Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Windows installeren zonder CD-Drive (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1702874)

AJKwak 07-07-2008 21:15

Windows installeren zonder CD-Drive

Hallo,

Ik wil op een oude PC Windows XP opnieuw installeren. Probleem is dat de CD-ROM drive van deze PC kapot is. Ik heb er wel een externe CD-speler met USB aansluiting bij. Het lukt me alleen niet om de PC vanaf de dezze speler te laten opstarten. De PC heeft een Phoenix BIOS, versie v6.00 PG. k kan hier geen optie in vinden om de PC op te starten via de USB-drive. Wellicht heb ik daarvoor een update nodig, maar de sites waar ik op uitkom vragen daar geld voor en dat is het me toch niet meer waard. Weet iemand hoe ik Windos toch kan installeren?

Alvast bedankt.

T_ID 07-07-2008 23:31

Hmm, als er al een besturingssysteem opstaat zou ik zeggen bestanden overzetten en met een virtuele CD drive uitvoeren. Ik moet daarbij zeggen dat ik geen flauw benul heb of die virtuele drive kan blijven functioneren wanneer je gaat morrelen aan het besturingssysteem.

Maar ja, als dat niet kan en je geen CD, DVD of USB kunt gebruiken schiet me behalve met een paar honderd floppies weinig te binnen.. ;)

Koning 08-07-2008 11:05

Ik weet niet of je de sensatie bewust opzoekt of niet maar ik zou lekker even langs een vriend lopen en even eentje lenen. Scheelt in de long-run aardig wat tijd.

Of je haalt een nieuwe, DVD brander kost maar iets van 30 euro. En je hebt zo'n ding toch wel vaker nodig.

Warsocket 08-07-2008 12:57

je kan een pxe bootserver opzetten met de image van een windows installatie cd, maar ik denk inderdaad dat de oplossing van Koning een heel stuk makkelijker is

M@rco 08-07-2008 13:51

-> S&M

freyk 08-07-2008 14:52

Een andere optie zou zijn om de hardeschijf uit de oude pc te halen, in een andere systeem in te bouwen, windows installeren (of via een virtuele pc) en dan de harde schijf er weer in te bouwen.

Maar toch vind ik de opties die koning en warsocket aanbieden toch iets eenvoudiger.

M@rco 08-07-2008 18:57

Inderdaad, die paar magere tientjes voor een CD drive...

Maar goed, het schijnt te kunnen, lange leve Google.

Praganonut 10-07-2008 10:33

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 27850568)
Een andere optie zou zijn om de hardeschijf uit de oude pc te halen, in een andere systeem in te bouwen, windows installeren (of via een virtuele pc) en dan de harde schijf er weer in te bouwen.

Maar toch vind ik de opties die koning en warsocket aanbieden toch iets eenvoudiger.

Gaat niet lukken omdat dan alle vormen van drivers en systeem specifieke instellingen niet meer kloppen. Windows zal dat nooit kunnen recht trekken. Dat geldt over het algemeen voor iedere OS.

Dittrich 10-07-2008 13:25

Citaat:

Praganonut schreef: (Bericht 27859799)
Gaat niet lukken omdat dan alle vormen van drivers en systeem specifieke instellingen niet meer kloppen. Windows zal dat nooit kunnen recht trekken. Dat geldt over het algemeen voor iedere OS.

Das niet zo'n probleem hoor, XP trekt 't prima over het algemeen. Zo lang je maar niet op een AMD bak installeert en die schijf daarna in een Intel bak hangt (of vice versa), dat trekt ie idd niet zo geweldig :p

Koning 10-07-2008 19:37

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 27860909)
Das niet zo'n probleem hoor, XP trekt 't prima over het algemeen. Zo lang je maar niet op een AMD bak installeert en die schijf daarna in een Intel bak hangt (of vice versa), dat trekt ie idd niet zo geweldig :p

Ik vind het viespeukerij. Leen gewoon zo'n cd spelertje. Daar heb ik er zelfs nog 4 van liggen.

Warsocket 11-07-2008 22:14

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 27860909)

dan nog lelijk, bouw dan ipv de harde schijf de cd-rom over :P

+ het feit dat xp geheid gaat liggen zeuren over hardware en dat je dan weer kan bellen naar MS voor een neiuwe key

Dittrich 11-07-2008 22:15

Citaat:

Warsocket schreef: (Bericht 27867389)
dan nog lelijk, bouw dan ipv de harde schijf de cd-rom over :P

+ het feit dat xp geheid gaat liggen zeuren over hardware en dat je dan weer kan bellen naar MS voor een neiuwe key

Och, ik heb het vaak zat gedaan, nog nooit problemen gehad met nieuwe keys e.d. Het is inderdaad niet de mooiste oplossing, maar het werkt wel.

Warsocket 11-07-2008 22:18

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 27867396)
Och, ik heb het vaak zat gedaan, nog nooit problemen gehad met nieuwe keys e.d. Het is inderdaad niet de mooiste oplossing, maar het werkt wel.

Dat klopt. maar toch als je die andere kast dan toch mjoet openschroeven om na installatie de HD eruit te halen en de nieuwe kast ook open moet kun je ipv de HD ook gewoon de cd-rom overzetten. kost evenveel moeite

Dittrich 11-07-2008 22:28

Citaat:

Warsocket schreef: (Bericht 27867419)
Dat klopt. maar toch als je die andere kast dan toch mjoet openschroeven om na installatie de HD eruit te halen en de nieuwe kast ook open moet kun je ipv de HD ook gewoon de cd-rom overzetten. kost evenveel moeite

Klopt, dat is idd ook de betere oplossing, maar soms kan dat niet (defecte cd-romdrives etc).

Koning 12-07-2008 00:45

Citaat:

Warsocket schreef: (Bericht 27867419)

En is en blijft een smerige oplossing die onnodig langer duurt dan éénmalig een cd spelertje inbouwen. Bovendien zul je zo'n ding vaker nodig hebben.

TopDrop 12-07-2008 03:40

Je hebt dus zo die Asus EEE PC he. Daar zit geen optical drive in. Hoe zou je daar Windows XP op kunnen installeren mocht je daar behoefte aan hebben?

Dittrich 12-07-2008 09:48

USB dvd-rom drive ;)

TopDrop 12-07-2008 18:03

Ah, dacht dat ik al. Maar ik wist niet of ie daarvan kon booten :)

Dittrich 12-07-2008 18:38

Dat is een goede, ik heb er zelf geen, dus ik zou je toch aanraden dat even te checken in de bios van het ding.

TopDrop 12-07-2008 20:11

Ik heb er ook geeneen, maar ik ben wel benieuwd.

rens.. 15-07-2008 11:56

ik heb USB DVD drive en ik heb er windows mee geinstaleerd dus ja je kan ervan booten

Praganonut 15-07-2008 16:45

Ik had er allang linux erop gepleurd via een USB-stick.

Koning 15-07-2008 20:47

De Macbook Air lost dat mooier op. Daarmee kun je vanuit het boot menu gewoon een Windows, Mac of Linux shared cd spelertje pakken over LAN.

Nocturnal 21-07-2008 12:09

Ik heb een EEE, booten via USB is geen probleem. Ik heb zelf een IDE/SATA > USB converter gekocht voor 30 euro, kun je er ook nog eens een schijf aan hangen. Werkt prima.

ar1990nold 05-08-2008 16:41

Voor € 5,- kun je bij mij een cd-rom speler/brander ophalen.

Merk: Cyberdrive
Type: CW058D

Inclusief uitleg hoe je de drive moet installeren in je computer + firmware update.

Koning 08-08-2008 09:30

Citaat:

ar1990nold schreef: (Bericht 27971008)
Voor € 5,- kun je bij mij een cd-rom speler/brander ophalen.

Merk: Cyberdrive
Type: CW058D

Inclusief uitleg hoe je de drive moet installeren in je computer + firmware update.

Godverdomme man maak niet zo'n domme kut up. Je weet niet eens waar hij woont.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.