Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Amnesty kraakt het opsluiten van vreemdelingen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1700853)

Gatara 27-06-2008 11:19

Amnesty kraakt het opsluiten van vreemdelingen

Amnesty kraakt het opsluiten van vreemdelingen
Uitgegeven: 27 juni 2008 10:34
Laatst gewijzigd: 27 juni 2008 10:37

DEN HAAG - Amnesty International heeft stevige kritiek op de wijze waarop Nederland vreemdelingen opsluit in een poging hen het land uit te krijgen. De mensenrechtenorganisatie stelt dat de buitenlanders ten onrechte als criminelen worden behandeld en dat ze te lang worden vastgezet.
ANP

Amnesty International baseert deze conclusies op eigen onderzoek naar vreemdelingendetentie in Nederland, dat vrijdag is gepubliceerd.

"Door de lange duur en het strafrechtelijke regime waaronder mensen worden opgesloten, lijkt vreemdelingenbewaring te zijn verworden tot een middel om asielzoekers en migranten af te schrikken", zei directeur Eduard Nazarski van Amnesty.

Buitenlanders

De organisatie vindt het kwalijk dat Nederland geen maximumtermijn stelt aan vreemdelingendetentie. Temeer omdat buitenlanders soms voor een tweede en derde keer worden opgepakt, waardoor ze uiteindelijk maandenlang vastzitten.

Illegaliteit is in Nederland niet strafbaar, merkt Amnesty International op. Daarom is het onjuist dat voor vreemdelingendetentie hetzelfde regime geldt als voor criminelen die een straf

moeten uitzitten. Onderwijs

De organisatie constateert dat asielzoekers en migranten zelfs slechter af zijn, omdat zij in tegenstelling tot veroordeelden geen onderwijs, werk of verlof krijgen.

Het Europees Parlement heeft vorige week besloten dat vreemdelingenbewaring voortaan niet langer dan 18 maanden mag duren. "Het wordt tijd dat de staatssecretaris het Nederlandse beleid weer in lijn brengt met internationale standaarden", aldus Nazarski.
http://www.nu.nl/news/1631173/10/Amn...mdelingen.html

Het is domweg achterlijk te noemen dat mensen die niets strafbaars gedaan hebben erger te behandelen dan criminelen die dat wel hebben gedaan (n).

Hoe kijken jullie tegen dit punt aan?

T_ID 27-06-2008 11:21

Een-dimensionale kritiek, zoals altijd. Ze hebben geen alternatief voor het probleem dat mensen anders massaal in de illegaliteit komen, en op den duur zoals in Spanje een paralelle samenleving gaan vormen.

Gatara 27-06-2008 11:27

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 27795789)
Een-dimensionale kritiek, zoals altijd. Ze hebben geen alternatief voor het probleem dat mensen anders massaal in de illegaliteit komen, en op den duur zoals in Spanje een paralelle samenleving gaan vormen.

Jawel hoor. Ze hebben iets van 3 jaar geleden een alternatief asielbeleid op Europees niveau aangeraden.

arPos 27-06-2008 13:05

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 27795818)
Jawel hoor. Ze hebben iets van 3 jaar geleden een alternatief asielbeleid op Europees niveau aangeraden.

ff krassen:

Amnesty's aanbevelingen voor het Nederlands mensenrechtenbeleid staan o.m. in een brief die de organisatie in december 2006 richtte aan de informateur. Daaruit:
- Amnesty vraagt dat Nederland zich opstelt als voortrekker voor mensenrechten
- De overheid dient zich in te zetten voor alternatieve migratiemogelijkheden en duurzame oplossingen in de regio's en landen van herkomst van vluchtelingen en andere migranten. (afhankelijk van onderliggend doel.)
- Amnesty is bezorgd over de toenemende detentie van vreemdelingen.
- Amnesty verzet zich tegen de detentie van kinderen en andere kwetsbare groepen
- Asielzoekers die onder oude wetgeving asiel aanvroegen en die vaak al jaren in Nederland wonen worden met uitzetting bedreigd; Amnesty roept de regering op voor deze groep asielzoekers een humanitaire en duurzame oplossing in het leven te roepen. (nog een generaal pardon? kom nou, ik onderschrijf dat het sneller en efficiënter moet maar er zijn maar beperkte mogelijkheden.)
- Er moet een landelijk dekkend netwerk van antidiscriminatiebureaus zijn, een betere centrale registratie van discriminatie en een coördinerend bewindspersoon voor discriminatiebestrijding.
Citaat:

- De Nederlandse overheid moet zich inzetten voor de totstandkoming van een onafhankelijk Nationaal Instituut voor de Rechten van de Mens
(zijn de europese niet goed genoeg?)
- Nederland moet zich ervoor inspannen dat het nieuwe EU-Mensenrechtenagentschap een krachtige instelling wordt.
- Nederland moet zich inspannen voor maatregelen in de strijd tegen terrorisme die in overeenstemming zijn met internationale mensenrechtenstandaarden.
(ons leger is niet groot genoeg, bovendien; onderliggende doelen.)
- Daarbij past een onomwonden en uitdrukkelijk verzet tegen alle vormen van geheime, incommunicado en willekeurige detentie, en bevordering van eerlijke processen.
(volgens een aantal criteria)
- Nederland dient prioriteit te blijven geven aan de bestrijding van straffeloosheid voor ernstige misdrijven onder internationaal recht.
- Nederland heeft de afgelopen jaren een terughoudende positie ingenomen tegenover nieuwe internationale instrumenten op het terrein van de mensenrechten. Amnesty vraagt actieve Nederlandse steun voor nieuwe normen en verdragen, waaronder een internationaal individueel klachtrecht inzake economische, sociale en culturele rechten, een internationaal wapenhandelverdrag en internationale mensenrechtennormen voor multinationale ondernemingen.
(zijn de bestaande niet goed meer?) de bestaande zijn beter)

Kitten 27-06-2008 17:41

Tja, als je mensen wil uitzetten moet je weten waar ze zijn. Sluit je ze niet op, gaan ze foetsie. Ik kan me wel voorstellen dat mensen dan na een tijdje doorgeven: "Hey, je kan hier wel niet officieel zijn, maar uitzetten lukt ze toch niet!"

T_ID 27-06-2008 20:04

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 27795818)

Dat is precies wat ik al stelde: totaal onwerkbaar.
Spanje of Italië zijn qua asielbeleid totaal niet met Nederland te vergelijken. Je krijgt het dus sowieso nooit zover dat men één beleid gaat voeren. Je krijgt Zweden bijvoorbeeld op dit moment echt niet zo gek dat ze de miljoenen illegalen van Spanje gaan opvangen. Ze hebben net juist het asielbeleid enorm aangescherpt, op een manier dat het zelfs stringenter is dan Nederland.

Bovendien is Amnesty daarmee lekker bezig qua kennis van zaken lijkt me. Kijk eens naar de afspraken die er zijn gemaakt rond de oprichting van Frontext, o.a. dat asielzoekers niet met hun zaak mogen leuren bij elk EU land. Een regel die puur positief is. Geen vluchteling lukt het daarmee meer om 20-30 jaar in allerlei EU landen te proberen een verblijfsstatus te krijgen. Het is ja of nee, en in beide gevallen moet je daarna een leven opbouwen. Dat lukt niet als men in een permanente tijdelijkheid beland.

arPos 27-06-2008 20:51

Ja, en amnesty stelt voor een verdrag te ondertekenen (IVESCR) dat minder bindend is dan het bestaand verdrag (IVBPR), de rapportage-clausule is iets beter maar dat kan natuurlijk gewoon op de agenda;

Spoiler

Gatara 28-06-2008 10:02

(off-topic: ik vind die spoilers vervelend)

Gatara 28-06-2008 10:03

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 27798126)
Dat is precies wat ik al stelde: totaal onwerkbaar.
Spanje of Italië zijn qua asielbeleid totaal niet met Nederland te vergelijken. Je krijgt het dus sowieso nooit zover dat men één beleid gaat voeren. Je krijgt Zweden bijvoorbeeld op dit moment echt niet zo gek dat ze de miljoenen illegalen van Spanje gaan opvangen. Ze hebben net juist het asielbeleid enorm aangescherpt, op een manier dat het zelfs stringenter is dan Nederland.

Bovendien is Amnesty daarmee lekker bezig qua kennis van zaken lijkt me. Kijk eens naar de afspraken die er zijn gemaakt rond de oprichting van Frontext, o.a. dat asielzoekers niet met hun zaak mogen leuren bij elk EU land. Een regel die puur positief is. Geen vluchteling lukt het daarmee meer om 20-30 jaar in allerlei EU landen te proberen een verblijfsstatus te krijgen. Het is ja of nee, en in beide gevallen moet je daarna een leven opbouwen. Dat lukt niet als men in een permanente tijdelijkheid beland.

Daarom wordt er nu gepleit voor een algemeen europees asielbeleid. Ik zie het probleem niet in. Afdragen van vluchtelingen naar EU-land x kan via quota's.

arPos 28-06-2008 10:26

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 27799980)
(off-topic: ik vind die spoilers vervelend)

Misschien heb je liever dat ik definities van verdragen voluit post?

maar daar ging het dus niet om, asielbeleid is europees geregeld, bovendien zijn er verschillende europese instituten die best beter kunnen maar niet vervangen hoeven te worden door een nationaal orgaan.

een centrale post discriminatiewetgeving zou misschien niet zo'n heel slecht idee zijn, beter dan een ministerie van jeugd en gezin i.m.h.o.

de rest van het voorstel is of onwerkbaar of bestaat uit wensen, constateringen.

T_ID 28-06-2008 13:57

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 27799984)
Daarom wordt er nu gepleit voor een algemeen europees asielbeleid. Ik zie het probleem niet in. Afdragen van vluchtelingen naar EU-land x kan via quota's.

Nee, want dan moet Nederland in een jaar opeens 300.000-400.000 vluchtelingen verstouwen in plaats van nog geen 30.000.

Bovendien is het waanzin om al die mensen al die duizenden kilometers te vervoeren wanneer het overgrote merendeel toch weer uitgezet zal worden.

Mobius 28-06-2008 15:38

Kan iedereen please gewoon in z'n eigen land blijven?

Jaeger 28-06-2008 17:41

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 27795789)
Ze hebben geen alternatief voor het probleem dat mensen anders massaal in de illegaliteit komen, en op den duur zoals in Spanje een paralelle samenleving gaan vormen.

Ze bestrijden het hele idee van een gesloten inrichting niet. Het lijkt mij niet onredelijk te vragen mensen die asielzoeken menselijker te behandelen. Welliswaar in een gesloten instelling, want anders duiken ze onder, maar het hoeft niet met een dergelijk strikt regime. Zoals Amnesty terecht stelt, is het ongepast iemand die geen crimineel is, aangezien illegaliteit niet strafbaar is, toch als crimineel te behandelen.

hookee 28-06-2008 20:35

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 27795771)
Illegaliteit is in Nederland niet strafbaar, merkt Amnesty International op.

Als ik verdikkie een DVD-tje op ´t net zet ben ik al illegaal bezig en strafbaar, als ik illegaal in een land vertoef niet ? Wie geeft illegalen het recht op een tijdrekkend proces een land uitgestuurd te worden waar ze illegaal vertoeven?
Bij alle financiele transacties geldt ook: eerst je boete betalen, dan pas trachten je gelijk te krijgen. Vertaald is dat: eerst terug, en ga vanuit huis maar eens een zaak beginnen.

akumabito 28-06-2008 22:24

Ik denk dat illegaal in Nederland verblijven niet strafbaar is omdat we op dit moment uitzetting niet als straf hebben. Wel kunnen mensen die hier veroordeeld zijn vaak in land van herkomst hun straf uitzitten, maar in een geval als dit is er natuurlijk geen land dat daar aan mee wil werken. In andere woorden; wil je het strafbaar stellen, dan zul je ze hier de bak in moeten gooien, waarmee ze dus feitelijk hun doel bereikt hebben en een tijdje in NL kunnen blijven.

hookee 29-06-2008 06:15

Citaat:

akumabito schreef: (Bericht 27803048)
Ik denk dat illegaal in Nederland verblijven niet strafbaar is omdat we op dit moment uitzetting niet als straf hebben.

Ik zie het probleem niet, als je op Schiphol aankomt staat de Kmar soms bij de deur te wachten. Daar worden mensen soms linea recta weer teruggestuurd.
Er worden soms mensen 's-nachts van bed gelicht om op het vliegtuig terug te zetten, dat dan weer waarschijnlijk na een rechterlijk bevel. Zit het verschil 'm in ''aankomen'' of ''verblijven''?

arPos 29-06-2008 15:07

ik heb geen idee hook, maar de laatste keer dat ik de definitie van illegaal opzocht was het toch duidelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.