![]() |
Ik wil graag de mening van aanhangers van godsdiensten.
Waarom denk jij dat jouw god het nodig heeft om aanbeden te worden? Is het niet raar dat een almachtig wezen respect eist van wezens die je nooit volledig kunnen begrijpen? Heeft jouw god een ego, en kan het/hij/zij dus ook beledigd zijn? Zo ja, is dat niet een zwakte?
:) |
Een zwakte? Nee. Het hebben van een ego is alleen een zwakte als je daardoor denkt beter te zijn dan de rest, wanneer je het niet bent (zie, veel mensen).
God, on the other hand, IS duidelijk hoger dan de mens (als je gelooft in zijn bestaan) waardoor het hebben van een ego compleet op zijn plaats is. Althans, zo zie ik het. Dus het zal wel waar zijn ;) |
Daar gaan we weer...
|
Citaat:
Citaat:
Respect is overigens een te vaak gebruikt woord met teveel lading en betekenissen. Citaat:
Citaat:
De overgang mens-God maak ik nu wel heel gemakkelijk, het is goed mogelijk dat het goddelijk ego (zo we daarvan willen spreken) afwijkt van het menselijk ego door de tegenstelling imperfect vs. perfect wezen. |
Ik geloof er niks van dat God een ego heeft en beledigd kan worden. De reden daarvan is dat Hij gewoon alles heeft gemaakt. Dat betekent het goede EN het kwade. Hoe kun je God beledigen met iets dat Hij zelf gemaakt heeft en ons gegeven heeft?
|
Citaat:
Simple maar cru voor beeld: de drol. Als iemand jou drol in je gezicht gooit, dan lijkt het me wel dat je belegid bent met iets wat je zelf gemaakt hebt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@N00dles: Dat ook. |
dan kom je dus terug op de vraag die hierboven gesteld word.
|
Citaat:
|
Citaat:
1 wijden, heilig maken 2 van zonden reinigen 3 eren |
Citaat:
Nee, ik denk niet dat God gekwetst kan worden eigenlijk. Maar het is ook wel mooi om te denken dat iets wat niet perfect is, wel almachtig kan zijn. Ieder mens heeft inperfecties, waarom zou de leider van veel mensen deze dan niet hebben? |
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maha_Brahma |
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap sowieso niet waarom een almachtig en perfect wezen de moeite zou doen om de miezerige mens hier op aarde te redden. Soms geloof ik toch echt eerder het annunaki verhaal ipv religie... |
Iets dat almachtig is, is per definitie perfect.
|
Citaat:
|
Het gaat vooral om dankbaarheid en bewustzijn van jezelf en dingen in je leven. Ik ben god dankbaar voor mijn leven dat ik heb. Daarvoor dank ik hem, ik vraag me werkelijk af waarom ik dat niet zou doen? Als je gelooft in God dan.
|
Citaat:
|
Daarmee ben ik het eens Doc Holliday, ik ben zelf moslim (Europees, dus redelijk gematigd) en wij bidden ook niet regelmatig maar toch hebben wij niet de indruk dat we iets verkeerds doen. Behalve mijn moeder dan, zij is wel iets geloviger en bidt ook veel regelmatiger. Het hangt er vanaf, iedereen mag zijn geloof interpreteren zoals hij/zij dat wil. Dat vind ik belangrijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je almachtig bent heb je de mogelijkheid om perfect te zijn. Ben je dat niet, dan ben je niet almachtig. |
Citaat:
Maar ik denk dat wij de verkeerde ideeën hebben bij begrippen als 'almacht'. Kan je überhaupt een begrip - waar wij geen bewijs van hebben dat het bestaat - een definitie geven? Je zegt dat als je almachtig bent, dat je de mogelijkheid hebt om perfect te zijn. Dus je kan almachtig én imperfect zijn. Maar dit is vast niet wat je bedoelt, aangezien je daarna weer zegt dat het niet kan. Of is dat weer zo'n paradox als ik net omschrijf. Je kan als je almachtig bent alles, dus ook kiezen om imperfect te zijn, dus ben je niet meer almachtig. :D |
al·mach·tig (bijvoeglijk naamwoord; almachtiger, almachtigst)
1 onbeperkt in macht Als je onbeperkt machtig bent, dan zou je dus totaal geen invloed van buitenaf mogen hebben want dat zou betekenen dat je macht beperkt is. Om almachtig te zijn, moet je dus in die zin geen zwakte hebben, oftewel perfect zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Shaddai Dat woord kenden de joden als een eigenschap van God, dat woord heeft men geprobeerd te vertalen naar andere talen, en dat is opzich ook wel gelukt, mits je almachtig gebruikt in z'n oorspronkelijke betekenis. (wat dus mislukt als de vandale er ook al mee aan de haal gaat) |
Citaat:
|
Ja en dat is 1 van de grootste gaten in het geloof waar er niet naar gekeken wordt.
|
Wat is het eigenlijk knap dat mensen kunnen werken met een woord dat al tegenstrijdig in zichzelf is. :) (bedenk ik mij opeens. geef mensen het begrip "oneindig" en ze rekenen ermee, geef ze het woord almachtig en ze werken ermee. dat is niet zomaar iets.)
|
nu er vastgesteld is dat sommige woorden niet letterlijk gebruikt kunnen of moeten worden, kunnen we misschien ophouden met de taalfilosofie, en gelovigen in dit topic verder hun mening te laten geven, zoals gevraagd werd.
|
Citaat:
Citaat:
|
Druk maken over wat hij geschapen heeft... Dan vraag ik me af waarom hij zich druk maakt over een paar wezentjes op aarde in een oneindig groot heelal. Hij zou wel andere dingen aan zn hoofd hebbe dacht ik zo.
|
Citaat:
|
Citaat:
graag wat specificeren alvorens te generaliseren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
- Het is wat droevig dat alles waar de bijbel geen uitspraak over doet voor jou nu ook al zonneklaar uit de bijbel spreekt. - Je gaat niet in op mijn vraag "welke christenen" - Tot slot heb je blijkbaar geen idee wat figuurlijk interpreteren van een tekst betekent, daarvoor verwijs ik je gaarne naar een goed woordenboek of vrienden/kennissen in je directe omgeving. Alle vertrouwen dat je er wel uit komt zonder mijn hulp, daar je die toch nooit waardeert. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17. |