Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   overmatig maagzuur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1697536)

Praganonut 12-06-2008 19:03

overmatig maagzuur

Ik ben vorige maand gestopt met roken.
En sindsdien heb ik last van overmatig maagzuur..

Waar komt het door en weet iemand een remedie voor dit?

Katje 13-06-2008 10:12

Rennies?

El Chupacabras 13-06-2008 10:38

Langs de dokter voor echte maagzuurremmers. Rennies is meer symptoom bestrijding!

DDM 15-06-2008 21:18

Citaat:

El Chupacabras schreef: (Bericht 27717290)
Langs de dokter voor echte maagzuurremmers. Rennies is meer symptoom bestrijding!

Maagzuurremming is sowieso symptoombestrijding. Dus dat is geen argument. Ik zou het gewoon bij de "simpele" Rennies houden.

Eva 16-06-2008 13:16

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 27729083)
Maagzuurremming is sowieso symptoombestrijding. Dus dat is geen argument. Ik zou het gewoon bij de "simpele" Rennies houden.

In mijn zelfzorgstandaard ;) staat dat als de klachten na 14 dagen niet over zijn en er ook al een zelfzorgmiddel (rennie) is gebruikt, er moet worden doorverwezen naar de arts.

Eva 16-06-2008 13:17

Citaat:

El Chupacabras schreef: (Bericht 27717290)

Bijna alle geneesmiddelen zijn symptoom bestrijders ;). Enkele middelen die daar buiten vallen zijn antibiotica en cytostatica.

amor 16-06-2008 20:50

Ik zou langs de huisarts gaan. Ik heb er sinds 6 weken ook erg last van. Rennies hielpen niet bij mij, en 2 weken terug ben ik bij de huisarts geweest. Nu heb ik voor 2 weken pantozol gekregen. Het helpt wel een beetje maar niet helemaal helaas.
Met maagklachten moet je erg voorzichtig zijn. Wanneer heb je er het ergst last van, na het eten?

DDM 16-06-2008 22:46

Citaat:

Eva schreef: (Bericht 27731985)
In mijn zelfzorgstandaard ;) staat dat als de klachten na 14 dagen niet over zijn en er ook al een zelfzorgmiddel (rennie) is gebruikt, er moet worden doorverwezen naar de arts.

Vind ik in dit geval overdreven. Een jongen van 26 jaar die last krijgt van overmatig maagzuur na het stoppen met roken heeft vast geen maagcarcinoom. Want dat is de essentie van het doorverwijzen; pathologie.

El Chupacabras 16-06-2008 23:07

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 27736024)
Vind ik in dit geval overdreven. Een jongen van 26 jaar die last krijgt van overmatig maagzuur na het stoppen met roken heeft vast geen maagcarcinoom. Want dat is de essentie van het doorverwijzen; pathologie.

Misschien is het wel een maagzweer of zweer aan de twaalfvingerige darm. Is het niet zo dat juist met het stoppen van roken maagklachten zouden moeten afnemen?

Eva 17-06-2008 00:04

Citaat:

ja het is wel logisch dat hij er last van krijgt door te stoppen met roken, maar een maand vind ik persoonlijk wel erg lang. Maarja jij bent de dokter he :)

Praganonut 17-06-2008 10:03

Dank, voor de reacties. Ik heb gelukkig een oplossing gevonden.
Door het stoppen van het roken is mijn " normale eetritme" weer op gang gekomen.
Dus mijn lichaam wil meer brandstoffen hebben en dat is door "honger" te produceren wat gepaart gaat met het meer produceren van maagzuur.

Met andere woorden: ik moet gewoon wat meer eten(in mijn geval).

MTpower 17-06-2008 22:17

Of melk drinken, of yoghurt eten zoiets dergelijks. Kalk neutraliseerd het maagzuur.

Alicia Silverstone 18-06-2008 13:36

Citaat:

Als het na een aantal weken niet overgaat van iets als Rennies, of vanzelf, of door meer te eten zoals in dit geval, is het natuurlijk wel handig om even langs de dokter te gaan. Dan niet meteen omdat je een maagcarcinoom zou moeten hebben, maar omdat het sowieso een vervelende klacht is en om erger (beschadiging) te voorkomen.

DDM 18-06-2008 15:32

Citaat:

Alicia Silverstone schreef: (Bericht 27745837)
Als het na een aantal weken niet overgaat van iets als Rennies, of vanzelf, of door meer te eten zoals in dit geval, is het natuurlijk wel handig om even langs de dokter te gaan. Dan niet meteen omdat je een maagcarcinoom zou moeten hebben, maar omdat het sowieso een vervelende klacht is en om erger (beschadiging) te voorkomen.

Als T.S. naar een dokter wilt gaan staat hij vrij. Ik had het over de tekst wat bijvoorbeeld in de bijsluiter staat van Rennie. En dit hoef je niet meteen te extrapoleren naar T.S. Er lijkt een plausibele verklaring voor deze klacht. En dat blijkt ook maar weer he, want T.S. geeft dat zelf aan.

Alicia Silverstone 19-06-2008 08:59

Niet zo aangebrand meteen :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.