Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   uitzoeken > symptomen > ziekten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1699659)

eatdrumseatcym_ 22-06-2008 07:15

uitzoeken > symptomen > ziekten?

Zijn er boeken (en waar kan je die krijgen) waar je bijv. op syptomen kan zoeken welke rare/gedocumenteerde ziekte/kwaal je welicht zou kunnen hebben?

Zomaar vraagje.

martijn1985 22-06-2008 08:52

ik hoop het niet, want dan zou opeens half Nederland een wazige totaal onbekende ziekte hebben. Voor dat soort dingen is je huisarts, die is er voor opgeleid.

uuuf 22-06-2008 11:24

google.com

rare kwast 22-06-2008 12:04

ik ben het eens met martijn... pas als jij Dr. voor je naam hebt staan kan je symptomen aan een ziekte koppelen

vosje16 22-06-2008 12:07

Engelstalige site waar je op symptomen kunt zoeken: http://www.medicinenet.com/symptoms_...ns/article.htm
Nederlandstalige site met alle ziektebeelden: http://www.consumed.nl/ziekten/A

Maar of het een goed idee is om daar naar te kijken weet ik niet...'k ben zelf lichtjes hypochondrisch en ik probeer zo min mogelijk naar deze sites te gaan kijken, want anders begin ik al snel te panikeren :s ;)

Gothic 22-06-2008 12:54

welk symptoom je ook hebt, je hebt hoe dan ook kanker...

JanDeVries 22-06-2008 14:00

Hi-ha-hypochonder

Ieke 22-06-2008 17:43

Er zijn wel boeken met 'lijstjes', maar daar staan meer de meest voorkomende dingen in. Maar ik ben van mening dat je wel moet oppassen met dit soort dingen als je er niet heel veel van weet. Omdat er altijd enge dingen tussen staan en het best lastig te beoordelen kan zijn.

Pluis 22-06-2008 17:56

Daar heb je niks aan. Symptomen passen vaak echt bij tig ziektes. Ga gewoon naar je huisarts als je denkt dat je iets hebt.

Lorelei 22-06-2008 23:15

Ik ben het eens met wat hierboven staat, maar om je vraag te beantwoorden: ja die zijn er.

Freyja 22-06-2008 23:18

Gewoon medische encyclopedie :confused: Maar over het algemeen is het niet verstandig als een leek dat soort dingen gaat opzoeken, er is nl een groot risico dat je de verkeerde diagnose stelt en dan maak je jezelf onnodig bezorgd of behandel je jezelf verkeerd.

Stefenootje 23-06-2008 14:18

Citaat:

martijn1985 schreef: (Bericht 27766450)
ik hoop het niet, want dan zou opeens half Nederland een wazige totaal onbekende ziekte hebben. Voor dat soort dingen is je huisarts, die is er voor opgeleid.

eatdrumseatcym_ 26-06-2008 03:14

Kunnen jullie nou nooit een vraag gewoon beantwoorden zonder met dat ethische/morele/verstandig of niet gezever te komen? De tering, jullie zijn nog zo jong en beginnen nu al. Moreel afgerichte appegaaien.
Ik heb het trouwens gevonden. En @vosje, bedankt!

Pluis 26-06-2008 07:38

Citaat:

eatdrumseatcym_ schreef: (Bericht 27788963)
Kunnen jullie nou nooit een vraag gewoon beantwoorden zonder met dat ethische/morele/verstandig of niet gezever te komen? De tering, jullie zijn nog zo jong en beginnen nu al. Moreel afgerichte appegaaien.

vind je dat nou echt zo raar?
er zijn tegenwoordig genoeg mensen die op internet dingen opzoeken en zichzelf een diagnose geven, zónder naar een arts te gaan.
Misschien was je wel alleen nieuwsgierig, misschien ben jij wel zo verstandig om het niet voor dat doeleinde te gebruiken, maar deze topic wordt niet alleen door jou gelezen. Er zijn ook genoeg (jonge) mensen die dit lezen en door dat soort sites onterecht denken dat ze iets heel ernstigs hebben, of juist andersom.
Moreel afgericht of niet, als ik levens kan redden door het geven van dit soort waarschuwingen doe ik dat toch, zelfs als je er niet om vraagt.

Freyja 26-06-2008 10:08

Citaat:

Kun jij niet gewoon een antwoord ontvangen zonder met dat gezever te beginnen? Pessimistische chagrijn.

Andijvie 26-06-2008 10:26

Ik heb een soort familieboek met allemaal veelvoorkomende klachten en oorzaken en hoe je ze kan behandelen (en wanneer je naar de dokter moet gaan natuurlijk). Best handig voor als je een keer iets kleins hebt. Ik heb 't vaak gebruikt en ben er vaak door gerustgesteld. Toen ik enorme buikpijn had ging ik toch eens in het boek kijken en toen stond er duidelijk dat 't op een blindedarmonsteking leek en dat ik een dokter moest raadplegen, en 't boek had gelijk :Y Zelfde gold voor een oorontsteking. Maar ik heb ook vaak dingetjes gehad die ik gewoon zelf op kon lossen met wat tips.

(Er staan ook hele stukken in over baby's, dus wat je kan verwachten wanneer de tandjes door gaan komen en wat je dan kan doen etc etc. Echt een familieboek dus.)

Ik heb 't boek hier niet liggen, dus ik weet de precieze titel niet, maar voor zover ik weet verkopen ze in iedere goede boekhandel wel dit soort boeken/gidsen.

rare kwast 28-06-2008 20:40

Citaat:

dan ben ik spontaan benieuwd hoe oud jij dan bent..
en wat zijn appegaaien??!?!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.