![]() |
Tijdelijk huurcontract opstellen
Ik gooi mijn kamer in onderhuur voor 1 okt t/m 31 mei a.s. vanwege studie in het buitenland en nu heb ik iemand gevonden die mijn kamer wil onderhuren. Mjin huisbaas is overigens ook akkoord. Maar nu wilde ik een huurcontract opstellen om e.e.a. goed vast te leggen, maar overal op internet kan ik alleen modelcontracten vinden tegen betaling.. Weet iemand waar ik een gratis model kan vinden? En dan nog enkele specifiekere vragen:
1) Dien ik expliciet in het contract op te nemen dat het contract per 31 mei 2009 eindigt en dat de huurder de kamer dan dient te verlaten? 2) Kan ik opnemen dat het contract eindigt zonder opzegging (dus van rechtswege)? 3) Kan ik opnemen dat het contract voor beide partijen niet tussentijds opzegbaar is? (Zodat ik niet ineens zonder huurinkomsten kom te zitten.) Volgens mij is het antwoord op alledrie de vragen 'ja', maar ik ben niet zo thuis in het huurrecht en wil het even zeker weten. :) |
Ik ben geen expert op het gebied maar volgens mij zijn één en drie de belangrijkste.
Vooral één is belangrijk, als je niet zonder woning wil komen zitten vanaf juni. Twee is minder belangrijk omdat één al volstaat. Je geeft expliciet aan dat het contract eindigt op 31 mei. Je kan deze twee punten ook samenvoegen tot één punt. Drie kán je natuurlijk doen maar de huurder komt daardoor wel in een minder vrije positie dus de vraag is of hij/zij daarmee akkoord gaat. Zo ja, dan zou ik het zeker doen, het kan je een hoop geld schelen. Succes! |
Ja 3 is voor mij wel belangrijk op zich, omdat ik vanuit het buitenland niet zomaar een nieuwe huurder kan zoeken. En ze heeft mondeling wel aangegeven de kamer echt voor die periode te willen huren. Enige is stel dat zij toch opzegt en stopt met huur betalen, wat ik dan ga doen. Mocht ze na enig dreigen o.i.d. niet toegeven, dan gaat 't toch ook wel wat ver om huurbetaling bij de rechter af te dwingen.. Maar goed, dan is ze iig contractueel verplicht en hopelijk gaat daar dan voldoende kracht vanuit. Maar een dergelijke bepaling is niet per definitie onredelijk o.i.d.? Je weet 't maar nooit met dat gekke huurrecht.. ;)
|
Tadaa: http://www.kamernet.nl/dsp_v_info.ph...eeldcontracten :)
Met tijdelijke huurovereenkomst, onbepaalde tijd huurovereenkomst, hospita huurovereenkomst en voorbeeld-ontvangstbewijs. |
Citaat:
Ik heb zelf ook mijn huis onderverhuurd destijds, en ik heb in het contract gezet dat met goedkeuring van beide partijen het contract opgezegd kan worden. Wat er gebeurde is dat mijn onderhuurders eerder weg wilden. Toen hebben we de kosten gedeeld. Zouden nog twee maanden zitten, zij hebben nog een maand betaald, en ik de andere maand :) |
Top, thx! Precies wat ik zocht. Overigens staan in het voorbeeldcontract de volgende bepalingen opgenomen:
Citaat:
|
Bij de rechtswinkel kun je ook altijd terecht voor (gratis) informatie.
|
Als het op Kamernet staat, moet het volgens mij wel in orde zijn. Ik weet niet veel van tijdelijke huurcontracten, maar ik heb altijd geleerd dat de huurder veel sterker staat in het woon- en huurrecht en dat tijdelijke contracten amper echt rechtsgeldig zijn. Ik meende dat het zelfs mogelijk is dat, wanneer de huurder het wel naar d'r zin heeft, de onderhuur gewoon door kan zetten. Probeer haar er maar eens uit te krijgen als ze weigert.
Maar goed, helemaal zeker ben ik hier dus niet mee. Als iemand het kan onderbouwen / weerleggen met artikelnummers, dan ben ik zeker geïnteresseerd (ook voor mijn eigen kennis). Laat je goed inlichten, zoek veel uit. Je wil geen risico's lopen, neem ik aan. Let ook op het inhoudelijke aspect van de huur: wat gebeurt er met de meubels, in welke staat moet de kamer zijn / blijven, iets met terugkrijgen zoals je het hebt achtergelaten, wie betaalt er voor beschadigingen, mag er worden geverfd, enz. VROM zegt dit: Aan het eind van een tijdelijke huurperiode. Verhuurder kan deze opzeggingsgrond alleen gebruiken als uitdrukkelijk bij het aangaan van de overeenkomst voor bepaalde tijd is afgesproken dat hij na afloop van de periode zelf (weer) in het verhuurde wil trekken, en hij voldoende belang bij ontruiming heeft of dat de voorgaande huurder de woning weer zal betrekken. De huurovereenkomst moet ook in dit geval worden opgezegd met inachtneming van alle wettelijke vereisten. Je kunt kijken op vrom.nl onder huren, als je er wat aan hebt. :) |
Ja, dat is wat overal staat, dat je één van de drie in de wet genoemde redenen voor opzegging moet hebben, maar ik val daar wel onder (tijdelijk in het buitenland en daarna weer zelf van de woning gebruik willen maken). En in die gevallen moet de onderhuurder wel gewoon oprotten (mits dat duidelijk in het contract staat bepaald). Zal voor de zekerheid de precieze wettekst er wel op naslaan, I'll let u know. ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53. |