![]() |
Onderzoek game (shooter) Help help help!
Beste gamers, ik heb een paar vragen aan jullie aan één van de oudste en misschien wel meest uitgemolken genres die er bestaat: het schietspel. Ik vermoed dat bijna iedereen wel eens een schieter gespeeld heeft en er een mening over heeft, dit vragenlijstje is dan ook voor iedereen bedoeld. Of je nou een die-hard shooter-fan bent die opgegroeid is met Wolfenstein en Doom en Halo en Gears of War allemaal moeiteloos uit kan spelen op de hoogste difficulty; of je ooit eens een potje Quake hebt gedaan op een LAN; of je graat mensen de lucht (of de ruimte) uitschiet in Gradius of Ikaruga; of je nou een bloedhekel hebt aan shooters - alle meningen zijn welkom! Ik zou er erg mee geholpen zijn (welja, er hangt een facultatieve competentie marktonderzoek aan vast en de leraren zijn nog eventjes op school...), en bovendien wil ik de resultaten gebruiken om ook echt mee aan de slag te gaan voor een design voor een vliegspel/shooter.
Ik brand los! 1) Hoeveel heb je met het genre? Ben je een groot fan, speel je het af en toe eens, kunnen shooters je niks schelen, heb je een hekel aan ze (zoja, waarom?) 2) Hoe lang duurt het voordat je je verveelt met een shooter-game? Is dit in termen van minuten, uren, dagen, weken? 3) Waar ben je naar op zoek in een shooter? Wat voor dingen verwacht je van te voren standaar in een shooter? Wat mis je, als het er niet inzit? 4) Waar ben je echt ziek van, in het genre? Welke clichés mogen wat jou betreft wel verboden worden, welke dingen komen gewoon teveel voor of lijken wel verplichte kost te zijn? 5) Wat zou je nou echt eens willen zien in het genre? Wat heb je nog nooit of bijna nooit gezien in een shooter-game waardoor het echt een unieke ervaring voor je zou zijn als gamer? 6) Als je tegen/met andere mensen speelt, zijn er dan bepaalde dingen waar je je aan ergert, als het op spelbalans aankomt (wapens/items die te sterk zijn, dingen waardoor er een oneerlijk voordeel kan ontstaan et cetera)? 7) Wat voor soort ervaring ben je zelf naar op zoek als speler? Hou je er bijvoorbeeld van om echt een onderdeel te zijn van het spelverhaal, hou je ervan om de omgeving te verkennen en dingen te ontdekken, knal je er liever gewoon op los? Beleef je het spel juist op een hele andere manier (of zou je dat misschien willen?) 8) Hou je van een bepaalde interactiviteit met je omgeving (vallen, schakelaars voor lichten, eventuele puzzels, dingen die bewogen/geopend/kapot kunnen et cetera)? 9) Speel je graag met andere mensen, tegen andere mensen? Hou je van een cooperatieve ervaring of ben je juist heel competetief tegenover andere mensen? 10) Wat voor andere soort games speel je graag (titels, genres)? 11) Hoe oud ben je nu, en hoe oud was je toen je je eerste shooter speelde? Dat is het wel zo'n beetje. Ik was geneigd om ook te vragen naar het geslacht, maar ik krijg persoonlijk steeds minder de indruk dat dat er toe doet, het lijkt erop dat vrouwen net zo graag games spelen als mannen (je mag het best noemen hoor). Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie een paar reacties hierop zouden kunnen geven in deze thread - mocht je het idee hebben dat ik nog belangrijke dingen vergeten ben te vragen, noem ze gerust! Dit zijn maar wat open vragen waarmee ik aan wat goeie gegevens hoop te komen. Bij voorbaat dank! |
Als je shooters rangschikt van first person als quake/CS tot horizontale/verticale shooters als de genoemde 2 heb je misschien een te breed en vooral niet echt overlappend gebied genomen. Het zijn echt 2 compleet verschillende genres en het zou je dan ook informatie kunnen geven waar je minder aan hebt.
Maar goed, het is jouw onderzoek en als het je voor je eigen project helpt om te kiezen voor welk design je gaat dan wens ik je alvast veel succes. Ga ik nu naar m'n muggezifterij over op de beantwoording van de vragen. :) 1: Ik ben altijd al erg groot fan geweest, vanaf Wolfestein tot aan Bioshock (de nóg zwaardere FPS draait mijn pc niet meer. Ik speel het echter niet constant. 2: Dit loopt verder op waarmee ik vraag eindigde; Hoe langt het duurt voor ik me verveel ligt ook voor een deel aan de game zelf; is er (te) veel herhaling, is de actie boeiend genoeg? Sowieso kan het een paar weken duren voor ik een FPS uitspeel omdat mijn game-tijd ook nog wel eens wordt opgeëist door WoW. 3: Ik ben vooral op zoek naar toffe actie, omgevingen die niet vervelen. Een goed verhaal is een groot pluspunt omdat dat je meer naar binnen kan zuigen. Sfeer is daarbij ook erg belangrijk. Maar soms is 'knal maar raak voor een knaak' zoals die oude games ook best wel leuk, al kan verveling na een tijdje toe slaan omdat zulk soort gameplay vaak gekoppeld is aan repetitie. 4: Ik zou zo gauw geen clichés weten die me echt irriteren. 5: Wat ik graag zou willen zien? Verrast blijven worden door een game; bijzondere onverwachte situaties, maar ook dat je bijvoorbeeld vlak voor eht eind nog met nieuwe vijanden geconfronteerd wordt of nieuwe wapens. 6: Wel eens een paar keer online gespeeld, maar de singleplayer is meer mijn ding, dus aan deze vraag kan ik neit veel toevoegen. 7: Doordat ik misschien vraag 3 verkeerd geïnterpreteerd heb kun je mijn antwoord daar vinden :D 8: Interactiviteit is altijd leuk puur omdat de ontwikkelaars dan duidelijk laten zien oog voor detail te hebben. Het maakt het daarnaast ook allemaal net even 'echter'. Verplichte kost is het echter niet voor mij. 9: In principe is met/tegen anderen spelen best leuk, maar het trekt me niet zo heel erg. 10: Japanse Rpg's, action/platformgames, beetje RTS, fighting games. 11: Nu 23 jaar oud en de eerste keer dat ik een shooter speelde was volgens mij op m'n 7e of 8e. Wolfenstein 3d bij de buren die al een paar jaar voor ons een pc hadden. |
1) Ik speel shooters erg vaak. Als ik geen (sociale) verplichtingen heb speel ik dagelijks shooters.
2) Met een goede online shooter kan ik me letterlijk jaren lang bezig houden. 3) Stabiele en vloeiende gameplay, balans tussen de wapens/classes, fun of realisme, sterke multiplayer, een goed developers team die eventuele bugs of inbalance snel patcht en eventuele toevoegingen maakt aan het spel en goede maps. Dat zijn ook de dingen die ik snel genoeg mis als ze niet aanwezig zijn. 4) Spellen die eventuele clichés bezitten zoals de bruin/grijze graphics als realisme speel ik niet dus ik kan er ook niet echt ziek van worden. 5) Een spel waarin granaten balanced zijn. In bijv. de CoD reeks kent iedereen de een bepaalde map vaker dan 5 keer heeft gespeeld precies waar ze hun nades moeten gooien. Zorg ervoor dat die nades langzaam opbouwen zodat je bijvoorbeeld om de zoveel tijd (hangt af van de gametype) een nieuwe nade krijgt ipv lui die meteen aan het begin van de ronde 3 granaten van de ene naar de andere kant van de map gooien. 6) Online cheaters vind ik echt extreem suf en zielig, vooral als ze die cheats in ladders gebruiken. Verder mogen mensen die na elke auto-balance (je wordt van het ene team naar het andere team geplaatst om de balans te bewaren) weer naar hun vorige team gaan een schop tussen de benen ontvangen. Ook mensen met "1337" binds zoals "H34DSH0TZ0R SP0NZ0R3D bY 1337Ge3kZ0rZz0rz" kunnen op den duur vervelend worden. 7) In SP wil ik of hersenloos rossen painkiller/serious sam style dan wil ik gewoon vette wapens en leuke ragdoll physics. Als er een verhaal in zit wil ik dat het verhaal klopt maar er zijn maar weinig spellen die me "erin" hebben kunnen zuigen zoals Deus Ex. Wanneer dat soort shooters (al is Deus Ex ook deels rpg) het kunnen speel ik ze erg graag. 8) Logische doch moeilijke puzzels vind ik leuk. Heb erg genoten met de gravity gun in HF2 en het spel Portal. Er zijn echter teveel spellen die je dus 0,0 clues geven en waarbij je de meest onlogische dingen moet doen. Gamen met een walkthrough naast me vind ik de gameplay ervaring niet erg verbeteren. Leuk mits het goed wordt gedaan dus. 9) Zowel cooperatief als competitief. Shooters in clanverband kunnen leuk zo'n omdat je met elkaar kan praten en je elkaar kent. Je kan samen tegen anderen (cooperatief) fun hebben maar elkaar omver knallen en de reacties erna horen is ook leuk. 10) Alles behalve sim-games I guess. 11) 21 en mijn eerste shooter zal wolfenstein 3d zijn geweest zo rond mn 6/7e wanneer ik af en toe mocht meespelen met mijn broer. |
een shooter moet een goed verhaal hebben en mogelijkheden voor upgrades/je moet gaandeweg sterker worden, anders is het een en al herhaling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
1) Ik vind ze wel leuk. Ik speel niet zo vaak meer sinds HalfLife 2.
2) Ligt nogal aan het spel natuurlijk... Deze vraag is amper te beantwoorden, maar ik zeg: dagen. 3) Verhaaltje, puzzels, en schieten. Ik ben vaak op zoek naar de uitgang van het level. 4) Knoppen indrukken en deuren open maken. Daar heb ik een hekel aan. 5) Ehhh... 6) wapens/items die te sterk zijn, dingen waardoor er een oneerlijk voordeel kan ontstaan et cetera 7) de omgeving te verkennen en dingen te ontdekken 8) Ja, jemig, wat een vragen zijn dit eigenlijk? Het zou een beetje bizar worden als mensen NIET van interactiviteit met de omgeving hielden. 9) Cooperatief. 10) Adventure-games, Zelda, Sam & Max. 11) 25, 15 |
1) speel het af en toe, vind het wel leuk
2) meh, als ik het niet teveel doe, kan ik het best lang volhouden, paar weken ofzo. 3) geweren en kogels 4) kan niks bedenken 5) " " 6) Vooral andere mensen 7) intensiteit, spanning 8) ja 9) Co-op toch. 10) enkele rpg's, vooral rts 11) 17 (2 weken van 18 af) en de eerste shooter die ik speelde was wolfenstein 3d, toen ik 5 was ofzo. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ik mis als het er niet inzit: al het bovenstaande. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus hou het maar op 11/12 toen ik mijn eerste FPS speelde. |
kut, open vragen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.