Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   let's go get lost (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1700465)

Porcelain 25-06-2008 18:18

let's go get lost

Ja, ik heb mezelf hier al van alles over verteld, maar het oordeel van een ander is honderd keer meer verhelderend.

Fut- & Avontuur

Lola wilde weten of ze wel gemaakt was
om te leven. Ze bestuurde meestal enkel
’s nachts de auto. Als de zon pal voor haar
op kwam nam ze snel een afslag rechts
en controleerde of haar schaduw nog wel
in haar kielzog was.

Lifters nam ze zelden mee - ze las hun
bordjes en gebaarde dat ze daar nooit
zou belanden. Wel wees ze een enkeling
de weg en als die haar nieuwsgierig vroeg
‘Waarheen rij jij vannacht?’ gaf ze een glimlach
en wat harder gas.

Als Lola in de file stond dan zag ze teveel
wagens om nog trots te zijn op die van haar
waar roest op zat. Ze reed wel stapvoets door
maar met haar wangen rood en nat en
niet zonder te duiken naar haar zonnebril
en in haar bruine jas.

Lola wilde weten of ze wel gemaakt was
om te leven. ’s Morgens toen de zon op kwam
vergat ze eens om rechts te gaan. Ze botste
met een smak tegen hem aan en trof tot haar
verbazing nergens vuur maar wel haar toekomst
in zijn ochtendjas.

gezweetwel 25-06-2008 20:41

Ik vind heel wat dingen mooi aan dit gedicht, vooral hoe je met woorden en zinsafbrekingen speelt. "gaf ze een glimlach en wat harder gas" bijvoorbeeld, of het begin van de derde strofe. Ook de herhaling van "Lola wilde weten of ze wel gemaakt was om te leven" is super. Je schetst haar goed, het is erg sfeervol en bijna als een film.
Even tussendoor: klinkt "Waar rij jij heen vannacht?" niet beter dan "Waarheen rij jij vannacht?" Je hebt het vast zelf al duizend keer veranderd...
Maar wat mij persoonlijk niet zo bevalt aan dit gedicht, is het einde. Je schept zo'n goede, filmische sfeer en dan wordt het plots een B-film, waarbij een vrouw op een man botst. Volgens mij moet je juist het mysterie behouden rond deze persoon, er mag iets gebeuren op het eind maar het moet dubbelzinniger zijn. (nu, misschien heb ik het zelf mis geïnterpreteerd en bedoel je een toekomst in de gevangenis... in zijn ochtendjas :) )

Porcelain 26-06-2008 14:26

Oh god nu je het zegt... het was niet de bedoeling om een cliché liefdesscene te schetsen, ik bedoel gewoon dat ze op een gegeven moment haar toekomst vergeet te ontkennen en er dus tegenaanbotst, en de ochtendjas is omdat het het begin is. Zal er eens over nadenken.

Fayelinde. 27-06-2008 08:05

Mijn verwachtingen bij jou lopen altijd hoog op. Terecht, alweer! Wat een liefde die ik voel voor je tweede strofe. Ik zou er geen minpunt aan kunnen bedenken, het loopt als een trein. Het einde vind ik ook wat jammer, om de reden die gezweetwel opnoemde, maar op zich is het oké. Ik vind het vooral jamer dat je bijvoorbeeld die herhaling van 'jas' hebt, op het einde van de voorlaatste strofe en ook al op de laatste regel.

Ook heb ik een afkeer voor het woord kielzog, maar vraag me niet waarom. Voor de rest stuift mijn adoratie behoorlijk op.

*nerwen elensar 28-06-2008 17:18

Het is echt wel een heel mooi, origineel gedicht en vooral de eerste drie strofes zijn echt top. De laatste strofe is minder, zoals gezweetwel terecht opmerkt. Althans, binnen de context van dit gedicht want het is wel een goede beeldspraak maar past niet echt bij de sfeer die je schept in de voorgaande strofes. De herhaling is wel goed. De eerste strofe is echt zo'n strofe waarvan ik denk 'had ik die nou maar geschreven'.

flyaway 29-06-2008 09:05

De laatste strofe vind ik het leukste, in het begin dacht ik: waarom staat dit niet gewoon in verhaalvorm? Maar bij de laatste begrijp ik het. Vooral de ochtendjas na de afbreking vind ik leuk.
Origineel is het zeker. Maar op de een of andere manier blijft het me niet zo boeien. Maar als ik dan doorlees is het weer leuk (Y) Ik moet gewoon meer geduld hebben denk ik.

Reem 08-07-2008 18:27

Ik vind het een goed gedicht. Die laatste strofe deed mij helemaal niet denken aan liefde of seks of uberhaupt aan een man, ik kreeg door de eerste drie strofes al het idee dat het een metafoor is voor het leven, iemand die de toekomst niet onder ogen kan zien maar uiteindelijk toch 'vergeet' de ogen gesloten te houden. Mooi!

Halogeen 08-07-2008 22:49

het woord 'toekomst' is wat voor mij de derde strofe verpest.

Miekje* 14-07-2008 20:06

hij is heel gaaf:Y

Fayelinde. 14-07-2008 20:18

Citaat:

miekiej10 schreef: (Bericht 27878785)

Waarom vind je dat?

Vohjkd 17-07-2008 18:32

Citaat:

miekiej10 schreef: (Bericht 27878785)

Vind ik ook.

Reynaert 19-07-2008 23:53

Ik zou ook gaan voor 'Waar rij jij heen vannacht', het klinkt m.i. wat natuurlijker. Verder leuk dat je met relatief weinig woorden een beeldend verhaal kan vertellen, maar het maakt mij alleen maar nieuwsgierig naar het proza wat je ongetwijfeld ook kan schrijven. Mag ik daar eens wat van zien?

Miekje* 20-07-2008 21:51

ik vind hem gaaf omdat het een soort verhaal is in een gedicht. daarom.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.