getallen oneindig is. De laatste twee vragen zijn overigens compleet overbodig op het moment, wanneer nauw omschreven is wat oneindig is en waar het allemaal is kunnen we over die vragen gaan nadenken. Daarnaast omvat het juist omschrijven van die vragen wel wat meer dan halve regels :)

De verzameling van de natuurlijke getallen is inderdaad oneindig, maar je zou kunnen zeggen dat de graad van oneindigheid voor de natuurlijke getallen lager is dan de graad van oneindigheid voor de reële getallen, omdat er meer reële getallen zijn dan natuurlijke getallen. Als je het oneindigheidsbegrip in strikt wiskundige zin definieert krijg je te maken met aftelbare verzamelingen, die evenveel elementen hebben als de verzameling natuurlijke getallen, en overaftelbare verzamelingen, die meer elementen hebben dan de verzameling natuurlijke getallen.

Batave 10-06-2008 21:14

Citaat:

Oneindig is voor mij een gevoel. Als je naar de zee kijkt zie je geen kust en zou je denken dat die oneindig is. Dagen kunnen voelen als oneindig. Ik denk niet dat er iets bestaat dat écht oneindig is.

(y);)

JaJ 11-06-2008 09:44

Citaat:

standaard filosofie antwoord: mensen zijn eindige wezens. oneindige dingen 'vinden' is daar mee zo ongeveer per defenitie onmogelijk. er bestaan wel een aantal hele grote dingen, die als oneindig overkomen. in termen van duurzaamheid wordt de zon bijvoorbeeld oneindig genoemd. misschien valt dat samen met het gevoel van oneindig dat sommige mensen aangaven te hebben.

Kazet Nagorra 11-06-2008 10:43

Citaat:

Dit is mij een beetje te offtopic. Misschien wat voor een andere thread :)

Het gaat over het begrip "oneindig", lijkt me dus alles behalve offtopic.
Citaat:

Zoals ik al aangaf: de aarde heeft geen einde, en tijd is ook onbegrensd. Daarnaast zijn er binnen de wiskunde nog talloze voorbeelden van oneindigheid (bijvoorbeeld het aantal punten op een lijn, etc.), maar ik geloof dat je daar niet naar op zoek bent.

mepsteen 14-06-2008 12:17

hmm, een klein gedachte-experiment dan maar:

Water bestaat uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom
Als je oneindig veel water hebt, zijn er dan meer waterstof of meer zuurstof atomen aanwezig?

Kazet Nagorra 14-06-2008 12:40

Citaat:

mepsteen schreef: (Bericht 27722377)
hmm, een klein gedachte-experiment dan maar:

Water bestaat uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom
Als je oneindig veel water hebt, zijn er dan meer waterstof of meer zuurstof atomen aanwezig?

Even veel, maar de verhouding zal wel twee blijven.

BlackWolf 15-06-2008 15:37

In het oneindige is zowat alles variabel dus dat kun je niet stellen.

Kazet Nagorra 15-06-2008 18:17

Citaat:

BlackWolf schreef: (Bericht 27726831)
In het oneindige is zowat alles variabel dus dat kun je niet stellen.

Jawel, dat kun je wel stellen. Het is me een raadsel wat je probeert te zeggen met "in het oneindige is zowat alles variabel".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.