![]() |
Oneindig en Eindeloos
Ik heb een vraagje voor diegene die in deze threads komen :P
Wat is oneindig of eindeloos? Dan bedoel ik niet, zonder einde in de tijd oid. maar wat ervaar jij als eindeloos/oneindig, kan je het wel ervaren etc etc. Ik wil er niet te veel over zeggen omdat ik de gedachten niet wil beinvloedden :) maar als ik niet de antwoorden krijg die ik zoek zal ik wel wat meer sturen... dus, barst los... |
Oneindig betekent hetzelfde als "onbegrensd". De rij natuurlijke getallen (1, 2, 3, ... enz.) is oneindig, omdat er geen natuurlijk getal is te bedenken dat de natuurlijke getallen begrenst.
Dit kun je natuurlijk wel een paar abstractieniveaus omhoog tillen, maar de globale idee blijft dezelfde. Meer moet je er niet achter zoeken. |
Volgens mij is oneindig een begrip dat amper te beschrijven valt. Voor mij betekent dat: iets dat altijd zal voortgaan, iets dat nooit of te nimmer zal stoppen. Oneindig veel van iemand houden is volgens mij onmogelijk, omdat dat ,volgens mij, zou betekenen dat je altijd evenveel van die persoon houdt. Ik vind dit een interessante vraag, maar heel moeilijk om er een deftig antwoord op te formuleren :)
|
Citaat:
Georg Cantor, de grondlegger van de verzamelingenleer, toonde aan dat er verzamelingen bestaan met een oneindig aantal elementen, maar daar liet hij het niet bij. Hij wist ook nog aan te tonen dat er oneindige verzamelingen van verschillende grootte konden bestaan. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de verzameling van de reële getallen meer elementen bevat dan de verzameling van de natuurlijke getallen. |
Kan je me daar meer over vertellen?
|
Dat heeft te maken met kardinaliteit van oneindige verzamelingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cardina..._the_continuum |
Citaat:
Wat mij bij het volgende brengt, Citaat:
Het idee van oneindig zou dan in zowel tijd als ruimte bestaan, of misschien wel dat tijd en ruimte oneindig in zich hebben. Geef ik zo jullie mening een beetje weer? Of ben ik helemaal aan het doordraven en is oneindig alleen in getallen (/abstracte concepten) te vinden? :D Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
hmm, een klein gedachte-experiment dan maar:
Water bestaat uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom Als je oneindig veel water hebt, zijn er dan meer waterstof of meer zuurstof atomen aanwezig? |
Citaat:
|
In het oneindige is zowat alles variabel dus dat kun je niet stellen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34. |