![]() |
#
Duizenden chinese poppen
vallen van de planken van mijn hart; hoewel ik weet dat ik zoals de meeste mensen met niets doen slechts het noodlot tart, val ik stil. Ik rangschik de kopjes op de tafel, zoals de etiquette wil en zwijg. Er valt niets meer te zeggen. We kunnen waarheden langs leugens leggen, toch zal het universum langs de plekken razen waar wij het leven in elkaars pupillen lazen. Niemand zal zich herinneren hoe wij waren, men weet alleen maar wie wij zijn. En niemand, niemand merkt het op, hoe erg mijn handen beven tijdens het schikken en herschikken van het porcelein. |
Ik erger mij bij momenten aan je rijm, je gebruikt ze zo dwangmatig. Er zitten mooie stukjes in zoals 'toch zal/het universum langs/de plekken razen'
en 'Ik rangschik de kopjes op de/tafel, zoals de etiquette wil'. Andere stukken zijn dan weer cliché maar ik denk dat dit komt doordat je zo graag wil rijmen. Laat die rijm los en ik denk dat je dan tot iets beter kan komen. Schrijf ook niet te expliciet, 'er valt niets meer te zeggen' is naar mijn gevoel overbodig. Toch raakt je gedicht me, er zit speciale beeldspraak in maar die komt niet altijd even goed naar voor. |
Citaat:
- Wat vind je dwangmatig aan de rijm? Dat het klopt? - Welke stukjes zijn cliche en waarom? - Wat is er expliciet aan 'Er valt niets meer te zeggen'? |
Citaat:
2. De stukjes die cliché zijn: Er valt niets meer te zeggen. We kunnen waarheden langs leugens leggen, Alhoewel het waarheden langs leugens leggen best oké is, maar het geheel vind ik nogal cliché. Zo ook dit stuk: Niemand zal zich herinneren hoe wij waren, men weet alleen maar wie wij zijn. Heb ik ook al teveel gelezen. 3. Wat ik bedoel met té expliciet is voornamelijk dit: en zwijg. Er valt niets meer te zeggen. De ik-persoon in het gedicht haalt aan dat hij/zij zwijgt. Dan is het ergens ook logisch dat er niets meer te zeggen valt. Je mag het gerust met me oneens zijn...maar je hoeft je niet aangevallen te voelen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07. |