![]() |
Wat is verstandiger, financieel gezien: 360 kopen of PC upgraden:
De titel is wel duidelijk neem ik aan. Ik ben een tijdje uit de running qua mogelijkheden en prijzen. Dus ik dacht, ik vraag het eens hier. Games zoals Half Life 2 en GT4 wil ik kunnen spelen. (Ik denk wel dat er ooit een versie van GTA4 voor op de PC komt teminste.) Waar het op neer komt is de vraag wat duurder is. En een PC is natuurlijk wel wat leuker, ik kan er goed mee overweg, en de games zijn toch iets leuker. (En makkelijk om aan te komen. ;))
Er hoort eigenlijk ook een 500G schijf bij, maar die moet ik nog opsturen vanwege mankementen. De specs van mijn PC: ------------------ System Information ------------------ Time of this report: 6/18/2008, 10:27:28 Machine name: JOHNFOX-PC Operating System: Windows Vista™ Ultimate (6.0, Build 6000) (6000.vista_gdr.071023-1545) Language: Dutch (Regional Setting: Dutch) System Manufacturer: Dell Inc. System Model: Dimension 9100 BIOS: Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 A03 Processor: Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz (2 CPUs), ~2.8GHz Memory: 1022MB RAM Page File: 993MB used, 1302MB available Windows Dir: C:\Windows DirectX Version: DirectX 10 DX Setup Parameters: Not found DxDiag Version: 6.00.6000.16386 32bit Unicode --------------- Display Devices --------------- Card name: NVIDIA GeForce 6800 (Microsoft Corporation - WDDM) Manufacturer: NVIDIA Chip type: GeForce 6800 DAC type: Integrated RAMDAC Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_00C1&SUBSYS_024510DE&REV_A2 Display Memory: 504 MB Dedicated Memory: 248 MB Shared Memory: 255 MB Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz) Monitor: Generic PnP Monitor Driver Name: nvd3dum.dll,nvapi.dll Driver Version: 7.15.0010.9686 (English) DDI Version: 9Ex Driver Attributes: Final Retail Driver Date/Size: 11/2/2006 11:46:12, 3022848 bytes WHQL Logo'd: Yes WHQL Date Stamp: Device Identifier: {D7B71E3E-4381-11CF-B856-4F2202C2CA35} Vendor ID: 0x10DE Device ID: 0x00C1 SubSys ID: 0x024510DE Revision ID: 0x00A2 Revision ID: 0x00A2 Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeVC1_B ModeVC1_A ModeWMV9_B ModeWMV9_A ------------- Sound Devices ------------- Description: Speakers (High Definition Audio Device) Default Sound Playback: Yes Default Voice Playback: Yes Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_8384&DEV_7680&SUBSYS_102801A7&REV_1032 Manufacturer ID: 1 Product ID: 100 Type: WDM Driver Name: HdAudio.sys Driver Version: 6.00.5840.16387 (English) Driver Attributes: Final Retail WHQL Logo'd: Yes Date and Size: 11/2/2006 09:36:49, 235520 bytes Other Files: Driver Provider: Microsoft HW Accel Level: Basic Cap Flags: 0xF1F Min/Max Sample Rate: 100, 200000 Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0 Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0 HW Memory: 0 Voice Management: No EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No I3DL2(tm) Listen/Src: No, No Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No ------------------------ Disk & DVD/CD-ROM Drives ------------------------ Drive: C: Free Space: 14.7 GB Total Space: 32.2 GB File System: NTFS Model: Maxtor 6E040L0 ATA Device Drive: D: Free Space: 20.5 GB Total Space: 76.3 GB File System: NTFS Model: SAMSUNG HD080HJ ATA Device Drive: E: Model: _NEC DVD+-RW ND-3530A ATA Device Driver: c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys, 6.00.6000.16386 (Dutch), 11/2/2006 10:51:44, 67072 bytes |
Re: Wat is verstandiger, financieel gezien: 360 kopen of PC upgraden:
Ik weet niet hoe makkelijk het is om dell pc's te upgraden, maar waarschijnlijk zal een nieuwe videokaart en windows xp de prestaties van je PC een boel verbeteren..
|
Voor een gig extra geheugen en een betere videokaart betaal je minder dan voor een 360, maar met een Xbox kan je wel multiplayer spelen, het is maar wat je wil.
|
Ik zou voor het upgraden van je pc gaan, omdat je een xbox 360 niet met de tijd mee kan laten gaan.
Tenzij je je xbox wil gaan openen. Misschien is het verstandig om eens de hardware specificaties van de xbox 360 met je systeem te vergelijken. |
Dells zijn kut om te upgraden. Ik kan niet vinden wat voor voeding je er in hebt zitten, maar volgens mij zetten ze er doorgaans een voeding in die precies is afgesteld op de onderdelen die er ten tijde van de koop in zitten. Dus als je een zware nieuwe videokaart wil (en dat wil je, als je de nieuwere games wil spelen), dan kan het best zijn dat je voeding dat helemaal niet trekt. En als je je voeding wil vervangen dan moet je op zoek naar speciale Dell-onderdelen, want gewone voedingen passen niet in die kasten. Verder, als je nu een nieuwe dikke videokaart koopt heb je er alsnog weinig aan, want je CPU trekt dat helemaal niet. En als je je CPU wil vervangen moet je moederbord ook, dus ja, een pc-upgrade houdt in jouw geval in dat je gewoon een gehele nieuwe pc bij elkaar moet bouwen. ;) Inclusief nieuwe kast, want Dell-onderdelen zijn duur en lame, dan ben je met een nieuwe kast waar je alles in kunt zetten goedkoper en handiger uit. En inclusief meer geheugen, want je hebt weinig aan nieuwe snelle shit als je met 1 GB RAM blijft zitten.
Ik heb het even voorgelegd aan iemand met meer hardwarekennis dan ik en hij stelt dit voor: Mobo: GigaByte P35-DS3L €75 CPU: Core 2 duo E7200 €115 Geheugen: 2 gig Corsair DDR2 PC6400 €39 Kast: Antec NSK6580B €89 Graka, vanaf 24 juni: Club 3d HD4850: €149 En dan nog een of andere voeding erbij. En eventueel een nieuwe harde schijf, want wat je nu hebt is ook niet bijzonder snel en 150 GB verdeeld over twee schijfjes is sowieso een beetje brak. Dus ja, reken maar op zo'n 530,- in totaal, maar dan heb je wel weer een relatief lief pc'tje. (Oh, tenzij je niet weet hoe je zelf een pc in elkaar moet zetten en geen nerdvrienden hebt die je daar mee kunnen helpen, want dan komt er nog geld bij voor het bouwen. Azerty rekent daar een euro of 40 voor geloof ik, maar goed, dat is veel te veel geld voor wat het inhoudt, dus je zorgt maar dat je vriendjes wordt met een aardige hardwarenerd en dat hij je leert hoe je dat aanpakt. :D) Financieel gezien is het dus handiger om een xbox te kopen, maar ik zou alsnog voor de pc gaan. Ten eerste omdat je voor een xbox ook nog games nodig hebt, die zijn bepaald niet gratis. Ten tweede kun je een xbox inderdaad niet upgraden. En ten derde - hoelang houd je het nog vol met de pc die je nu hebt? Waarschijnlijk ben je binnen een jaar ziek van hoe traag 'ie loopt, als 't niet eerder is, maar dan heb je al allemaal geld uitgegeven aan een xbox. |
Nou weet ik weer waarom ik geen Dell heb :D
|
Dell zuigt ook gewoon ballen. Ze willen dat je zelfs voor wat stof verwijderen je je pc opstuurt. Tenminste, iemand waarbij ik onderhoud kwam plegen had geen schroefjes, maar splitpennen in zijn kast zitten om die dicht te houden.
Nuttig, de kast kan dan nooit meer open zonder die te beschadigen bij het eraf knippen/zagen van die pennen. Om nog maar te zwijgen van nog meer kleine kutstreken, zoals de Bios verstoppen onder een heel andere toets dan gebruikelijk, zodat je de tech support moet bellen om erachter te komen hoe je in je eigen bios moet komen. Of de drivers natuurlijk. Die heeft Dell alleen, en als je denkt dat je die zo kunt downloaden en installeren, dan heb je het fout. Dell lijkt eerst goedkoop, maar de kater komt later. |
Bedankt allemaal voor de feedback. (Y) :)
Ik ben zelf een PC fanaat, ook eigenlijk qua games. Maar ik wil GTA4 zo graag spelen, maar goed die komt vast ooit nog wel uit op de PC hopelijk. Ja, Dell is niet een beste keus geweest. Ik ga maar voor een nieuwe PC dan. Ik kan het zelf bouwen, dus dat is geen probleem. Wat betreft de kast is het geen onding. Ik stoor me vaker aan 'normale' kasten. De kater komt later. :D (y) Als ik de onderdelen op marktplaats gooi, zou ik er dan nog wat voor kunnen krijgen? |
Citaat:
Persoonlijke voorkeur wellicht, maar ik vind Dell-kasten echt raar. Allemaal vreemde truukjes en knopjes en schuifjes om 'm open te krijgen, alles zit op andere plaatsen binnen in de kast, die CPU-koelers zijn ook raar volgens mij, Dell-voeding moeten kopen omdat andere dingen er niet in passen, vreemde kleurige plastic shit om je harde schijven moeten doen omdat ze anders niet in de kast willen.. Huh. Gewone kasten kunnen natuurlijk wel rammelig en kut zijn trouwens, soms, maar ik heb liever een mooi Lian Li kastje dan een vreemde Dell-kast, any day. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik raad je wel aan om even langs tweakers te huppelen en op GoT in dit topic wat te zoeken naar vergelijkbare systemen/videokaarten/iets. Je mag nu alleen geen taxatietopics meer openen en dat topic komt uit 2006, dus als je gaat vergelijken moet je eigenlijk opzoek naar de prijzen voor de geforce 4600/4800/5800 ofzo. Je ziet daar ook dat een 6800 in 2006 vaak al rond de 100,- zat, soms iets meer en soms iets minder, afhankelijk van het type. Nu het twee jaar verder is denk ik niet dat je er veel meer dan een euro of 50 voor kan krijgen, maar wederom, pin me er niet op vast. Ik weet wel wat van hardware, maar ik raad je alsnog een second opinion aan van iemand die er écht verstand van heeft. Grijp een diehard tweaker bij de lurven en stuur 'm een heel beleefde PM ofzo. :D |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40. |